Bruk speilene og ikke minst øya!

Anbefalte innlegg

.... Jeg kjører konsekvent med fjernlys på sykkelen på dagtid i trafikken. Jeg blender heller en for mye istede for at en ikke ser meg.

 

Kjører mye MC selv og tenker akkurat slik du sier her.. men har med åra startet å tenke likt når jeg kjører bil også,, forventer at samtlige billister rundt meg er noobs i trafikken og når som helst skal gjøre ett eller annet sykt idiotisk i trafikken.. fjærnlysa er alltid på på dagtid når jeg kjører mc også;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt mange idioter langs veiene, og dere som 2 hjulinger jo selvsagt mye mer utsatt om noe skulle skje.

Men jeg synes likevel at dere som kjører med fjernlys (i værtfall av de kraftigste typer) på, kunne blendet ned når det er tydelig at bilisten har sett dere (som etter en liten kvitteringen med fjernlys fra bilist)

enkelte MC har et til dels veldig skarpt fjernlys som i enkelte situasjoner er mot sin hensikt enn for.

 

Hva er deres tanker som motorsyklister om mitt innlegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke egen erfaring fra bilsetet at MC lykter er sjenerende på dagtid. Jeg blender også ned til nærlys når jeg kjører i tuneller etc for ikke å blende folk. Men ute i dagslys tror jeg ikke/mener jeg ikke at jeg blender "for mye".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Jeg kjører konsekvent med fjernlys på sykkelen på dagtid i trafikken. Jeg blender heller en for mye istede for at en ikke ser meg.

Akkurat det der kan noen ganger overføres til bilførere også. Tenker mange ganger når jeg kjører "alene" på et rett strekke på en tofelts vei mot en lang rekke med biler at det hvert øyeblikk vil komme en eller annen gjøk skal "ut og sjekke" om man kan kjøre forbi... Har blitt noen sånne nesten opp gjennom årene.

 

Ja til fire felter mellom de største byene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble formanet av kjørelærer at jeg ALLTID skulle bruke fjernlys på dagtid, nettopp for å bli lettere oppdaget. Om dette eventuelt er til irritasjon i noen sekunder for møtende trafikk ser jeg bare på som positivt - da har de i det minste lagt merke til meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å dra den litt lengre, det burde vært inkludert en kjøretime på mc og en kjøretime i lastebil når man kjører opp til kl.B, da har man fått litt bedre inntrykk av det totale trafikkbildet.

 

Folk skjønner ikke noe av dette med blindsoner på lastebil, plutselig skvetter det fram en bil eller mc rett foran deg uten at du har sett den.

 

Burde vært tungbil opplæring i kl B lappen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk andre veien for min del på E-18 Sandvika i fjor mens jeg stod i en saktegående kø (15-20km/t): Jeg kjørte børstraktoren(86' G-wagen) som jeg eier sammen med min far og fikk en CBR i høyre framskjerm... han mente jeg lå i dødsona hans: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk skjønner ikke noe av dette med blindsoner på lastebil, plutselig skvetter det fram en bil eller mc rett foran deg uten at du har sett den.

 

Burde vært tungbil opplæring i kl B lappen

 

Eller så tar lestebilbransjen ansvar for egne kjøretøy og finner konstrukjsonsløsninger som gjør at sjåføren kan se hva han har rundt seg. Det er jo ikke de andre bilistenes skyld at lastebilene har et dårlig design som er farlig for omgivelsene. ;)

 

At det er lov til å slippe enkelte av de største førerhusene ut på veien er for meg en gåte. Jeg har prøvekjørt et par av de største MB'ene du får og det er skremmende hvor lite man ser der oppe fra.: eek :

 

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så tar lestebilbransjen ansvar for egne kjøretøy og finner konstrukjsonsløsninger som gjør at sjåføren kan se hva han har rundt seg. Det er jo ikke de andre bilistenes skyld at lastebilene har et dårlig design som er farlig for omgivelsene. ;)

 

At det er lov til å slippe enkelte av de største førerhusene ut på veien er for meg en gåte. Jeg har prøvekjørt et par av de største MB'ene du får og det er skremmende hvor lite man ser der oppe fra.: eek :

 

 

:)

 

Jeg kjører for bring/posten,og de har bynt å gi ut klistremerker hvor det står "du er i dødvinkelsonen",det sier litt om hvor mange ulykker som kunne vært unngått.

MEN det som skremmer meg enda mer er at noen EL-biler er lovlige!forestiller meg at en sånn mot en lastebil kan bli en stygg sak...skulle heller kledd på de reflekser og gyselige farger som er lette å se...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører for bring/posten,og de har bynt å gi ut klistremerker hvor det står "du er i dødvinkelsonen",det sier litt om hvor mange ulykker som kunne vært unngått.

MEN det som skremmer meg enda mer er at noen EL-biler er lovlige!forestiller meg at en sånn mot en lastebil kan bli en stygg sak...skulle heller kledd på de reflekser og gyselige farger som er lette å se...

 

 

 

Ser mange av disse klistremerkene på tungbilene, og jeg synes egentlig dette minner mest om et forsøk på å innarbeide en ansvarsfraskrivelse for konsekvensene en så farlig konstruksjon som et uoversiktlig førerhus er, men for mange trafikkanter er det nok en vekker.

 

En del av disse mikroskopiske el-bilene er relativt vanskelige å oppdage ja, spesielt de som kjører uten lys for å spare på strømmen....

 

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens triste nyheter... La oss ikke diskutere rundt denne saken pga dens utfall, men det understreker veldig tydelig alvoret i budskapet til Gry.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mange av disse klistremerkene på tungbilene, og jeg synes egentlig dette minner mest om et forsøk på å innarbeide en ansvarsfraskrivelse for konsekvensene en så farlig konstruksjon som et uoversiktlig førerhus er, men for mange trafikkanter er det nok en vekker.

 

:)

 

Uten at jeg kjenner deg som person, men i denne diskusjonen fremstår du som at du ikke har så veldig god innsikt i hvordan dette med å få transportert gods på forsvarlig måte, innenfor lover og regler foregår.

Du har et hode, der har du to øyne. De to øynene har tilgjengelig 5 speil gjennomsnittlig i en trailer(og disse speilene kommer i tillegg til at du skal følge med fremover i tillegg), fordelt på to vanlige og to vidvinkel bakover, og ett vidvinkel ned på hjørnet på høyre siden. Hvor mange fler speil eller ordninger vil du ha? Ja det finnes dødsonekameraer som hjelper på betraktelig, men du klarer ikke å eliminere vekk dødsoner helt. Og på et vogntog som kanskje er 20m langt, 2.5m bredt og 4.2m høyt så vil du få større dødsoner enn i en personbil som ikke trenger bestå av annet enn glassruter i alle retninger i øyehøyden.

"dette ser ut til å være et forsøk på ansvarsfraskrivelse", nei det der er et forsøk på å gi et hint til folk at "beklager, men samme hvor mye jeg prøver så er det kliss umulig å ha 100% oversikt over hva som foregår på hver eneste millimeter rundt vogntoget mitt, så om du vil være så vennlig å hjelpe meg med å unngå å drepe deg så ville jeg vært glad om du ikke oppholder deg der hvor jeg ikke kan se deg så veldig lenge av gangen, takk". Men det blir ett litt langt skilt å skrive, og kan nok heller føre til at folk oppholder seg i den farlige dødsonen lenger enn nødvendig mens de leser det.

"jeg har vært oppi en hytte", ja det har du sikkert. Har du kjørt aktivt over en stund, og lært deg hvordan du skal kjøre bilen, bruke speilene så riktig som mulig og prøve å gjøre en jobb samtidig som du skal unngå å gjøre de alt for store feilene?

Jeg blir skremt..! For samme hvor godt en prøver, så har man fortsatt bare to øyne, og mens du bruker 4sek på å sjekke speil en vei, så har det rukket å snike seg en smarting inn i dødsonen som du ikke kan se via noen speil..

 

Og til slutt, nei jeg sier ikke at det er sykt vanskelig å kjøre trailer, og nei jeg er ingen verdensmester. men jeg har kjørt trailer og langtransport i 6år, kjørt både volvo, mercedes og scania, og det er ingen som gir noe bedre utsikt enn de andre. Jeg sier bare at å ligge i samme fart som en trailer og oppholde seg rett bak passasjerdøra/høyre forhjul i lengre tid gjør deg usynlig. Og ser du da at blinklyset rett fremom høyre forhjul begynner å blinke da, så bør du prøve å finne en exit-mulighet snøggast råd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun C1 og er ingen lastebildesigner eller tungbilspesialist, men jobber i et selskap som eier et sted rundt 1200 lastebiler, så heeelt bortreist er jeg ikke ;)

 

Som vanlig bilist derimot, synes jeg lastebilprodusentene har en jobb å gjøre. Det må være mulig å konstruere dette på en bedre måte. Jeg tviler på at det er så mange dårlige sjåfører der ute. Jeg ser resultatene av dette svært ofte der jeg pendler på E-18 hver morgen/ettermiddag: den klassiske situasjonen: lastebil og personbil braker sammen på lastebilens høyre hjørne foran under filskifte. Ofte personbilistens skyld, men i mange tilfeller står personbilen faktisk stille (og har gjort det i mange sekunder) når den blir påkjørt. Jeg tviler på tungbilsjåføren gjør det med vilje, men det må kunne forventes av et moderne kjøretøy at det er mulig å se ut av hytta på en måte så man oppdager om man kjører på en VW Caravelle liksom, men du kan faktisk gjemme en slik bil helt for føreren - og det mener jeg faktisk skyldes elendig konstruksjon. Det er tross alt ikke under rygging dette her.

 

Hadde f.eks høyre side av hytta bestått av et "panoramavindu" fra topp til bunn hadde mye vært spart, det finnes sikkert utallige remedier til å hjelpe sjåførene, men de virker tydeligvis ikke godt nok.

 

Du får nå blindsonevarslere på mange personbiler, men på lastebiler hvor dette hadde vært langt mer nødvendig finnes det vel knapt å oppdrive ?

 

Utfra din tekst så skylder du på tungbilsjåførene og mener lastebilene er godt nok designet ?: klø : Eller misforstår jeg deg da ? Jeg mener derimot at sjåførene har en umulig oppgave iblandt og det burde snart produsentene ta konsekvense av og skape et bedre produkt.

 

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du jobber i TP(DSV) eller Schenker eller hvilken som helst speditør/bileier betyr ikke at du trenger ha peiling på dette. Det finnes nok av befraktere der ute(og det er de på kontoret som bør ha mest innsikt i hvordan disse lastebilene fungerer) som ikke vet opp/ned på ett stigtrinn, og en økonomiansvarlig eller lignende i slike bedrifter har sjelden så stor interesse av selve den praktiske delen av hverken logistikken eller spesifikt lastebilene.

 

Jeg sier ikke at ting ikke kan gjøres annerledes. Men du har et hjul på 22.5 tommer med mye gummi rundt, det pluss at du har et passasjersete som skal stå over dette hjulet, og en ramme som skal gjøre at denne hytta i lastebilen skal tåle litt mostand for at den som sitter inni der ikke skal være så veldig utsatt. Den frontruta er jo ikke akkurat liten, og bærer ingen ting.

Denne lastebilen skal være konstruert slik at den har en ramme og konstruksjon som skal tåle minst 26 tonn fordelt på tre aksler, den skal huse en motor gjerne av V8-kontruksjon på 16 liter som huser 730hk og 3500Nm, drivverk som skal fordele dette ut til hjulene og alt annet som skal være der for at folk faktisk skal BO i denne hytta fra søndag ettermiddag til fredag kveld. Dette vil si at du skal samle ganske mye på liten plass, dermed så er det ikke bare å sitte ved et tegnebord og tegne en glasskuppel og tenke "slik skal det være". Det skal være funksjonibelt, det skal evne å gjøre en fornuftig jobb innen logistikken, og den skal være sikker og bekvem å bo i.

Men du tror kanskje at designerne på disse fabrikkene tenker at "nei vi gir da faen i disse småbilene, de får klare seg sjøl"?

Trafikksikkerhet er i høysetet, det er det ingen tvil om.

Men så skal det snakkes om disse blindsonevarslerne da.. Tanken er veldig god, og det fungerer godt på en personbil der du skal luke bort en ganske liten blindsone. Men når blindsonen blir på størrelse med en vw-caravelle så blir det mye annet å ta hensyn til også. Men jo, det drives mye forskning og testing på disse områdene, det jeg reagerte på var holdningen din når du sier "dette er et klistremerke for å fraskrive seg ansvar".. Om dette er en holdning du har til alt i samfunnet når du ser en advarselsplakat eller om det kun gjelder lastebilsjåfører og lastebiler vet jeg ikke, men skremmende er det. For da er du muligens av den typen som ligger lenge bak en lastebil og irriterer deg over at han aaaaldri slipper deg forbi når det går så tregt i motbakkene, og når du har kommet deg forbi han så bråbremser du for å vise din avsky til den store bråkete idiotisk ubrukelige lastebilen, og ikke tenker på at du er centimetre og hundredels sekunder fra å få 52 tonn med svensk industristolthet rett i nakken? Det finnes nok av de som gjør en trailersjåfør til drapsmann ved å vise sin forakt til de på en hjernedød måte, og som så må ta følgene av sine handlinger(mens trailersjåføren blir dømt for uaktsomt drap).

 

Men jeg utfordrer deg, tegn en skisse, håndtegnet gjerne, eller tegnet i paint, hvor du føler du løser problemet med blindsone, så kan vi se hvilke andre problemer du skaper med den kreasjonen din..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens triste nyheter... La oss ikke diskutere rundt denne saken pga dens utfall, men det understreker veldig tydelig alvoret i budskapet til Gry.

 

Uten å mene å dømme aktuelle sjåfør i denne situasjonen, så har vi mer enn bare forståelse for motorsykler i trafikken å tenke på.

F.eks som eldre "avgåtte" sjåfører som likevel får beholde lappen.

Jeg har vært i kontakt med politiet selv om en eldre sjåfør jeg har observert et par ganger - og etter andres tilbakemeldinger har jeg "korrekt" oppfattelse av aktuelle sjåfør.

Politiet sa at de vil ved mange nok innmeldinger om uansvarlig kjøring hos eldre sjåfører, vil det kreves en kjøretest av vedkommende. Ha dette i bakhodet og ikke nøl med å melde de som virkelig er trafikkfarlige. Det kan faktisk redde noens liv det også!

 

Ikke meningen å ta fokus fra utgangspunktet - men jeg synes det er kanskje like viktig dette også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Men jeg utfordrer deg, tegn en skisse, håndtegnet gjerne, eller tegnet i paint, hvor du føler du løser problemet med blindsone, så kan vi se hvilke andre problemer du skaper med den kreasjonen din..

 

 

Jeg lurer jo på om du har lyst til å diskutere forskjellige sysnpunkter eller bare krangle som en konkurranse, men men.... :) Jeg forsvarer jo sjåførene her og skjønner derfor ikke helt din vinkling på temaet når du selv er sjåfør ? Hva du og jeg kan om lastebiler eller ikke er ikke det som gjør meg kvalifisert til å ha en mening om dette. Jeg kan nok mer om temaet enn du forsøker å tillegge meg, men det er uansett ikke relevant for min mening om dette temaet.

 

Mitt poeng er såre enkelt - "produktet lastebilen" holder for dårlig standard når man kan gjemme en hel Caravelle i blindsonen i fartsretningen i 2010. jeg mener man må kunne forvente større fremskritt på denne fronten. Jeg baserer dette på resultatene jeg ser i trafikken hver dag og sjåfører jeg snakker med. Jeg tror dette hovedsaklig skyldes at produsentene har fokusert altfor lite på denne delen av utviklingen. Det er veldig lett å skylde på både trailersjåfører og personbilistene i slike ulykker, og her mener jeg produsentene har sluppet altfor billig unna som faktisk produserer noe som skaper slike situasjoner.

 

Sågar skulle myndighetenes godkjenningsorganer også stillt større krav til dette. Jeg har ikke designløsningene - de må nesten produsentene finne, det er de som burde forbedre produktene sine - vi andre får bare øke forventningene og håpe de tar signalene til slutt :)

 

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor vanskelig kan det være å lage en sensor som fanger opp at noe befinner seg ved siden av lastebilen i det aktuelle området?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på alle "nymotens" saker og ting som vi etterhvert tilegner oss - hvordan overlevde vi før i tiden?

For det har vel alltid vært kjøretøy av stor og liten utgave ute på veiene.

 

Det viktigste for meg er faktisk at vi bruker hodet ute i trafikken. Og med det ikke bare at vi tenker litt, men også at vi aktivt bruker øynene våre for å lese trafikkbildet både fremover og bakover. Og vrir vi littegranne på nakken som dette hodet er festet til, ser vi jammen om det befinner seg noe på siden vår også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor vanskelig kan det være å lage en sensor som fanger opp at noe befinner seg ved siden av lastebilen i det aktuelle området?

 

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Alt dette finnes jo i andre systemer - lukeparkeringsfunksjon f.eks.

 

Med tanke på alle "nymotens" saker og ting som vi etterhvert tilegner oss - hvordan overlevde vi før i tiden?

For det har vel alltid vært kjøretøy av stor og liten utgave ute på veiene.

 

Det viktigste for meg er faktisk at vi bruker hodet ute i trafikken. Og med det ikke bare at vi tenker litt, men også at vi aktivt bruker øynene våre for å lese trafikkbildet både fremover og bakover. Og vrir vi littegranne på nakken som dette hodet er festet til, ser vi jammen om det befinner seg noe på siden vår også :)

 

Det er et poeng at i nye lastebiler sitter sjåføren med hodet mye lengre vekk fra alle kanter og bauger, mens på en eldre lastebil sitter man med hodet så mye lengre mot side og front at det i seg selv reduserer siktmuligheter i dagens biler kontra gamle biler ;)

Dette er utifra de begrensede lastebiler jeg har sittet i riktignok!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt poeng er såre enkelt - "produktet lastebilen" holder for dårlig standard når man kan gjemme en hel Caravelle i blindsonen i fartsretningen i 2010. jeg mener man må kunne forvente større fremskritt på denne fronten. Jeg baserer dette på resultatene jeg ser i trafikken hver dag og sjåfører jeg snakker med. Jeg tror dette hovedsaklig skyldes at produsentene har fokusert altfor lite på denne delen av utviklingen. Det er veldig lett å skylde på både trailersjåfører og personbilistene i slike ulykker, og her mener jeg produsentene har sluppet altfor billig unna som faktisk produserer noe som skaper slike situasjoner.

 

Sågar skulle myndighetenes godkjenningsorganer også stillt større krav til dette. Jeg har ikke designløsningene - de må nesten produsentene finne, det er de som burde forbedre produktene sine - vi andre får bare øke forventningene og håpe de tar signalene til slutt :)

 

Neida, jeg er på ingen måte fornøyd med at jeg kontinuerlig, så lenge jeg sitter i en lastebil ikke har helt oversikt. Og ja, helt enig i det siste her om at godkjenningsorganer burde ikke være for snille med en så viktig bransje som dette. Og jeg har nok lest innleggene dine litt feil, for jeg følte det som at du påsto sjåførene ikke brydde seg og heller satte på et klistremerke enn å prøve å sjekke blindsona si.. Man blir litt hårsår i slike situasjoner sikkert.. My bad..

Men samtidig, selve konstruksjonen på lastebilhytta tror jeg faktik ikke man kan gjøre så veldig mye med gitt de fysiske lover som man ikke får forandret, men det burde vært satt blant annet KRAV til dette med blindsonekamera som jeg nevnte, for da forminsker du den blindsonen betraktelig, og et slikt kamera sammen med en varsler av typen ryggesensor som er aktiv med blinklys aktivt burde klare å oppdage ganske mye som er i blindsonen vertfall..

 

 

 

Forøvrig til en annen sak som ble linket til her over.. Så har jeg personlig vært øyenvitne til en lignende dødsulykke hvor en motorsyklist døde momentant pga en bil som "ikke overholdt vikeplikten"..

Nå er vel MC'er noe av det vanskeligste å bedømme hastighet på, spesielt når du ser de rett forfra. Jeg kom i lastebil sørfra inn i Myklegard-krysset og skulle til høyre retning Elverum. en MC kom fra Hamar i retning Elverum, og en toyota hiace kom fra Elverum og skulle krysse vegen for å kjøre i den retningen jeg kom fra. Dette er en 60-sone, og MC'en var på god avstand fra krysset, føreren av Hiacen følte også sikkert at avstanden var betryggende og ville krysse vegen før MC'n kom til krysset. Det føreren av Hiacen gjorde feil var at han bedømte/regnet med at motorsykkelføreren holdt rundt 60km/t i 60-sona.. Så dum går det altså an å være..(beklager sarkasmen i en slik fortelling). Vi som kom i trafikk sørfra i 90 graders vinkel inn mot krysset ser derimot realiteten, at den MC'n holder langt høyere fart, jeg anslo til politiet en fart rundt 120, men jeg vet med meg selv at den var enda større.. Dermed traff MC'n Hiacen midt i fronten.. Den motorsykkelføreren var død før han traff bakken..

Dette var ikke noe koselig syn, og man kan si at det var vikepliktsbrudd av føreren i Hiacen, men i min oppfatning så er det en viss sjanse for at jeg ville gjort akkurat det samme selv der.. MC'n var på god avstand når han nærmet seg sin manøver igjennom krysset, selvfølgelig burde han ofret et par sek. ekstra på bedømming av farten til MC'n siden den var så til de grader mye høyere enn fartsgrensen, men.. Det er et stort men her synes jeg vertfall..

 

Jeg ser av linken til saken over(og den skulle ikke diskuteres) at der har nok ikke MC'n hatt så stor fart når man ser på skadene til personbilen, mens skadene på denne Hiacen var langt mer omfattende.. Jeg angrer den dag i dag på at jeg faktisk tok et par bilder av ulykkesstedet, men jeg får meg heller ikke til å slette de.. pussige greier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.