Xenonlys og automatisk justering

Anbefalte innlegg

Hei

Har nylig kjøpt en Audi A6 2002 modell med xenonlys.

Kan noen fortelle meg hvordan den automatiske høydejusteringen er ment å virke?

Jeg opplever nemlig noe jeg synes er litt rar oppførsel. Når jeg starter bilen justerer lyktene seg helt ned og opp igjen, vel og greit, men noen ganger følger ikke venstre lykt med opp slik at den blir stående å lyse mye lavere enn den høyre. Er dette riktig, eller skal den horisontale lyslinjen være lik på høyre og venstre lykt hele tiden? Dette skjer som sagt innimellom og jeg har ikke klart å finne noe system i oppførselen. Det kan skje når jeg starter opp i garasjen eller når jeg starter opp på en plass/vei uten "hindringer" for lyset.

Hilsen Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyktene burder justert seg riktig begge to da, så hvorfor den ene er lavere vet jeg ikke... Har litt det samme med min også, der står venstre litt lavere, men tror det har med at bilen står en liten tanke skjevt der den står parkert (normalt sett) Så har liksom slått meg til ro med det...

Det med at de går ned og så opp igjen, er bare for en "selv-test" av lyktejusteringen og skal være sånn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En grunn til at venstre lys ikke går like mye opp som høyre, er vel fordi at du ikke skal blende motgående trafikk.

Hvis du tenker deg en vanlig asymetrisk lykt så lyser den lenger frem på høyre siden av bilen på nærlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker fornuftig at det ene lyset skal være litt lavere for å ikke blende motkommende trafikk. Det som er rart er at noen ganger er lysene jevne, dvs de stiller seg like høyt, mens andre ganger stiller de seg ujevnt. Venstre løfter seg nesten ikke etter initieringen.

\Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min er det også slik "selv test", men der står de helt på linje etter at seansen er over. Var innom en VAG-forhandler som justerte litt på dem litt opp, men de lyser fortsatt helt på linje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan evt kjøre diagnose på lysa, kanskje det ligger feilmelding inne på den ene justeringsmotoren eller noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som om lysene ikke oppfører seg helt etter boka, så jeg skal ta en tur til forhandler og få det sjekket. Heldigvis noe som vil gå på garantien.

Takk for alle svar.

\Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Venstre lys skal være lavere en høyre lys. For å ikke blende motgående trafikk.

Hvis du kjører i england, og ikke har delhvis dekket over eller justert din høyre lykt, kan du risikere å få bot for dette, ettersom du kjører på motsatt side av veien og motgående trafikk blir truffet av din høyre lykt.

Et lite tips ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da løste dette seg heldigvis. Var en defekt styringsmotor i venstre lykt. Lyktene skal justere seg likt opp og ned. Godt at man fremdeles har garanti :)

\Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.