#1 Skrevet April 16, 2010 (endret) må bytte klosser på min b5, noen som har en grei how to / tips og triks... ? er foresten framme.... edit: Holder nå på å bytte klosser å får ikke stemple helt inn!!! Mangler ca 5mm.. Gikk fint på venstresiden...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2010 Skru av dekket. Løsne luftnippel til calipter og skru den inntil igjen. Skru av de 2 skruene som holder calipter. Dra calipter vekk fra klossene. Ta vekk gamle klosse. Løsne lufteskruen og press så bremsestempelet helt inn. Skru igjen lufteskrue. Sett tilbake calipter og skru den fast. Sett på dekk igjen. Kan være lurt å lufte bremsene samtidig.. Enkelt forklart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2010 ok, er det bare bake stemplet skal skrues inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2010 ja det er kun bak.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2010 Opp!! Reason: Se editen i første posten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2010 Skru av dekket. Løsne luftnippel til calipter og skru den inntil igjen. Skru av de 2 skruene som holder calipter. Dra calipter vekk fra klossene. Ta vekk gamle klosse. Løsne lufteskruen og press så bremsestempelet helt inn. Skru igjen lufteskrue. Sett tilbake calipter og skru den fast. Sett på dekk igjen. Kan være lurt å lufte bremsene samtidig.. Enkelt forklart Luftnippel? Lufte bremser ved bytting av klosser??? Hvorfor? Forklar, mulig jeg har gått glipp av noe Det eneste jeg passer på er nivået i bremsevæskebeholder slik at det ikke går over styr der når stempel presses rolig, men bestemt inn (fremme)... Stemplene fremme skal kunne presses rolig helt inn. Pass på at gummimansjett ikke kommer i klem. Går det ikke greit å presse stempel inn, er min erfaring at korrosjon har satt sine spor og at kaliper er moden for utskiftning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2010 Luftnippel? Lufte bremser ved bytting av klosser???Hvorfor? Forklar, mulig jeg har gått glipp av noe Det eneste jeg passer på er nivået i bremsevæskebeholder slik at det ikke går over styr der når stempel presses rolig, men bestemt inn (fremme)... Stemplene fremme skal kunne presses rolig helt inn. Pass på at gummimansjett ikke kommer i klem. Går det ikke greit å presse stempel inn, er min erfaring at korrosjon har satt sine spor og at kaliper er moden for utskiftning... Æ nekta å bytte kalipern!!! blir jo fri førr bil i 1uka da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2010 Har du verktøyet som brukes til å presse stempel inn bak, kan det brukes fremme på en kreativ måte også... bare utfør operasjonen rolig. Stempel fremme skal ikke rotere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2010 bruka ei skrutvinne, det går fint inn helt til det er et parr milimeter igjen, så sitter det bom fast, går fint ut iallefall.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2010 Hvor mye klaring er det mellom klosser og skive på venstre side hvor du er ferdig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2010 vet ikke, men akkurat nåkk til at jeg fikk dem på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2010 fikk til en midlertidig løsning, en ny å en gammel klosse satt på... ikke ideelt men får holde ei lita uka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2010 Luftnippel? Lufte bremser ved bytting av klosser???Hvorfor? Forklar, mulig jeg har gått glipp av noe Når man har ABS- system så skal man vel egentlig løsne luftenippel og sette på en slangeklemme slik at den gamle bremsevæska og/ eller luft kommer inn i ABS enheten og ødelegger den.. Dette i følge Haynes ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 17, 2010 Når man har ABS- system så skal man vel egentlig løsne luftenippel og sette på en slangeklemme slik at den gamle bremsevæska og/ eller luft kommer inn i ABS enheten og ødelegger den.. Dette i følge Haynes ihvertfall. Men, luften må i så fall komme fra et sted...og dersom man åpner luftenippel er sjansen for luft større enn å la være... Jeg har skiftet klosser (og skiver) på Audi/VW i mange år og alle har hatt ABS... eneste gangen jeg har fått luft i systemet er nettopp under lufting/åpning av luftnippler... Jeg ser fortsatt ingen grunn til å lufte noe som helst (foruten bikkja) ved skifte av klosser... Disclaimer: Sier ikke at dette er den hele og fulle sannhet, men dette er min erfaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 17, 2010 hmm.. men iallefall.. Fikk til å bytte klosser, men hva kan skje siden jeg brukte den ene gammle klossen å en ny? skjev belastning eller noe?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 17, 2010 Men, luften må i så fall komme fra et sted...og dersom man åpner luftenippel er sjansen for luft større enn å la være...Jeg har skiftet klosser (og skiver) på Audi/VW i mange år og alle har hatt ABS... eneste gangen jeg har fått luft i systemet er nettopp under lufting/åpning av luftnippler... Jeg ser fortsatt ingen grunn til å lufte noe som helst (foruten bikkja) ved skifte av klosser... Disclaimer: Sier ikke at dette er den hele og fulle sannhet, men dette er min erfaring. Vel, poenget var vel at gammel bremsevæske ikke skulle komme tilbake i systemet og dermed kontaminere abspumpa. Dett var også grunnen til at man skulle sette på en bremseslangetang på bremseslangen. Om det har noe for seg vet jeg ikke, er kun student med lite "penger og svært gjerrig hobbymekaniker". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 19, 2010 Luftnippel? Lufte bremser ved bytting av klosser???Hvorfor? Forklar, mulig jeg har gått glipp av noe Det eneste jeg passer på er nivået i bremsevæskebeholder slik at det ikke går over styr der når stempel presses rolig, men bestemt inn (fremme)... Stemplene fremme skal kunne presses rolig helt inn. Pass på at gummimansjett ikke kommer i klem. Går det ikke greit å presse stempel inn, er min erfaring at korrosjon har satt sine spor og at kaliper er moden for utskiftning... . Dette er noe jeg pleier å gjøre. Har erfart at det er lettere å skru inn stempel med luftnippel åpen. Hvordan man får luft inn i systemet ved å løsne luftnippel forstår jeg ikke da pumpa står iro og det forekommer ingen trykkforskjell.. Aldri hatt noe problem med dette. Ang lufting etterpå så er ikke dette ett must. Som jeg skrev i posten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 19, 2010 .Dette er noe jeg pleier å gjøre. Har erfart at det er lettere å skru inn stempel med luftnippel åpen. Hvordan man får luft inn i systemet ved å løsne luftnippel forstår jeg ikke da pumpa står iro og det forekommer ingen trykkforskjell.. Aldri hatt noe problem med dette. Ang lufting etterpå så er ikke dette ett must. Som jeg skrev i posten. Løsnet på luftenippelen og opplevde ikke at det var noe lettere å få stemple inn.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 19, 2010 ok. Mange måter å gjøre dette på. men som sagt min erfaring at det blir lettere. Du har ikke gravrust på stempelet ditt siden det ikke går helt inn?. Defekt mansjett etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...