#1 Skrevet April 16, 2010 (endret) Hei! Byttet dysespisser sist fredag(9.4), til splitter nye Fratelli Bosio PP764 spisser, og bilen fungerte helt fint. Fulgte denne prosedyren under bytte: http://pics2.tdiclub.com/pdf/injector_install_howto.pdf -Sammenlignet gamle kobberskiver med nye, og de var helt like. Motor fungerte fint, kjørte til og fra jobb, og litt ellers og. På Onsdag(14.4) satt jeg på en Simons universaldemper istedenfor den bakre lyddemperen. Før montering var det ingen ulyder, etter montering var det en tikkelyd, i toneområdet "mellomtone". Men denne tikkelyden er kun når motor får ladetrykk; -Begynner svakt på 15-1600 rpm, og kommer sterkt på 2000 rpm. Hører lyden inni kupéen. Bilen er 1996 A6 sedan motorkode AEL, kmstand 178.000, sist oljeskift på 170.000 Har kjørt på en Shell olje som jeg ble anbefalt av Møller. Har noen vært borti dette? Kan det være turboen som begynner å takke for seg? Og hvilken motorolje anbefaler dere å kjøre denne bilen på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2010 Bra, da kom dette seg over fra PM og til en tråd. Det er uhensiktsmessig å bli jammet ned med PMer, og atpåtil svare dem, da snyter vi jo resten av det kunnskapsrike forumet fra å komme med ideer og synspunkter. Samtidig går andre glipp av muligheten til godt lestestoff i ettertid. Og jeg får ennå en potensiell tråd å putte inn i en av samletrådene om motorene (som er samlet her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=184041) Først og fremst så må man ha helsynt olje feks 5W/50. Minst minst /40 og helst /50 viskositet. Fabrikatet er av underordnet betydning, fungerer bra også på billig-oljer. For tynn olje, meget varm motor, høy belastning og slitne lagre kan muligens fremprovosere ulyd. Med dårligere demping i eksosanlegg kan ulyder fra forbrenning eller eksoslekkasjer forsterkes. Tikkelyden kan være mye, men at den starter ved det turtallet kan tyde på at den følger ladetrykket, og da tenker jeg umiddelbart på følgende muligheter: slitte lagre og dårlig olje (mulig at det nye høye momentet er nok til at lyd kommer) feil montering av dysespisser slik at den spyler og ikke sprayer diesel på en eller flere dyser (håper du har rengjort inni dysespissmutteren skikkelig og trukket til riktig) Feil her kan vise seg etter en stund når gammel sot som fungerer som en "skive" blir ristet vekk, og spissen pluteslig sitter for løst tiltrukket. Har sett dysespisser som har sprayet inn alt for mye på denne måten, der ble spissene blå av varme, og måtte kastes. manglende eller for mange skiver under dysene, så spraybildet blir feil ift brennkammeret skadd turbo med ubalanse i turbin og mye slakk i lagre lekkasje i eksossystemet før turbo (manifold-topp eller turbo-manifold, eller sprekker i manifold) tikkelyden kan også rett og slett være en resonans som oppstår i anlegget kan også være at man med det nye dårlige anlegget hører tenningsbankingen som hele tiden har vært der, og at den med mer diesel er noe forsterket. Holder med de sparsommelige opplysningene så langt en liten knapp på eksosmanifoldpakningene eller rett og slett utformingen av anlegget, som skaper noe resonans eller slipper gjennom lyder som tidligere ble dempet. Sjekk om alle skruer rundt manifold er der, om de er stramme og om det er grisete tundt der. Har også litt tro på feil mont av dyser. Du spurte tidligere etter hvordan sjekke rådelagrene. Tror ikke jeg ville skrudd ned dem før jeg hadde sjekket en del flere muligheter, og kjørt systematiske tester med annen olje, kald/varm, lett/tung belastning, etc Jeg antar du finner løsningen andre steder. Og om du først må til det skritt å sjekke disse så er det mye annet du kan/bør gjøre i samme slengen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2010 Det skal noteres, og sjekkes. Begynner på det enkleste og billigste punktet, og jobber meg nedover lista. Og om jeg finner ut av det, så skal jeg si ifra her i tråden! Takk for hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2010 Har idag studert området rundt eksos-manifold, og der så det rent ut så da skal jeg ta opp dysene og sjekke hvordan disse er.. Virker dog som om det er i forbindelse med dysene og dysespissene, etter nærmere prøvekjøring og feilsøking, så kommer tikkelyden når motoren regulerer til å gi mer diesel.. Også et nytt spm; på luftfilterboksen, rett ved LMM er det montert en ting, i forbindelse med vacuumsystemet (tror jeg..) Den med rød ring rundt. Hva er det den gjør? Etter jeg hadde parkert bilen, så hørte jeg at noe durte under panseret, og det var denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2010 (endret) Forsøk å koble fra kabelen som går inn nede på dieselpumpa. Den er med på å regulere tenningstidspunkt. På tomgang vil da motorgangen bli hardere, dersom regulatoren virker. Når den ikke virker er det mulig at det vil banke mer på høyere belastning. Enheten med rød ring er EGR-solenoid, som sørger for at eksos resirkuleres tilbake i innsug ved visse turtall/belastninger. Litt vakuumlekkasje der pleier ikke å innvirke på motorgangen, slik tikking er som regel bare en liten intern vakuumlekkasje som er for liten til å bety noe når motor er i drift. Er du i tvil eller vil forsøke å eliminere muligheten kan du ta av slangen til EGR ventilen og blinde den av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 20, 2010 Da var problem fikset! Begynte med at jeg skulle prøve kontakten på dieselpumpa, klatret litt oppå for å finne kontakten, og i det jeg starter opp, så ser jeg det blir blåst en liten "støvsky" opp. Flytter hånda over dysene, og kjenner at det blåser opp av dysenr. 4. Ser på skive at det er et lite felt her som er sotbelagt, tørker ren og varmer opp for gjenbruk. Istedenfor å vente på at den skal kjølne ned, så bruker jeg en av de gamle kobberringene, da disse også var fine. Problem løst tenkte jeg da. Ute og prøvekjører - lyden kommer igjen.. Går over med skikkelig lommelykt og ser at det er sot på dysenr. 5. Demonterer og sjekker nede i hull, er rent og pent. Monterer igjen, og prøvekjører. Brukte her den nye kobberskiva som fulgte med dysene. Prøvekjører, og lyden kommer igjen. Tok opp dysenr. 5 og bytta kobberring til "original" kobberring her og. Prøvekjørte og ulyd borte! Kan også legge til at når jeg hadde byttet spisser på 3 av dysene, så la jeg merke til at det fulgte med nye ringer. Derfor ble det bare 2 som måtte byttes - Så om du skal bytte dysespisser, husk å gløde kobberringene, for å "mykne" dem til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 20, 2010 Så bra. Dette var en interessant problemstilling. Hvordan så de nye skivene ut, kobberfarget eller sølvfarget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 21, 2010 De nye kobberskivene var kobberfarget. Holdt de opp mot de gamle og de var også helt like på tykkelse, diameter på hull, og omkrets rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...