1-2-4-5-3 fra front av motor eller bak??

Anbefalte innlegg

kjapt spørsmål;)

rekke følgen er grei, men ble plutselig litt usikker på om det er fra front eller bak?

 

gjeller en 7A, men regner med d er d samme på alle rekke 5ère?

 

kjapt spørsmål til, finner ikke "0" merket på svinghjule, men det er en liten "Tapp" på svinghjulet er dette merket? og hviltet av de 2 hullene på undersiden av klutsjhuse skall dette merke være?

 

takker på forhånd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nr 1 er foran, veivene på 5'erne er likt utformet mtp tenningsrekkefølge.

Pinnen foran (i bilens fartsretning) på svinghjul, som en av sensorene benytter, sitter et visst antall tenner fra ØD. (36, 39?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: Steinar var kjappere gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar igjen;)

 

nytt spørsmål, hvis veiva er 180 grader feil i forhold til toppen, vil dette resultere i bare feiltenning eller vil ventilene kunne ta i stemplene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig?

 

for å være helt ærlig så vet jeg ikke, men jeg leste dette i en tråd en gang: flau :: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel typ dårlig ide, for å si det på en annen måte, stempelet er oppe når det egentlig skulle vært nede *mose ventiler* :)

 

(fikk litt "the dumb" nå, så jeg sleit litt med å "braine", men mener det skal være riktig tror jeg :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

180* feil på veiv.... "hmmmm tenke høyt litt"

 

Forhold mellom veiv og kam er jo 1 på 2, hvor veiv gjør 2 omdr pr 1 omdr på kam. dvs 720* på 360*. Deler vi dette opp litt så får vi 360* på 180*, videre 180* på 90*. Da vil det vel si at om du har snudd veiva 180* feil, så er da kammen 90* feil. noe som i mine ører høres skummelt ut. Men om forhold mellom veiv og kam er rett, men er feil mtp tenning er det jo ikke fare. Det var kanskje dårlig forklart. Mener at om veiv er 180* feil og kam er 90* feil. Da er det bare fordeler som er ute av posisjon, dvs den er også 180* feil siden forhold mellom veiv og fordeler er 1 på 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningsrekkefølgen står også på toppen. mener det er nesten bakerst på venstre side..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvis alt står på merkene så skal det no være rett vel, håper at jeg ikke bare hadde flaks når jeg satt min sammen, turnet den jo for hånd først men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

180* feil på veiv.... "hmmmm tenke høyt litt"

 

Forhold mellom veiv og kam er jo 1 på 2, hvor veiv gjør 2 omdr pr 1 omdr på kam. dvs 720* på 360*. Deler vi dette opp litt så får vi 360* på 180*, videre 180* på 90*. Da vil det vel si at om du har snudd veiva 180* feil, så er da kammen 90* feil. noe som i mine ører høres skummelt ut. Men om forhold mellom veiv og kam er rett, men er feil mtp tenning er det jo ikke fare. Det var kanskje dårlig forklart. Mener at om veiv er 180* feil og kam er 90* feil. Da er det bare fordeler som er ute av posisjon, dvs den er også 180* feil siden forhold mellom veiv og fordeler er 1 på 1.

 

måtte lese d ett par ganger... men skjønner hva du mener:)

 

har nå dreid alt slik at det står på merkene sine altså fordeler, svinghjul og kamdrev.. dreide ett par ganger rundt for hånd å møtte ingen motsand etter å ha satt på reg.reimen.. men drittn vil ikke starte noe som ikke er så rart siden det ikke er gnist å det virkere som om dysene ikke åpner: bh :

hvor skal jeg starte å feilsøke?: klø :

den gamle registerreima gikk av mens bilen sto på tomgang, men ventilene var utrolig nåkk ikke bøyd:)

men kan noen følere ha tad skade av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om ventilene dine er bøyd sjekker du jo fort ved en kompresjonstest...

Ta å sjekk om du får signal fra HAL sensor og se til at du har kobla i alle ledninger igjen... det skader heller ikke å lese ut feilkodene da dette kan gi en grei pekepinne tenker jeg :)

 

Men du er HELT sikker på at du ikke har montert fordeler e.l. feil? Det er tross alt overhengende fare for det i slike situasjoner som dette... at ventilene dine ikke har tatt skader er nesten utrolig, så ta en komptest som sagt, ikke bare inspeksjon med fingre eller hva nå enn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om ventilene dine er bøyd sjekker du jo fort ved en kompresjonstest...

Ta å sjekk om du får signal fra HAL sensor og se til at du har kobla i alle ledninger igjen... det skader heller ikke å lese ut feilkodene da dette kan gi en grei pekepinne tenker jeg :)

 

Men du er HELT sikker på at du ikke har montert fordeler e.l. feil? Det er tross alt overhengende fare for det i slike situasjoner som dette... at ventilene dine ikke har tatt skader er nesten utrolig, så ta en komptest som sagt, ikke bare inspeksjon med fingre eller hva nå enn.

 

får ta en komp.test etter vært.. men skal jo kunne få gnist selv om det skulle vise seg at ventilene er noe skakk?

regne med det er snakk om å måle ohm, med tanke på HAL sensoren?

hvis noen kan forklare hvordan jeg får lest ut feilkode så ska jeg prøve d.. skal vell være noe med å sette en sikring i bensin pumperele eller no?:o

fordeleren skal stå med hakke på rotoren på hakke i kant av fordeleren, samtidig som merke på kamdreve står på rett plass? hvor mange mm kan man være på villspor før dette kan resultere i at motoren ikke starter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får ta en komp.test etter vært.. men skal jo kunne få gnist selv om det skulle vise seg at ventilene er noe skakk?

haha, ja det stemmer selvfølgelig :)

 

regne med det er snakk om å måle ohm, med tanke på HAL sensoren?

ikke helt, du måler om du får pulser ra den mens du vrir rundt veiva (husk å vri riktig veil), du kan dra den på starteren også, men de digitale voltmetera har en tendens til å være trege og resultatet er trolig bra nok, men ikke like lett å se

 

hvis noen kan forklare hvordan jeg får lest ut feilkode så ska jeg prøve d.. skal vell være noe med å sette en sikring i bensin pumperele eller no?:o

Korrekt, skal finne linken for en gangs skyld :)

du trenger nødvendigvis ikke no kabel, om du kan sette en sikring i bensinpumpe releet så gjør du bare det... setter den inn i fem sek, tar den ut igjen og titter på hva slags blink du får fra motorlampa. Gjenta dette til du hører bilen gå normalt igjen :)

selv om du får 4444 så betyr det nemlig ikke at det ikke er flere feilkoder nødvendigvis... noe folk har misforstått...

 

fordeleren skal stå med hakke på rotoren på hakke i kant av fordeleren, samtidig som merke på kamdreve står på rett plass? hvor mange mm kan man være på villspor før dette kan resultere i at motoren ikke starter?

 

bittelitt usikker på hvor den skal stå presis, men er sikkert no sånt. Men 20v trenger du ikke sette heelt presis da den er litt selvjusterende såvidt jeg vet :)

 

Men de fremste "lobene" på kammen peker mot verandre når motorn står i tdc og gikk fra hverandre ja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha, ja det stemmer selvfølgelig :)

 

 

ikke helt, du måler om du får pulser ra den mens du vrir rundt veiva (husk å vri riktig veil), du kan dra den på starteren også, men de digitale voltmetera har en tendens til å være trege og resultatet er trolig bra nok, men ikke like lett å se

 

 

Korrekt, skal finne linken for en gangs skyld :)

du trenger nødvendigvis ikke no kabel, om du kan sette en sikring i bensinpumpe releet så gjør du bare det... setter den inn i fem sek, tar den ut igjen og titter på hva slags blink du får fra motorlampa. Gjenta dette til du hører bilen gå normalt igjen :)

selv om du får 4444 så betyr det nemlig ikke at det ikke er flere feilkoder nødvendigvis... noe folk har misforstått...

 

 

 

bittelitt usikker på hvor den skal stå presis, men er sikkert no sånt. Men 20v trenger du ikke sette heelt presis da den er litt selvjusterende såvidt jeg vet :)

 

Men de fremste "lobene" på kammen peker mot verandre når motorn står i tdc og gikk fra hverandre ja?

 

"lobene"? "0" merkene på tannhjulene til kammen sto mot værandre når motoren va dreid til tdc vis jeg forsto deg riktig;)

men må man ikke ha motoren i gang for å lese ut feilkoder? eller holder det å dra rundt på starteren?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha, sorry, jeg mente 0 merkene ja :)

Du det tenkte jeg ærligtalt ikke på, men dra den på startern litt og så prøv å les ut for å se om du får noe fornufig ut.

Men det at du ikke får gnist er ofte typiske ting som HAL, hjerne o.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det liv i fjøse:P

HAL sensor fungerte som bare f... men fikk ikke levert signal til hjernen siden den var koblet til feil kontakt: flau : men til den luringen som koblet dette sammen sitt forsvar så var kontaktene helt lik:p

takk for all hjelp, er like gla nå som på julaften for 10 år siden da jeg fikk tidens tøffeste lego bil: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det liv i fjøse:P

HAL sensor fungerte som bare f... men fikk ikke levert signal til hjernen siden den var koblet til feil kontakt: flau : men til den luringen som koblet dette sammen sitt forsvar så var kontaktene helt lik:p

takk for all hjelp, er like gla nå som på julaften for 10 år siden da jeg fikk tidens tøffeste lego bil: rock :

 

Haha, bra du fant feilen da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.