#1 Skrevet Februar 3, 2005 Er det noen som vet hvor man får kjøpt sterkere (helst 5 watt) lyspærer til å ha i instrumentpanelet? Har sendt mail til møller, men har ikke fått svar enda. Det er den typen som skal skrues inn en kvart omdreining. Altså til Coupe'n min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 3, 2005 1. Hvis du syns det er dårlig lys så er det nok noe feil, for jeg syns lyset i mitt dashbord er ganske bra. 2. Hvis du øker fra 1,2w til 5w på mange eller alle pærene så bør du også legge opp nytt ledningsnett med tanke på varme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 3, 2005 Det skal vera ok lys med orginale pærer og tilogmed dei orginale har på min bil smelta holderen slik at dei kobler inn og ut , du kan prove på http://www.lysdioder.no der har dei kanskje instrument lys som lyser sterkt. Mvh Bjørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 3, 2005 Vil tru at det er noko som er feil viss det lyser dårlig. For lyset i dash'en skal vere veldig bra! Er du sikker på at du har skrudd den opp på full guffe lysstyrken..? Det er ein liten pinne som står ut frå dashbordet (vis eg ikkje huskar feil) som du skal skru på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 3, 2005 Hvis du bytter til 5w, så tror jeg det blir utrolig varmt å være dashbord 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 3, 2005 finnes jo 1.4watt pærer også. Mener disse er sorte mens 1,2w er røde Men hvor mye mer effekt du får av disse vet jeg ikke, men de er jo bl.a disse som er brukt bak de grønne blinklyspilene på intrument panelet. men 5W. pærer ville ikke jeg anbefale. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 3, 2005 Grunnen til at jeg skal bytte er at jeg har montert hvite skiver, og da lyser det for svakt igjennom. Han som lagde skivene (deltagfx.com) sa at man burde bytte til 3 eller 5 watt pærer. Kan det være så høy varmeutvikling på 3/5 watt pærer kontra 1.2? Alternativet er jo dioder da, de har vel lav varmeutvikling og høyt lysutbytte? Kan ikke kjøre med det lyset jeg har nå iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 3, 2005 Det enkleste er pærer. Men nå vet ikke jeg hvor mye spenning de orginale pærene er beregnet for. For er det 12 volt blir det litt stress med dioder, siden man da må lodde inn en motstand foran dioden slik at den for riktig spenning. (siden en diode vanligvis krever 1,7 eller 3v-tror jeg det var) så det blir fort litt stress. Kan jo evt få sjekket opp om det finnes pærer mellom 1,4 og 3 watt også. Hvis ikke så får du bare ta en sjans å se hvor lenge intrument panelet ditt holder med sterkere pærer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 3, 2005 Grunnen til at jeg skal bytte er at jeg har montert hvite skiver, og da lyser det for svakt igjennom. Han som lagde skivene (deltagfx.com) sa at man burde bytte til 3 eller 5 watt pærer. Kan det være så høy varmeutvikling på 3/5 watt pærer kontra 1.2? Alternativet er jo dioder da, de har vel lav varmeutvikling og høyt lysutbytte? Kan ikke kjøre med det lyset jeg har nå iallefall. Skrudde du ikke ut de gamle skivene da? Merker varmeforskjell bare fra 1.1 til 1.4 ganske bra jeg iaffal, ene bryteren min smelta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 3, 2005 Putter du inn 5-watts pærer kommer garantert noe til å smelte, det blir alt for mye varmeutvikling. Sats heller på lysdioder hvis du trenger mere lys, de finnes ferdige med innebygd motstand for 12v-bruk, foreksempel på http://www.elfa.se/no Det blir riktignok litt loddearbeid for å få det til, men det er vel bare en utfordring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 3, 2005 Satte inn 2 watts pærer på min. Ble litt bedre, men kunne godt hatt enda bedre lys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 3, 2005 Har jo disse diodene på 1.2w, men lurer på om det er mer lys enn originalpærene. http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=24_25&products_id=42&osCsid=114bbb70faa8be7713a83fe3d53593df Også er det disse som er litt sterkere. http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=24_25&products_id=56&osCsid=114bbb70faa8be7713a83fe3d53593df Men hvis jeg kjøper en av disse diodene, så trenger jeg vel ikke lodde noen ting? Er jo akkurat samme infestningen som det sitter originalt på bilen. Mulig jeg er vrang, men har vanskelig for å tro at varmeutviklingen i en 3/5 watts pære kan smelte plast. Da må det være noe feil med ledningene. Og hvis det i tillegg er en diode, så er det minimal varmeutvikling i de fordi de mangler glødetråd. Og hvis hele dritten smelter, så har jeg jo en god unnskyldning for å kjøpe S2 instrument 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 4, 2005 Ville absolut tro at disse diodene er en bedre løsning enn 5w lyspærer. Skal ikke uttale meg hvor mye bedre de lysere enn orig. 1,2 w pærene. Siden orig er klare pærer og disse er røde. Men kanskje prøvd en av hver først? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 4, 2005 Var det jeg tenkte og, prøver èn av hver først. Har funnet ut en ting til om disse skivene, de var ikke så bra som først antatt. De originale skivene gir lys til tallene og strekene gjennom gjennomsiktige hull (teit forklart, men dere skjønner), men sånn er ikke disse hvite skivene jeg har satt på, der er det bare svart print på hvit bakgrunn. Prøvde nå istad å sette sterkt lys på en skive, og det skinner bare igjennom det hvite, ikke det svarte. Da vil det aldri bli riktig mener nå jeg. Jeg skal prøve med en sterkere pære for å være sikker, og blir det ikke bra da, så prøver jeg å heve kjøpet. Kjøper heller original S2 instrument da, for det er vel plug & play det? Edit: Passer RS2 instrument også? sikle sikle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 4, 2005 Kjøper heller original S2 instrument da, for det er vel plug & play det? Edit: Passer RS2 instrument også? sikle sikle Ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 4, 2005 Det skal vera ok lys med orginale pærer og tilogmed dei orginale har på min bil smelta holderen slik at dei kobler inn og ut , du kan prove på http://www.lysdioder.no der har dei kanskje instrument lys som lyser sterkt. Mvh Bjørn Mente vel http://www.lysdiode.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 4, 2005 . Kjøper heller original S2 instrument da, for det er vel plug & play det? Edit: Passer RS2 instrument også? sikle sikle S2 og RS2 er plug and play. Det eneste som varier er den hvite pluggen til de forskjellige bordcomputerene. Men har skrur du evt bare over den du har originalt på ditt instrumente så passer original pluggen. Eneste med RS2 instrument er at de er vanskeligere å få tak i enn S2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 4, 2005 men http://www.lysdiode.no hadde ingen som passet bilen min iallefall. http://www.dioder.no hadde noen. Men det spørs om ikke hele dette prosjektet ryker til bloksberg, og originalt S2 instrument blir handlet istedet. Fikk forresten mail fra NBS, de sa at S2/RS2 instrumentpanel ikke passet i bilen min, var mange forskjeller visstnok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 4, 2005 S2 og RS2 er plug and play. Det eneste som varier er den hvite pluggen til de forskjellige bordcomputerene. Men har skrur du evt bare over den du har originalt på ditt instrumente så passer original pluggen. Eneste med RS2 instrument er at de er vanskeligere å få tak i enn S2 Thanks, da vet jeg det. Let the hunt begin. Edit: Går vel for S2 tipper jeg, blir litt overkill å ha speedometer som går til 300km/t i en 170 hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 4, 2005 Fikk forresten mail fra NBS, de sa at S2/RS2 instrumentpanel ikke passet i bilen min, var mange forskjeller visstnok. Nå har ikke jeg satt over instrumentene før, men har hørt hele tiden at de er like. Så jeg ville hørt på forumet i steden for NBS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 4, 2005 Var derfor jeg spurte her også Så det fantes en del instrument i tyskland, men alle jeg har sett sender bare til tyskland. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 4, 2005 Fikk forresten mail fra NBS, de sa at S2/RS2 instrumentpanel ikke passet i bilen min, var mange forskjeller visstnok. Som hva da??? (ment som spm til NBS) Jeg har selv hat orignalt intrument til 4 sylinder og S2 på 4 sylinder maskin og orignalt S2 0g RS2 på ABY maskin uten noe problemmer. Alt av turteller og km/t og varsel lamper funker helt fint. Det eneste jeg har vært borti er den kjørecomputren (med autochec/bensinforbruk) og den standar med 4 varsellamper som er forskjellig hvit plugg. Mye arbeid å bygge om, men det går (jeg har gjordt det) Og evt utetempraturmåler også. Det eneste jeg er usikker på er intrumenter fra 6syl maskiner hvordan de går over. Men du har jo 20v i din= 5 sylindra= Plug and play 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 4, 2005 Bør vel kanskje formulere meg litt bedre for å unngå misforståelser. NBS sa ikke at det IKKE var mulig å sette inn S2/RS2 instrument, men sa at det var mye forskjeller så det var ikke plug&play i bilen min, litt arbeid må til. Da er vel saken oppklart, alle har rett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 4, 2005 Finnes ikke arbeid. Plugg i to plugger så virker det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 4, 2005 Den hvite pluggen må jo byttes med den som sitter på min nå som Hans Petter sier, og det er jo LITT arbeid i mine øyne. Jeg har jo ikke kjørecomputer, så det må vel byttes om litte grann for at det skal bli riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...