Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Golf 4 1,6 2001 modell. 16ventileren.

Jeg har diverse problemer med motoren på denne, og håper noen her har noen tips.

Den kakker litt i ventilløfterne når den er kald, og bruker endel olje. Skal prøve motorrens og se om dette hjelper.

Toppdekselet lekker ganske mye olje, så bla. annet pluggene drukner i olje....

Tenkte å bytte pakning, men etter litt mekking i dag fant jeg ut at det her er en molboløsning der kammene er festet i toppdekselet: bh :: bh :: bh :

Derfor skal jeg liksågodt bytte registerremmen når dette allikevel må av.

Men: går det å bytte bare løftere og ventiltetninger, eller må hele toppen av?

Kan motorrens redusere oljeforbruket og kakking ved kald motor?

Gjorde det på en Escort en gang, og der gjorde det underverker.

Bilen er også sløv/treg ved gasspådrag, helst i motbakker ved gasspådrag. Kan dette bare være dårlige plugger? De har vært druknet i olje. Rengjorde dette i dag, uten bedring.

Sjekket med VagCom, denne gir ingen feilmeldinger. Hva med katalysator, luftmengdemåler og gasspjeld? Kan dette forårsake at den er som nevnt, og skulle ikke dette da evt. komme opp på diagnosen?

Der er også endel olje i luftfilterhuset. Hva kan det komme av?: klø :

Det må ha kommet i det siste, da det er byttet luftfilter for ikke så lenge siden, og da har der ikke vært olje der. Kan det være noe med noe tett lufting?

Håper noen har noen tips her.

På forhånd takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har tips her?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppdekselet lekker ganske mye olje, så bla. annet pluggene drukner i olje....

Tenkte å bytte pakning, men etter litt mekking i dag fant jeg ut at det her er en molboløsning der kammene er festet i toppdekselet: bh :: bh :: bh :

 

Vagcat var nede, så fikk ikke sett på deletegninger, men det syntes jeg hørtes veldig rart ut, er du helt sikker på at toppdekselet ikke er skrudd fast med en haug små skruer/bolter rundt dekselet?

 

Derfor skal jeg liksågodt bytte registerremmen når dette allikevel må av.

Men: går det å bytte bare løftere og ventiltetninger, eller må hele toppen av?

 

For å bytte løftere må du ut med kammene, så det gjør du med toppen på.

Hvis skal skifte ventiltetninger med toppen på så må du bruke trykkluft i sylinderen du skal skifte på, for når du tar av retaineren til ventilen så vil denne følgelig falle ned i forbrenningskammeret.

Når du først er igang ville jeg tatt av toppen, fått den målt, slipt ventiler og byttet toppakning.

 

Kan motorrens redusere oljeforbruket og kakking ved kald motor?

Gjorde det på en Escort en gang, og der gjorde det underverker.

 

Det tviler jeg på..

Skader neppe å prøve..

 

Bilen er også sløv/treg ved gasspådrag, helst i motbakker ved gasspådrag. Kan dette bare være dårlige plugger? De har vært druknet i olje. Rengjorde dette i dag, uten bedring.

Sjekket med VagCom, denne gir ingen feilmeldinger. Hva med katalysator, luftmengdemåler og gasspjeld? Kan dette forårsake at den er som nevnt, og skulle ikke dette da evt. komme opp på diagnosen?

 

Der er også endel olje i luftfilterhuset. Hva kan det komme av?: klø :

Det må ha kommet i det siste, da det er byttet luftfilter for ikke så lenge siden, og da har der ikke vært olje der. Kan det være noe med noe tett lufting?

Håper noen har noen tips her.

På forhånd takk:)

 

For meg høres det ut som det er trykk som blåser oljen gjennom veivhusventilasjonen og i luftfilterboksen.

Kombinert med høyt oljeforbruk kan årsaken være stempelringer, ventiltetninger e.l.

En sylinderlekkasjetest vil bekrefte/avkrefte dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompresjonen er på 16-17 bar på alle sylindrene. Er det normalt?

Har snakket med VW. De ga et tips om å bytte bensinfilter for å se om det gjør bilen piggere.

Bytter ventiltetninger, usikker på toppen.

Veivhusventilasjonen vil jeg også sjekke opp i.

Noen som har flere tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det til!

 

Byttet registerreim og vannpumpe, samt fikk tettet lekkasje i toppdekselpakning, samt byttet plugger, byttet olje og tok motorrens, samt fylte i tilsetningsstoff for oljen som skal redusere oljeforbruk.

Ser ut som den bruker mye mindre olje nå:)

Går penere også når motoren er kald.

Fikk renset veivhusutluftingen, så tror ikke der kommer olje opp til luftfilteret nå.

Grunnen til at bilen ikke ville gå skikkelig: Rett og slett en skrue med dårlige gjenger, som holder fast luftfilterboksen. Bilen dro derfor inn falsk luft når denne løsnet.

Gøy når man finner ut av det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.