Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg byttet bremseskiver og klosser rett før jul i fjor. Siden da har jeg vært plaget av "grining" fra skivene. Bestemte meg så for å bytte caliperne rund baut.

 

På tirsdagen, på vei hjem fra jobb, skjedde det utenkelige. Kaliperen bak, venstre side, låste seg. Lite ante jeg, annet enn at det begynte riste og slenge litt. Stoppet langs motorveien for å se hva det kunne være. Jekket opp bilen men alt satt som det skulle.

 

Når jeg så kom hjem skrudde jeg av dekket og byttet caliper begge sider bak. På høyresiden sitter skiven godt fast. Ingen slark overhodet.

Men venstre siden har rikelig med slark, og det er ikke godt å få luftet bremsene.

 

Hva kan problemet være? Noe så enkelt som at jeg bare behøver skifte hjullagere?

 

Setter pris på alt av svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slark når hjulet står på på venstresiden ? bremseskiva blir jo delvis eller helt holdt fast av hjulboltene når hjulet er på. Er hjulene lette å dreie rundt ? Hvis det er slark med hjulet på, kan du få noen til å trå på bremsene mens du kjenner på slarken. (med bilen jekket opp da) Blir slarken borte mens bremsene er på, er det sansynlighvis et hjullager som er gåen. Er det fremdeles slark med bremsene på, er det nok noe lenger inn i hjulopphenget (foringer / ledd) som er utslitt !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det komplisert å bytte foringer/ ledd?

 

Siden jeg har kjørt en bit med låste calipere skal det ikke forundre meg om noe mer er gått. Virket nesten som jeg fikk sleng på hele hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du med låst calipper blir bremseskiva fort alt for varm ! Det kan jo være så enkelt at skiva har ``slått``seg, og blitt skev ! Da blir det risting når du bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du med låst calipper blir bremseskiva fort alt for varm ! Det kan jo være så enkelt at skiva har ``slått``seg, og blitt skev ! Da blir det risting når du bremser.

 

Det rister ikke når jeg bremser, men jeg fikk tidvise "slag" på hjulet bak når jeg kjørte. Vet ikke om du forstår, men det er kanskje ikke så viktig.

 

Jeg monterte kaliperen, luftet bremsene og remonterte dekket. Det var fortsatt litt slark i "hele pakka" kan man si. Skal jeg bare ta sjansen og kjøpe hjullager, pakninger og ledd og bare bytte alt?

 

Mye jobb?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra på brekket å kjenn om det fortsatt er slark. Er det ikke det, så kjøper du nytt hjullager :) Blir fort dyrt hvis man skal skifte ``alt`` bare for å være sikker. Mye arbeid til ingen nytte kan det også bli !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skulle ha 1400 for å bytte kulelager bak, på Quick - Stop. Da er det bare å sette bilen der og si hver så god! ;)

 

Den drittjobben med å ta av kaliperen og skivene, IGJEN. Og slite med det jævla lageret... Be my guest!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ut som en bra deal !! Slå til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kikker på NBS, kan det være spindelen som er røket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet ut noe mere om ristinga ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, takk for omtanken. Jeg tenkte jeg skulle få bilen på verksted, for bytte av hjullager. Tenkte at når jeg først var i gang kunne jeg likegodt bytte de to fremre caliperne også. Fortere sagt enn gjort. Tok av den på venstre side, men fikk faen ikke skrudd av bremserøret. Jaja, tenkte jeg før jeg klippa hele dritten.

 

Nå har jeg fått tak på et nytt et, så det gamle må fortsat skrus av, før jeg får klemt på plass caliperen og luftet. Så får jeg bilen kjørbar, byttet lager på verksted. Før jeg prøver meg på den siste bremsen, har allerede skaffet bremserøret. :P

 

Jeg hadde 0 peil, men nå har jeg teken på både calipere og bleeding og det som hører med et bremseskift. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at boltene til caliperen sitter skikkelig? Opplevde følgende på golfen jeg hadde når jeg byttet klosser/skiver. Foran røyk gjengene til ene glidebolten noe som gjorde at den kun var mulig å feste skikkelig med en bolt. Ved kjøring selv uten å bremse kom det vibrasjoner som kunne minne om ubalanse i hjulet. Endte opp med å måtte bytte spindel og hjullager. Senere viste det seg at det også var kast i skiven. Om dette kom av kjøring med dårlig festet caliper som skapte vramgang i skiven eller ei skal jeg ikke si forsiktig, men bytte av skive fjernet problemet helt. Så ville sjekket boltene til caliperen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene til caliperen sitter som de skal, det gjør også de andre boltene. (Tror jeg) Bilen er ennå ikke kjørbar, så ser ikke på dette som et problem ennå. ;)

Nippelen til bremserøret satt bom fast, så jeg har skrudd av hele bremseslangen. Må få satt den i ei stikke for å få av nippelen. Bremserør fra slangen til caliperen ligger klart her.

 

Om noen har ei fastmontert stikke de kan låne bort i kveld, så hyl ut! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var alle caliperne på plass, nye bremseslanger og rør til caliperen foran! Gjenstår kun lufting.

 

Kan det være så at bilen ikke vil starte før bremsene er luftet? Det synes jeg er merkelig, uansett. Den bare kynner. Får ikke start på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, sånn kan det gå.

Bilen er da kjørt/ trillet på verksted. Mistanken om gåent lager er da fullendt, stor sansynlighet for at også spindelen er gåen. Det er bare for mye for meg. :) Greit at det kanskje kunne vært lettere å bytte begge deler, fremfor bare lager. Men nå står den da på verksted, så får de med riktig verktøy og bukk fikse jobben.

 

Var moro så lenge det varte... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har liggende i garasjen en ferdig spindel med skive og lager til a4b5 om du er int :P da er det bolt-on og bolt-off..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har liggende i garasjen en ferdig spindel med skive og lager til a4b5 om du er int :P da er det bolt-on og bolt-off..

 

SATAN! Bare for å gjøre frustrasjonen ennå mer komplett. Jeg har lyst til å gjøre det sjøl, får pris på jobben senere i dag. Send meg en pm på prisen du skal ha for det, så hører du fra meg. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris fra verksted:

Hjullagersats

ABS krans

ABS sensor

Klemmhylse til ABS giver

Aksel tapp VB Org del, er dette spindelen?

4 timer på skifting.

 

Total sum 8919,-

Nå skal jeg prøve få kjøpt delene billigere på Meca, kanskje jeg kan redde litt av skattepengene her. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.