#1 Skrevet April 22, 2010 Hei. Jeg har problemer med suselyd fra motor rommet i min passat 03. 1.9tdi 130hk. bilen er gått 105k. ifjor sommer ble jeg oppmerksom på lyden når jeg clutcher og skal gire. hvis jeg har litt turtall høres det ut som susing ifra turboen. Nå får jeg lyden når jeg ruser bilen på tomgang, lyden kommer ifra høyre side av motorrom. Noen som har hatt samme problemet? kan det være turboen? Frank 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2010 Kan muligens være trykklekkasje. Kan være lurt å sjekke alle trykkslanger etter turbo og frem til innsugsmanifold. Den første trykkslangen etter turboen vet jeg det er en god del som har byttet, inkl undertegnede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2010 Kan muligens være trykklekkasje. Kan være lurt å sjekke alle trykkslanger etter turbo og frem til innsugsmanifold. Den første trykkslangen etter turboen vet jeg det er en god del som har byttet, inkl undertegnede. men får man trykktap på turbo på tomgang? trodde ikke turbo gikk før du har motstand på motoren.? men skal uansett sjekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2010 Man får ikke ladetrykk på tomgang nei, men som du skriver så"ruser" du bilen på tomgang. Når du ruser så regner jeg med den ikke står på tomgang lengre:) Turboen vil bygge litt trykk når du ruser motoren, og har du hull noen plasser, vil du høre dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2010 Har nå sjekket alle slanger og turbo. byttet pakninger og alt virker tett. når jeg hører etter lyden merker jeg at den er turtallbestemt. når bilen er ved 2000 rpm så er den værst. og det høres det mer ut som en gnisse lyd. Noen ideer folkens? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2010 Det er ittje bare lufta som "slår" tilbake i luftfilteret ditt da? Kan nesten høres ut som en surkle lyd? Om du ligger på 3 gir i rundt 30 km\h og gir mye gass og bråslipper gassen rett før du når 2000rpm, blir lyden forsterket da? Vet ittje om du skjønte detta je men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2010 Sjekk strammehjulene til vifte- og servoreimene. Kan være slitte lagre, eller at foringen i staget på den fjærbelastede strammeren er så rom at staget ligger an mot løpehjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 8, 2010 Da gjenoppliver jeg denne. hadde bilen inne på møller og de sjekka vifte og servoreimene. der var det ikke noe feil. jeg føler derimot at den begynner å bli verre. Skrapelyden høres ikke ved tomgang eller ved kjøring der motoren ikke belastes spesielt. men ruser jeg motoren litt så kommer den. har den også ved akselerasjon i høye gir ved lave turtall, da motoren må slite litt. det rare er at jeg kun hører skrapelyden når jeg sitter inne i bilen. under panseret høres det ut som turboen kveles når jeg ruser motoren litt på tomgang. skikkelig surklelyd. Det jeg håper på er at noen her kansje har en ide hva problemet er. Jeg tenker at det muligens er turboen som er på tur til å ryke eller har tatt kvelden. andre tanker er eksos resirkulerings systemet som lager kødd i systemet. All hjelp tas imot med stor takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 8, 2010 Har du trykktestet systemet? Da tenker jeg på om det er hull i intercooler eller lignende. Hadde turboen vært på vei til å ryke, så hadde det vel vært noe oljeforbruk og blå røyk.. Rett meg noen om jeg tar feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 8, 2010 Har du trykktestet systemet? Da tenker jeg på om det er hull i intercooler eller lignende.Hadde turboen vært på vei til å ryke, så hadde det vel vært noe oljeforbruk og blå røyk.. Rett meg noen om jeg tar feil. Nei har ikke trykktestet systemet. men hull i intercooler skal jeg se etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...