#1 Skrevet April 22, 2010 Etter å ha byttet bensinpumpe har motoren begynt å bruke mer bensin, går ujavnt på tomgang og fusker skikkelig på høyt turtall og full gass. Kan jeg ha fått feil pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2010 Kan være feil pumpe ja. Husk på at desse motorene med K-jet skal ha rimelig høyt bensintrykk (rundt 5-6bar) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2010 OK. Noen som hvor og hvordan trykket måles og hvor høyt det skal være? Synes også det lukter bensin av eksosen og pluggene ser ut som om motoren går litt magert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2010 Du kan jo først og fremst opplyse om hvordan pumpe du kjøpte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2010 Du kan jo først og fremst opplyse om hvordan pumpe du kjøpte... Pumpe er kjøpt ny på Ebay. Kv motoren var oppført som en av dem sen skulle passe til. Stod vel egentlig ikke så mye om trykk og sånn om den. Jeg stusset litt da jeg monterte den siden den var litt mindre enn den orginale som sat på bilen fra før. Edit: Her er pumpa: http://cgi.ebay.de/KRAFTSTOFFPUMPE-AUDI-80-90-B2-B3-COUPE-100-C2-C3-200_W0QQitemZ300414582201QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item45f21abdb9 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2010 Dersom du ikke har fått en defekt pumpe, er det korrekt pumpe. 6,5 bar er korrekt pumpetrykk. Skal du måle trykk på K-Jetronic må du ha spesialverktøy. Verktøyet skal kobles inn mellom mengdefordeleren og oppvarmingsregulatoren. Pumpetrykk kan du selvfølgelig måle uten spesialverktøy, men du må også vite hvor mye pumpen skal levere. Alle pumper er spesifisert til x antall bar samt x antall liter pr time (x ml / 30 sekunder). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2010 Noen som vet hav den org. pumpa skal gi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 24, 2010 Den skal gi 6,5 bars trykk tipper jeg; antall liter/time er jeg ikke sikker på, men et sted mellom 90-120 liter i timen ville være normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 25, 2010 Kan jeg evnt. måle dyser i stedet? Noen som vet hvor mye disse skal gi og hvordan det måles. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2010 Da må du ha et spesialverktøy fra Bosch. Da brukes det samme spesialverktøyet som brukes når man renser dysene. Man spenner opp dysen så man kjører rensevæsken gjennom samme vei som bensinen normalt renner, pluss motsatt vei. Da skal dysen bli helt ren. Etterpå måler man åpningstrykket på dysen. Dersom åpningstrykket er innenfor spesifikasjon og det drypper fra dysen, er dysen i orden. Det kan formet seg EN dråpe på dysen, men den må ikke falle av dysen. Som nevnt innledningsvis må du ha spesialverktøy for dette. Du bør heller satset på å få målt systemtrykk, styretrykk og såkalt residual pressure i systemet. Uheldigvis må du også her ha spesialverktøy (= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2010 Nå har jeg fått målt trykket. HAr også fått problemer med å få startet bilen. Har tatt av bensinslagene på mengdefordelere (de som går til dysene), men her kommer det ikke noe ut. Trykket var 4-5 bar både ut fra pumpa og inn på mengdefordeleren med tenninga på. Når jeg kjører starteren detter trykket ned på 3-4 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 29, 2010 Har du sjekket strømtilførselen til pumpen? Sjekket at den får +12V og jorder skikkelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 29, 2010 Har lagt opp ledninger fra batteriet og tvangskjørt pumpa uten at det hjalp. Skal pumpa holde trykket etter den har stoppet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 29, 2010 sitter en "beholder" (bensinakkumulator) koblet på bensinrøret rett etter der bensinrøra kommer ned fra tanken, rett foran høyre bakhjul, denne mener jeg skal holde trykket oppe etter motor er stanset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 29, 2010 Sitter en slik klædd mellom pumpa og filteret. Ser ikke ut til at det er noe som holder trykket. Manometeret detter ned til 0 umiddelbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 29, 2010 sitter en "beholder" (bensinakkumulator) koblet på bensinrøret rett etter der bensinrøra kommer ned fra tanken, rett foran høyre bakhjul, denne mener jeg skal holde trykket oppe etter motor er stanset. Dette er trykkakkumulatoren. Dennes oppgave er å utjevne pulsene fra pumpen, samt å kjøre bensin fremover i systemet for å forhindre dampbobler i bensinslangene, noe som kan være et problem med K-Jetronic pga de lange bensinslangene i motorrommet. Som jeg skrev innledningsvis kan det være du har fått en defekt pumpe, og du bør jo prøve med en annen. Har du forsøkt å skifte filteret - så du er sikker på at dette ikke er tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 29, 2010 Dette er trykkakkumulatoren. Dennes oppgave er å utjevne pulsene fra pumpen, samt å kjøre bensin fremover i systemet for å forhindre dampbobler i bensinslangene, noe som kan være et problem med K-Jetronic pga de lange bensinslangene i motorrommet. Som jeg skrev innledningsvis kan det være du har fått en defekt pumpe, og du bør jo prøve med en annen. Har du forsøkt å skifte filteret - så du er sikker på at dette ikke er tett? Er trykket som jeg har målt tilstrekkelig for at motoren skal starte. Bilen starter kun med startkabler selv med fulladet batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 29, 2010 Er trykket som jeg har målt tilstrekkelig for at motoren skal starte.Bilen starter kun med startkabler selv med fulladet batteri. Høres ut som et typisk trykkproblem, altså at - av en eller annen grunn - blir det ikke korrekt trykk i systemet. ...om det da er fordi A) pumpen er defekt og rett og slett ikke klarer å levere nok trykk, eller B) pumpen får for lav spenning -> gir for lite trykk -> bilen starter ikke, eller C) systemet er tett/delvis tett et sted -> for lavt trykk D) gal pumpe -> leverer for lavt pumpetrykk i utgangspunktet Det hadde vært interessant å vite hvor du testet at du fikk 4,5-5,0 bar på pumpen - rett ut fra pumpen eller ut fra et skittent filter? (= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 29, 2010 Fikk dette trykket rett ut fra pumpa - før filteret. Målte også trykket ved mengdefordeleren med omtrent samme resultat. Pumpa ble byttet fordi den gamle hadde stygg ulyd. Etter byttet har bilen blitt gradvis værre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 1, 2010 Her kommer en oppdatering. Dette har vi prøvd: -Målt trykket rett ut fra pumpa. Fikk 4-5 bar og en del pulsering. -Målt trykket inn på mengdefordeler. Fikk litt mindre der (4-4,8) uten pulsering -Målt holdetrykk Dette er 0 -Lagt opp ledninger rett fra batteriet og til pumpa. Ingen forskjell -Målt spenning ved pumpa. 11,8 v uten ladespenning mens pumpa går. -Skiftet mengdefordeler. Heller ingen forskjell. -Prøvd å måle mengde bensin ved mengdefordeleren. 5 sek gav ca 2 dl. -Skiftet filter. Ingen forskjell. Dette har vi funnet ut: -Pumpa går når den skal -Vi har ikke bensin ut av mengdefordeleren (Dyseslangene) -Vi har ikke holdetrykk -Bensintrykket er kanskje noe lavt -Bilen starter med lader eller startkabler -Da går den på tomgang, fusker voldsomt når prøver i gi gass. -Pumpa er ny -Problemene startet etter pumpa ble bytta, og har blitt gradvis verre. Så vidt vi kan forstå, må det være pumpa som er defekt. Noen som har noen synspunkter på dette? Lurer også på om det er akkumulatoren eller pumpa som skal gi holdetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 1, 2010 Her kommer en oppdatering. Dette har vi prøvd: -Målt trykket rett ut fra pumpa. Fikk 4-5 bar og en del pulsering. -Målt trykket inn på mengdefordeler. Fikk litt mindre der (4-4,8) uten pulsering -Målt holdetrykk Dette er 0 -Lagt opp ledninger rett fra batteriet og til pumpa. Ingen forskjell -Målt spenning ved pumpa. 11,8 v uten ladespenning mens pumpa går. -Skiftet mengdefordeler. Heller ingen forskjell. -Prøvd å måle mengde bensin ved mengdefordeleren. 5 sek gav ca 2 dl. -Skiftet filter. Ingen forskjell. Dette har vi funnet ut: -Pumpa går når den skal -Vi har ikke bensin ut av mengdefordeleren (Dyseslangene) -Vi har ikke holdetrykk -Bensintrykket er kanskje noe lavt -Bilen starter med lader eller startkabler -Da går den på tomgang, fusker voldsomt når prøver i gi gass. -Pumpa er ny -Problemene startet etter pumpa ble bytta, og har blitt gradvis verre. Så vidt vi kan forstå, må det være pumpa som er defekt. Noen som har noen synspunkter på dette? Lurer også på om det er akkumulatoren eller pumpa som skal gi holdetrykk. Pumpen i seg selv holder ikke på trykket. Det er trykkakkumulatoren som både utjevner pulsene fra bensinpumpen og sørger for holdetrykket (residual pressure). Enkelte biler har i tillegg en ventil ved pumpen som stenger slik at bensin ikke har mulighet til å sive tilbake til tanken. Bensintrykket ditt er absolutt for lavt, noe som igjen fører til at bilen ikke starter. Har du forsøkt å lade batteriet skikkelig opp og deretter starte bilen? 11,8V til pumpen høres veldig lite ut. Du sier selv at bilen starter når den får strøm fra en annen kilde (bil/lader). Har du tenkt tanken at batteriet ditt er kaputt? Har du sjekket ladespenningen på denne bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 1, 2010 Har nytt batteri som er toppladet. Batterispenningen er på12,6v og ladespenningen er på 14v. Har prøvd og legge opp ledninger direkte fra batteriet uten resultat. 11,8v var med tenning på og mens pumpa gikk. Mulig at kjørelys og varmeaparatet stod på også. Med ledninger på batteriet skulle egentlig pumpa få godt over 12v. Tror ikke lenger at det er et strømproblem. Skulle vel likevel ha både riktig trykk og holdetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 1, 2010 Har nytt batteri som er toppladet. Batterispenningen er på12,6v og ladespenningen er på 14v.Har prøvd og legge opp ledninger direkte fra batteriet uten resultat. 11,8v var med tenning på og mens pumpa gikk. Mulig at kjørelys og varmeaparatet stod på også. Med ledninger på batteriet skulle egentlig pumpa få godt over 12v. Tror ikke lenger at det er et strømproblem. Skulle vel likevel ha både riktig trykk og holdetrykk. Ok. Dersom du ikke har ca 2,2 bars holdetrykk (residual pressure) i minst 20 minutter når du skrur av tenningen, er det noe galt. Har du sjekket for lekkasje? Trykkakkumulatorene har en tendens til å ruste -> lekke. Jeg foreslår at du prøver en pumpe du vet er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 1, 2010 Har fått tak i en pumpe og en trykkakumulator som skal være i orden. Skal prøve og bytte dette. Akkumulatoren er rustet, men finner ingen bensinlekasje der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 6, 2010 Har nå byttet bensinpumpe, og bilen starter og går som før. Er kun en ting som er litt rart. Motoren funger fin på pådrag og litt turtall, men går ujavnt på tomgang. Kan det være akkumulatoren som gjør dette? Kan en defekt akkumulator ødelegge bensinpumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...