Montert senkefjører - BT godkjenning nødvendig?

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert senkefjører hos bilverksted i Bergen, som samtidig utførte EU-kontroll på bilen (som selvfølgelig blei godkjent). Må eg foreta meg noko i forhold til Biltilsynet i tillegg??

 

(har TUV papir og hjulstillingskontrollpapir)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, alt skal godkjennes hos BT nå, men hvis du fikk den EU ok så hadde ikke jeg tatt meg bryet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende at de ikke godkjenner den neste gang om det ikke er godkjent i vognkortet av BT eller om du skifter verksted som utfører Eu-kontrollen.

Og så lønner det seg jo å godkjenne nå mens alt er nytt og BT kan se nr på fjærene. Det blir vanskelig med tiden og når de ikke lenger kan se nr på fjærene.

Men når sant skal sies så har jeg senkefjærer på firer golfen min uten at det har vært noe problem under EU-kontroll hos NAF...:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger vel også papirer på lysjustering idag? Jeg måtte iallefall levere det også når jeg kom til BT for å godkjenne senk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger vel også papirer på lysjustering idag? Jeg måtte iallefall levere det også når jeg kom til BT for å godkjenne senk.

 

jeg hadde ikke egne papirer på dette når jeg godkjente i februar (trondheim).. men de sjekket lysene med instrumentet sitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte vise at grunninnstilling av lys og 4-hjulskontroll var utført.

 

Dette koster mange steder ofte mange penger, derfor hadde jeg elegant droppet det hvis bilen fikk EU ok.

 

Jeg fikk feil på dette på EU og måtte utbedre dette før jeg fikk time hos BT for godkjenning.

 

Litt av en prosess!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte vise at grunninnstilling av lys og 4-hjulskontroll var utført.

 

Dette koster mange steder ofte mange penger, derfor hadde jeg elegant droppet det hvis bilen fikk EU ok.

 

Jeg fikk feil på dette på EU og måtte utbedre dette før jeg fikk time hos BT for godkjenning.

 

Litt av en prosess!

 

Forsåvidt enig i mye av det du skriver Petter, men på den andre siden så kan det lønne seg å ta en kontroll av hjulinstillingene også etter bytte til senkesett. Skal ikke mye feil til før at det merkes på dekkslitasje. Dette kommer jo litt an på hva som ble demontert under montering o.l., så er jo ikke noen "fasit" på dette. Og så mener jeg det kommer litt an på andre ting som hvilke dekk en kjører på. Er det f.eks dekk i prisklasse 4-500,- stk og en billig-bil hadde jeg nok ikke tatt meg bryet med hverken kontroll eller godkjenning, men på en dyr bil med dekk til 2000,- stk hadde jeg kostet på en kontroll.

 

Bare min mening.

 

Men for å svare på spm, all teknisk forandring på en bil skal i grunn godkjennes. Men det har du jo fått svar på allerede. : vinke :

 

En annen ting som er greit med å få ting stemplet i vognkort er om du blir stoppet av politiet, så er det greit å slippe masse mas med mangellapp og krav om visning på biltilsynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare dekkslitasje som du kan merke ei feil hjulstilling på!

Jeg hadde feil spissing bak på min A4TQ, og da ble bilen direkte livsfarlig på glatta om vintern når jeg kom over 70km/t.

Begynte å dra på sleng helt av seg selv, og sleit dekk på bare veier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ingenting anna enn TUV på senkesettet og Hjulstillingspapirer for å få det godkjent,

Koster 430,- og tar et par timer, så slepper ein maset om ein blir stoppa i utekontroll.

(husk papirer på felger om du ikkje kjører originaldim.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener du at hjulstillingskontroll koster kr430,-? i tilfelle det billigste jeg har hørt.

Det billigste jeg har klart og oppdrive er 600,- pluss mva. per aksling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått justert for 1200 på alle fire hjul på NAF, så det stemmer fint. Den prisen der må være kompis-pris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, godkjenninga hjå Tilsynet koster 430,-.

Betalte 1200,- for hjulstilling sist eg tok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen EUOK uten at senkefjerene var godkjent hos BT..

Det gammle senkesettet står i vognkortet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah, sånnsett ja. Er uansett lurt med hjulstillingskontroll. Hadde en audi og den styrte rett mot grøfta når jeg plass rattet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.