Anbefalte innlegg

Enig på den. Min Audi med Quattro er lettere på rattet med diffsperra inne enn det mor sin 06 Corsa er... Bilen min er tolv år eldre, så det sier vel litt om både kvaliteten og maskineringen på Audi?

 

Kan jo egentlig si til deg Piotr som sier bakhjulstrekk er mer lettsyrt enn bil med drift på trekkhjulene: Jeg kjørte 87' Volvo 240 i hele vinter, og jeg skal love deg at det var MYE tyngre på rattet enn min Audi. Men hvis du mener det er lettere å navigere bil med rwd så be my guest.:)

 

Fabian

 

Grevlinger er generelt "tyngre på rattet" i pådrag enn biler med bakhjulstrekk :)

 

quattro er går ikke innenfor gruppa fwd, og er som du sier ikke spesielt tunge på rattet og du slipper å holde rattet godt fast i pådrag slik at det ikke vrir seg som det lett skjer med en fwd, spes. hvis bakken er ujevn.... :)

 

Men at en bil er lett på rattet er nødvendigvis ingen bonus.. bedre at den er litt tyngre på ratet når du kommer litt høyre opp i fart. Da snakker jeg ikke om i pådrag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er fullstendig galskap:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35615

Jeg forstår ikke den merkepolitikken. Skal alle VW bli det samme som Audi?

Hvorfor ikke holde VW som arbeidsbil, for folk som bryr seg ikke om bil eller vil ha det billigst når de først trenger bil?

Hvorfor lansere VW som luksus-merke eller noe spesiell? Det er bl. a. ødeleggende for Audi.

Nei, så store konserner med flere merker er noe feil.

Jeg tror jeg flytter til bmw etterhvert (nye mercedes ser ut som noen kopier av asiatiske skapninger, så nei takk).

A5 er veldig fin utseende messig, men forhjulsdrift er ikke bra opplevelse sammenlignet med bakhjulsdrift. Dette er veldig stor ulempe med Audi.

 

En ganske så interessant diskusjon dette her. Jeg vil absolutt si du har noen poenger her;

Først litt historikk bak denne bilen.

VW Phaeton var en bil som ble unnfanget av formannen i VW-group Ferdinand Piech. Bilen skulle overgå både MB og BMW med klar margin. Beslutningen om å sette denne i produksjon hadde to årsaker;

Det var et svar til MB som da lanserte den rimelige A-klassen som en konkurrent til Golf.

Phaeton skulle også heve statusen og "dra" merket oppover prestisjestigen da de mest kostbare VW-modellene, feks Golf GTI begynte å koste like mye som tilsvarende merker i Premiumklassen.

Det som bla gjør Phaeton interessant er at den deler platform med Bentley Continental GT og Bentley Continental Flying Spur. Ingeniørene fikk også spesielle instrukser på 10 parametre denne bilen skulle oppfylle. De fleste av disse ble holdt hemmelig men bl.a ett parameter ble offentliggjort for pressen; Bilen skulle kunne holde en hastighet på 300 km/t uten problemer en hel dag med utendørstemp. på 50 grader, samtidig som innetemp. i kupeen holdt 22 grader. (dette til tross for toppfarten var begrenset til 250 km/t). Utviklingen av vognen medførte hele 100 ulike patenter, spesifikt for denne bilen. At den er fullspekket med teknologi er det ingen tvil om.

Til tross for dette ble aldri Phaeton noen salgs-suksess, tvert imot. Fra 2002 til 2006 er det solgt ca 25 000 enheter av arten. Produksjonskapasiteten lå på 20 000 enheter årlig. Hvorfor det? Jeg tror nok bilen er bra nok i seg selv, det er ikke det. Merket er problemet. Jeg tror ikke det holder å være i luksusklassen og matche alt i premiumsegmentet og vel så det med et VW-merke i grillen. VW er assosiert med folkebil mainstream og golf. Prismessig og effektmessig kan en si Phaeton ligger på linje med S8. 9,5 av 10 aktuelle kunder velger S8. S8 har den rette utstrålingen av sportslighet, klasse og status kundene er ute etter. Hva har så Phaeton? Det er en fantastisk bil, men utstråler den noe? vekker den følelser? Fint lite vil jeg si. Den minner mer om en oppblåst Passat.

Bilen er for intetsigende, litt "malplassert" og utilpass ved siden av MB-Sclass, Jaguar xj, BMW Siebener og Audi A8...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som skuffer meg mest er at 5 liters diesel motoren ikke er å få lenger i nye Phaeton. Det er jo drømmebilen. 5,0 TDI 4motion. :jegtarn:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ganske så interessant diskusjon dette her. Jeg vil absolutt si du har noen poenger her;

Først litt historikk bak denne bilen.

VW Phaeton var en bil som ble unnfanget av formannen i VW-group Ferdinand Piech. Bilen skulle overgå både MB og BMW med klar margin. Beslutningen om å sette denne i produksjon hadde to årsaker;

Det var et svar til MB som da lanserte den rimelige A-klassen som en konkurrent til Golf.

Phaeton skulle også heve statusen og "dra" merket oppover prestisjestigen da de mest kostbare VW-modellene, feks Golf GTI begynte å koste like mye som tilsvarende merker i Premiumklassen.

Det som bla gjør Phaeton interessant er at den deler platform med Bentley Continental GT og Bentley Continental Flying Spur. Ingeniørene fikk også spesielle instrukser på 10 parametre denne bilen skulle oppfylle. De fleste av disse ble holdt hemmelig men bl.a ett parameter ble offentliggjort for pressen; Bilen skulle kunne holde en hastighet på 300 km/t uten problemer en hel dag med utendørstemp. på 50 grader, samtidig som innetemp. i kupeen holdt 22 grader. (dette til tross for toppfarten var begrenset til 250 km/t). Utviklingen av vognen medførte hele 100 ulike patenter, spesifikt for denne bilen. At den er fullspekket med teknologi er det ingen tvil om.

Til tross for dette ble aldri Phaeton noen salgs-suksess, tvert imot. Fra 2002 til 2006 er det solgt ca 25 000 enheter av arten. Produksjonskapasiteten lå på 20 000 enheter årlig. Hvorfor det? Jeg tror nok bilen er bra nok i seg selv, det er ikke det. Merket er problemet. Jeg tror ikke det holder å være i luksusklassen og matche alt i premiumsegmentet og vel så det med et VW-merke i grillen. VW er assosiert med folkebil mainstream og golf. Prismessig og effektmessig kan en si Phaeton ligger på linje med S8. 9,5 av 10 aktuelle kunder velger S8. S8 har den rette utstrålingen av sportslighet, klasse og status kundene er ute etter. Hva har så Phaeton? Det er en fantastisk bil, men utstråler den noe? vekker den følelser? Fint lite vil jeg si. Den minner mer om en oppblåst Passat.

Bilen er for intetsigende, litt "malplassert" og utilpass ved siden av MB-Sclass, Jaguar xj, BMW Siebener og Audi A8...........

 

Godt innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt innlegg.

 

Enig. Pluss, at jeg lærte noe nytt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger ikke varsle for å slette innlegg Stian. Er man "stygg" i munden eller TOTALT off topic blir det slettet uten varsel;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig at det slettes innlegg her uten varsel også...

 

Syns det er enda artigere at det grines for annenhvert innlegg på forumet for tiden. :)

 

Topic: Er ganske interessant lesing sent på kvelden. Har sett et par Phaeton nærme og jeg likte den ikke, men jeg likte den. Var en spesiell VW, og det var noe som skurret, samtidig var det noe som var riktig også.

 

Jeg er også en av de som hadde valgt S8 før Phaeton, av den grunn av at det ikke er noe som skurrer ved S8. Men det går mer på design.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ingen synes å nevne her er at VW har en annen "luksus"-bil som har solgt meget godt, nemlig Touareg. Den er også like "feil" som de som mener Golf og Polo er kjernemerkene til VW. Phaeton prøver å angripe de etablerte bilene s-klasse og 7-serie, men disse kundene bytter ikke merke lett, sånn sett undervurderte man kanskje vanskelighetsgraden med å nå fram i dette segmentet.

 

Men hvordan kan Mercedes lage både S-klasse, ML, A- og B-klasse dersom en bilfrabrikk enten skal lage dyre eller billige biler? T.o.m Porsche Boxster er vel "feil" for de som kun vurderer 911 GT2.

 

Poenget er vel at fabrikkene ønsker flere markeder og "heve" statusen på alle modeller samtidig. Så kan man sikkert diskutere i det uendelig om Passat drar Phaeton ned eller om Phaeton drar Passat opp. Eller ingen av delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er foresten en veldig lærerik film om Phaeton.

Det var dette klippet som fikk meg til og forelske meg i bilen.

Går den dag i dag og drømmer om å eie en Phaeton.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ingen synes å nevne her er at VW har en annen "luksus"-bil som har solgt meget godt, nemlig Touareg. Den er også like "feil" som de som mener Golf og Polo er kjernemerkene til VW. Phaeton prøver å angripe de etablerte bilene s-klasse og 7-serie, men disse kundene bytter ikke merke lett, sånn sett undervurderte man kanskje vanskelighetsgraden med å nå fram i dette segmentet.

 

Men hvordan kan Mercedes lage både S-klasse, ML, A- og B-klasse dersom en bilfrabrikk enten skal lage dyre eller billige biler? T.o.m Porsche Boxster er vel "feil" for de som kun vurderer 911 GT2.

 

Poenget er vel at fabrikkene ønsker flere markeder og "heve" statusen på alle modeller samtidig. Så kan man sikkert diskutere i det uendelig om Passat drar Phaeton ned eller om Phaeton drar Passat opp. Eller ingen av delene.

 

Tror nok x5 og cayenne har solgt endel mer enn tuareg uten å ha noen tall for å kunne bevise dette.. står kanskje på wiki? :)

Men uansett, dette skyldes nok stort sett det samme som når det gjelder phaeton, men tuareg er igrunn også en pasat, bare litt høyere :P

 

Må igrunn nevne at det virker som at skoda har gjort det bra i å løfte seg som opp på rangeringa i det siste, bedre enn VW igrunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igrunn synes jeg faktisk Touareg er ganske riktig, igrunn.

Har sett et par som er både senka, mildt styla med gromme motorer. Igrunn grommere enn X5, mener jeg.

 

;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har elsket den bilen siden den kom på markedet. og hadde jeg hatt råd så hadde det uten tvil stått en sånn i garasjen min (eller lettere sagt på utsiden ettersom jeg ikke hadde fått den inn porten)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde mye heller tatt en Phateon fremfor A8/S8, og det samme med Touareg fremfor Q7. Ikke fordi jeg er en ihuga Volkswagen-mann (som jeg da er), men liker utseendet på de overnvente VW bedre. Dessuten ser du en Q7 og A8 hver dag, men det samme kan ikke sies om Phateon og Touareg - og grunnen til at du ser mindre av de bilene er meg likegyldig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også man skal merke seg at de forskjellige merkene kan ha forskjellig "betydning" i forskjellige markeder. Det er kanskje en bakgrunn for at denne bilen presenteres i Kina. VW står veldig sterkt i Kina. Litt usikker på hvordan Audi står der og hvordan merkene oppfattes.

 

I Kina, og andre deler av Asia, har man også modeller som ikke selges her, og mer vil det trolig blir. Man har store sprik i økonomien i en del av markedene, og man vil nå flere segmenter av markedene.

 

F.eks. har man i Kina bl.a. Lavida, som er Golf 4-basert, og som kan minne noe om forrige Skoda Octavia på en del områder. Man har også en bil som heter New Bora og flere andre. Forrige generasjon Passat selges som Passat, men har samme lengde som Skoda Superb. Dagens Passat selges under et annet navn.

 

Markeder som Kina og en del andre markeder i Asia er vekstområder, og det er STORE markeder for VW. En del ting som kan virke "ulogisk" for det europeiske markedet kan være pga. de andre markedene som er svært store for VW nå.

 

En bil som Pheaton er nok også veldig viktig for markeder i Asia. Her er lange biler med god kupeplass populære. Europeisk A4 selges ikke i Kina - den heter A4L og er lengre enn den vi kjenner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men uansett, dette skyldes nok stort sett det samme som når det gjelder phaeton, men tuareg er igrunn også en pasat, bare litt høyere

 

Touareg heter den ;)

 

Etter å ha prøvekjørt begge disse bilene må jeg bare si at dette synes jeg er helt feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også man skal merke seg at de forskjellige merkene kan ha forskjellig "betydning" i forskjellige markeder. Det er kanskje en bakgrunn for at denne bilen presenteres i Kina. VW står veldig sterkt i Kina. Litt usikker på hvordan Audi står der og hvordan merkene oppfattes.

 

I Kina, og andre deler av Asia, har man også modeller som ikke selges her, og mer vil det trolig blir. Man har store sprik i økonomien i en del av markedene, og man vil nå flere segmenter av markedene.

 

F.eks. har man i Kina bl.a. Lavida, som er Golf 4-basert, og som kan minne noe om forrige Skoda Octavia på en del områder. Man har også en bil som heter New Bora og flere andre. Forrige generasjon Passat selges som Passat, men har samme lengde som Skoda Superb. Dagens Passat selges under et annet navn.

 

Markeder som Kina og en del andre markeder i Asia er vekstområder, og det er STORE markeder for VW. En del ting som kan virke "ulogisk" for det europeiske markedet kan være pga. de andre markedene som er svært store for VW nå.

 

En bil som Pheaton er nok også veldig viktig for markeder i Asia. Her er lange biler med god kupeplass populære. Europeisk A4 selges ikke i Kina - den heter A4L og er lengre enn den vi kjenner.

 

Har nylig vært i Shanghai og alle taxiene der er VW-Santana. I bybildet ellers er det også en betydelig innslag av andre utgaver av VW og. Audi står også sterkt her, A6L er meget populær. Har også inntrykk av at det går mange flere Audier der enn BMW. At Phaeton nå får en facelift til tross for at denne bilen har vært en fiasko i vestlige markeder kan nok ha bakgrunn i at det kinesiske markedet nå er sterkt voksende. Bare i Beijing kommer det 2000 nye biler på veiene, hver dag! Kineserne er også begeistret for store biler, og her passer nok Phaeton inn. Usikkerheten er jo at denne bilen fullstendig mangler status ift andre premiummerker, og hvordan markedet reagerer på det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha prøvekjørt begge disse bilene må jeg bare si at dette synes jeg er helt feil.

 

Snakker hovedsaklig om utseende akkurat der, og ja det var litt fleip. Men foran så har den ganske store trekk etter passat synes jeg. Og det trekker ikke akkurat eksklusiviteten spesielt mye opp, discovery er jo mer eksklusiv..

 

Har nok ikke kjørt phaeton, men jeg har kjørt blandt annet toureg v10 diesel, porsche cayenne turbo og bmw x5 4.4L. Og joda, Touareg er god å kjøre, men det er fortsatt en VW og den generelle følelsen er ikke like god synes nå jeg. Dog, v10 motorn er ganske tøff.. chippa v10 spinner på tør asfalt i touareg : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok den nye Phaeton kan bli større salgssuksess enn 1. generasjons Phaeton. Forriga gang solgte den langt under det VW håpet på, men markedet er mer modent for luksus fra VW nå enn forrige gang og dette så veldig riktig ut i mine øyne :)

 

I tillegg kommer det nå ny Touareg hvert øyeblikk, som også er med på å sette fokus på den ekslusive delen av VW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok den nye Phaeton kan bli større salgssuksess enn 1. generasjons Phaeton. Forriga gang solgte den langt under det VW håpet på, men markedet er mer modent for luksus fra VW nå enn forrige gang og dette så veldig riktig ut i mine øyne :)

 

I tillegg kommer det nå ny Touareg hvert øyeblikk, som også er med på å sette fokus på den ekslusive delen av VW.

 

Man kan si at Pheaton ikke solgte så bra, men rent utviklingsmessig i henhold til kostnadene skal man huske at bilens plattform vel har vært utgangspunkt for en del av det som finnes under Bugatti-merket.

 

Men som sagt tidligere, Pheaton nok selge en del i Asia, selv om den ikke blir så populær i Europa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig vært i Shanghai og alle taxiene der er VW-Santana. I bybildet ellers er det også en betydelig innslag av andre utgaver av VW og. Audi står også sterkt her, A6L er meget populær. Har også inntrykk av at det går mange flere Audier der enn BMW. At Phaeton nå får en facelift til tross for at denne bilen har vært en fiasko i vestlige markeder kan nok ha bakgrunn i at det kinesiske markedet nå er sterkt voksende. Bare i Beijing kommer det 2000 nye biler på veiene, hver dag! Kineserne er også begeistret for store biler, og her passer nok Phaeton inn. Usikkerheten er jo at denne bilen fullstendig mangler status ift andre premiummerker, og hvordan markedet reagerer på det....

 

For noen år tilbake hadde vel VW + GM samlet over 50 % markedsandel i Kina.

 

For inntil ganske nylig fantes det også en bil mer i Jetta-størrelse om jeg ikke tar feil på det kinesiske markedet som designmessig kunne minne en del om Pheaton. Mulig denne er tatt av markedet der ved at Pheaton er introdusert på det markedet.

 

Ser ellers at Pheaton starter på 700 000 NOK i kina. Det er vel faktisk en del mer enn i Tyskland....

 

Man har jo ellers mye eldre VW som selges som nye i Kina. Kanskje man har et marked her etter hvert for å hente inn billige deler? ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.