Anbefalte innlegg

Da var det min tur. Skulle kjøre til jobb idag, satte bilen i første gir og kjørte ett par meter da det smalt og det føltes ut som den hoppet ut ut av gir. Trykket inn klutsj og prøvde sette den i gir på nytt, men når jeg da slipper klutsj rolig ut så er det bare noe som "raper". Prøvde i alle gir pluss revers uten at det er noe forskjell. Det er en 4x4 bil så det må jo være noe hoved greier siden det ikke er drift på noen av hjulene?!

Noen som har tips på hva det kan være?

Er det bare å ta ned gir/fordelingskasse med en gang?

Bilen er en 98 mod A4 1,8TSQ avant

Mvh Jan J Onseng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis du går fram i motoren å får noen til å trykke inn clutchen å du prøver å dra i overføringene som sitter over girkassa går den da i gir? vis ikke så er jeg redd dette hørtes ut som en girkasse jobb :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve det i helgen. Takk for tipset =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om du har kjørt av en drivknute.

På biler med torsen vil man miste all framdrift med ett av hjulene uten drift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om du har kjørt av en drivknute.

På biler med torsen vil man miste all framdrift med ett av hjulene uten drift.

godt poeng Ørjan! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis du går fram i motoren å får noen til å trykke inn clutchen å du prøver å dra i overføringene som sitter over girkassa går den da i gir? vis ikke så er jeg redd dette hørtes ut som en girkasse jobb :(

Hvilket ikke er så VELDIG lett når motoren sitter på langs! :)

Sett bilen i gir, slipp ut clutchen. Så bøyer du deg innunder bilen og ser etter om du ser en aksling eller knute som går rundt. Hvis det er en som går rundt, så er drivleddet der havarert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ja der var jeg litt rask ja :P haha (OT) du er ikke i familie med Tom Herskedal fra Ås?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert en drivaksling,knute eller splines e.l. som har tatt kvelden. For det raper kun når du setter bilen i gir og du føler at du får satt bilen i gir ja?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ja der var jeg litt rask ja :P haha (OT) du er ikke i familie med Tom Herskedal fra Ås?

Det er lov det. Slektskapet der vil jeg ikke garantere, men det er SVÆRT sannsynlig. Det er ikke SÅ forbanna mange av oss i dette landet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser det ut som feilen er funnet =) Slepte bilen til jobben iste og når jeg kom fram så var bilen helt fin.

Tok av hjulene forran for å skjekke driv knuter og aksling og det viste seg at høyre ytre drivknute ikke var låst fast med låseringen på drivakslingen. Drivknuten ser helt fin ut så skal hamre den helt inn på drivakslingen slik at låseringen sitter der den skal (låseringen burde kanskje byttes) så tror jeg problemet er løst.

Byttet fjærer før påske så det er sikkert da drivakslingen er dratt ut av knuta...

Takker for alle tips og råd =)

Mvh Jan J Onseng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt forum dette her! Sparer inn kontigenten mange ganger ila året : )

Flott det ordnet seg for deg !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.