bytte ventilløftere på 2,8l v6

Anbefalte innlegg

noen som veit om det er vanskelig å bytte hydr.ventil løftere på 2,8l v6 aah motor?? og evt hva som må gjøres(skrus av)?

mvh Daniel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, du må ha av alt som skjuler toppdekslene, ta av disse, og løsne på regreim og ta av kammene. Enkelt å bytte selve løfterne. Når alt skal ihop igjen, er det kjekt å bytte pakninger og slikt, og time alt riktig.

Om du føler at det er vanskelig, kan du jo kjøpe/låne en haynesmanual, den finnes for din modell med momenter og slikt på bl.a bibliotek og biltema. :)

Momentnøkkel kan være en fordel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva mer enn toppdeksel pakninger og selve løfterne trenger jeg da?:) og bør jeg bytte alle løfterne, eller trenger jeg bare bytte dem det evt tikker i??;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du først må skru løst såpass mye så er det greit å bytte så mye som mulig av slitedeler som du likevel tar av.

Hvis du ikke nettopp har byttet regreim så ville jeg byttet den med stramme/løpehjul og vannpumpe. I tillegg tetninger rundt veivaksel og kamaksler, alle ventilløfterne og toppdekselpakninger. Oljeskift samtidig så klart :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som står over er forsåvidt riktig, men Haynesmanualen tar ikke for seg V6erne. En grei side er 12v.org. som er dedikert til disse motorene.

Bentley har manual som dekker V6erne, men disse koster en del mer enn Haynes. Kjøpte denne selv på CD-rom, men den kjører ikke med Windows Vista, så da er jeg like langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å få timing riktig trenger man spesialverktøy, da det ikke er noen spor/merker på kammene på disse motorene, og å ta det med hjemmelagde merker blir for unøyaktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.