#1 Skrevet April 24, 2010 Hei I forbindelse med omlegging til sommerdekk, oppdaget jeg at det var vått på støtdemperne foran(tørt ellers i hjulbuene..). Se bilde som er vedlagt. Kan dette være årsaken til klonkelydene som har oppstått i vinter? Høres i utgangspunktet ut som lyden fra dårlige bærekuler. Klonk klonk når man kjører over ujevnheter. Skifta alle delene i forstillinga samtidig som FK-settet ble montert. Syns det er litt drøyt at demperne ryker etter bare 2 år(16000km), når de originale holdt i 8 år. Den andre dempern foran er så og si like fuktig. Gjengene er smurt inn med fett, så derfor er det litt møkkete.=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 24, 2010 Ta den ut og trykk stempelet ned. Hvis stempelet blir stående nede så er den defekt. Hadde FK silverline selv og der røyk demperen etter en vinter. Trykte stempelet ned og måtte dra det opp igjen. Kom da tydelig surklelyd fra demperen. Klunkelyden kan også komme av at hylsa på toppen av fjærbeienet (den hylsa som presser og holder demperen på plass) ikke presser nok på demperen inne i fjærbeinet. Hadde også dette problemet på mitt FK sett. Men siden det er vått på fjærbeient så er nok også demperen defekt. Blir aldri FK på meg igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 24, 2010 Ja den er død. Olja har lekket ut og demperen er ikke lenger i funksjon. Så dette er årsaken til klunkingen. Hilsen en som har byttet 3 sett FK dempere på ca 1 år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2010 Bilstein neste...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 24, 2010 Regna med det. Den har blitt noe sporete au. kan vel kanskje ha en sammenheng. Er egentlig temmelig misfornøyd med hele fk-greiene. fjærene bak er konstruert helt teit, så vindingene glir over hverandre og lager lyder. Jeg får høre med de jeg kjøpte settet av, om de fortsatt driver. Det var vel Quality Autoimport=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 24, 2010 Jøss da, så det er flere her inne som ikke kan skru .... (ble beskylt for det fordi jeg hadde problem med FK settet mitt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2010 Bilstein neste...? For meg så blir det originalt neste gang i hvertfall. =) Lei av å skrape asfalten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 24, 2010 Behøver ikke å gjøre det med Bilstein. Bilen min har det originale sportsunderstellet (fabrikssenket 20 mm), og da de originale demperne kostet ca en grillion hos Audi (ca 3000 kr stykket), var jeg ikke i tvil; Bilstein B8 Sprint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2010 minns å huske at det originale understellet kosta ca 700kr mindre enn FK-settet som jeg ga 7500 for. Nå har jeg heldigvis en kamerat hos møller, så tipper prisen er noe annerledes i dag. Uansett er det håpløst med 5-6cm klaring til traversen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 24, 2010 Er det noen enkel og grei måte jeg kan sjekke bakdemperne på? disse er annerledes konstruert, så vanskelig å se om olja har rent ut. fjør og demper hver for seg, med justeringa på fjøra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2010 Til orientering,så er det benyttet Bilstein demperer på de silverline settene som selges nå!!!!... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 24, 2010 Skummel lesing! Tony; Har FK godt over fra Koni til Bilstein dempere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 24, 2010 Er det Koni dempere som brukes på disse FK da? Jeg hadde koni på en Golf 2 som jeg kjørte 60000 km/ 4år med . Disse hadde fra før stått på en Jetta i 5 år og dem ble kjøpt brukt før den igjen. Demperne er hele den dag idag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 26, 2010 Er det noen her som vet om FK-importører i Norge? De jeg kjøpte av driver ikke lenger gitt. Jeg vet selv om 1 her på forumet. Parts and retards? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 27, 2010 På settene med rebound justering er det gule Koni dempere, på de uten jsutering er det dempere produsert av Bilstein.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 27, 2010 mine silverline røk også etter et år. merka det ikke før eg kobla ut trekken bak og dekket hoppet opp og ned hver gang jeg spant på forhjula er nok ikke de beste demperne ser det ut som 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 27, 2010 Er det ikkje en samenheng med at mange av disse justerbare settene ikkje har noe støvtetting rundt demperene ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 27, 2010 Er det ikkje en samenheng med at mange av disse justerbare settene ikkje har noe støvtetting rundt demperene ? Jo.. Det er nok ikke umulig. Er jo simringen som blir ødelagt pga dritt som legger seg der og gnager hull 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 27, 2010 Dem fleste dempere trenger vel støvbeskyttelse av noe slag . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 27, 2010 drit ass. evig søppel. angrer som en hund på at jeg ikke valgte originalt. Prøvd å sende mail direkte til FK nå. Se om de svarer i år da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 27, 2010 Jeg kjøpte mine FK Silverline X hos Quality Autoimport for 3 år siden.. Du kan jo høre der. De var fortsatt in business for noen uker siden hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 27, 2010 de la ned i 2008. har snakka med han som drev det.. typisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 27, 2010 (endret) Jøss da, så det er flere her inne som ikke kan skru .... (ble beskylt for det fordi jeg hadde problem med FK settet mitt). Det er helt riktig, for jeg har aldri sett et så voldtatt senkesett før. Defekte ringer, defekt fjærbein pga egenmekk og justeringsklossene montert opp/ned bak... Når jeg til og med kjøper settet tilbake fra deg så blir jeg matlei av det ustanselige sytingen om at FK er no dritt. Jeg advarer samtlige som du skal kjøpe noe av om å styre unna, for du er vel det som vi forhandlere kaller en "problemkunde" som vet alt og kan alt best selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 27, 2010 Regna med det. Den har blitt noe sporete au. kan vel kanskje ha en sammenheng. Er egentlig temmelig misfornøyd med hele fk-greiene. fjærene bak er konstruert helt teit, så vindingene glir over hverandre og lager lyder. Jeg får høre med de jeg kjøpte settet av, om de fortsatt driver. Det var vel Quality Autoimport=) Quality driver under navnet Bergen Bilelektronikk og var de som kjøpte opp Quality av Kjartan og driver det enda. Jeg sendte deg vel en sånn slange som du skulle ha rundt fjærene, monterte du dem? Ja, jeg vet at enkelte biler så er det mer problemer enn med andre hos FK. Men jeg har solgt ganske mange sett nå og er ikke nevneverdig plaget med reklamasjoner, bortsett fra noen lysenede eksempler. Om du vil ha hjelp fra FK så tar du det gjennom en forhandler, ja og selv om du ikke hadde kjøpt settet av meg så kan jeg bistå med evt. reklamsjoner og problemer som måtte oppstå. Men kan jo ikke akkurat si det er veldig fristende å bistå når du drar igang en slik tråd som dette uten i det hele tatt og spørre en autorisert forhandler. Jeg er størst på FK i Norge, og kanskje i Norden og jeg vil at folk skal være fornøyd med FK sine produkter selv om FK kan være til de grader tungrodd til tider... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 27, 2010 Quality driver under navnet Bergen Bilelektronikk og var de som kjøpte opp Quality av Kjartan og driver det enda. Jeg sendte deg vel en sånn slange som du skulle ha rundt fjærene, monterte du dem? Ja, jeg vet at enkelte biler så er det mer problemer enn med andre hos FK. Men jeg har solgt ganske mange sett nå og er ikke nevneverdig plaget med reklamsjoner, bortsett fra noen lysenede eksempler. Om du vil ha hjelp fra FK så tar du det gjennom en forhandler, ja og selv om du ikke hadde kjøpt settet av meg så kan jeg bistå med evt. reklamsjoner og problemer som måtte oppstå. Men kan jo ikke akkurat si det er veldig fristende å bistå når du drar igang en slik tråd som dette uten i det hele tatt og spørre en autorisert forhandler. Jeg er størst på FK i Norge, og kanskje i Norden og jeg vil at folk skal være fornøyd med FK sine produkter selv om FK kan være til de grader tungrodd til tider... Dette blir vel mer enn litt OT, men jeg har hatt diverse FK produkter på flere av mine VAG biler, og kan ikke si meg annet enn fornøyd jeg altså.. Eneste gangen noe har ryki er når jeg har røra det til selv. Sier ikke at produktene er feilfrie, men noen må jo skryte litt av FK også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...