#1 Skrevet April 25, 2010 Har det noe for seg å sette på en lambdasonde beregnet for biler uten katalysator? bilen min har ikke katalysator, og lambdasonden som sitter der er mest sannsynlig orginal og ment for bil med katalysator. hva er isåfall forskjellen på disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 25, 2010 Lambda måler jo forholdet mellom hydrokarboner og oksygen i eksosen, sånn at innsprøytninga skal kunne regulere seg dersom forholdstallet ikke er ideelt. Det er vel helst biler med TO lambdasonder som faktisk det med cat'en spiller noen rolle på? En før og en etter for å styre forvarming av cat ved måling av differansen mellom disse to? Bare antar her nå altså! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 25, 2010 motoren er en AAN, og her er det kun 1 lambdasonde. men i etka kan man her velge mellom de 2 sondene jeg nevnte. dette gjelder også mange andre motore ifølge delefilmen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 25, 2010 motoren er en AAN, og her er det kun 1 lambdasonde. men i etka kan man her velge mellom de 2 sondene jeg nevnte. dette gjelder også mange andre motore ifølge delefilmen. Forundrer meg ikke om eneste forskjellen er lengden på ledningen ned til selve sonden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2010 tror ikke det er det heller. hvis man ser her http://www.lambdapower.co.uk/partsearch/az2.asp?engine=aan&=Find+Code alle er 975mm lange 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2010 Det står jo intet i hverken ETKA eller Bosch-katalogen på 3B-motoren om at motoren er levert uten katalysator. Jeg stoler mer på de katalogene der enn den katalogen du refererte til. Audi V8 er levert uten katalysator i enkelte land (iflg ETKA), og både lambdasonden som MC, 3B, PT og ABH bruker samt lambdasonden for biler uten katalysator som står til Audi V8 går over til samme Bosch-nummer (0 258 003 995); dermed kan det umulig være store forskjeller på disse lambdasonde foruten lengde på ledningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2010 mulig. men i etka så er prisforskjellen på de to sondene 40 Euro. dyre ledninger da isåfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2010 mulig. men i etka så er prisforskjellen på de to sondene 40 Euro. dyre ledninger da isåfall Hvilken ETKA-oppdatering har du egentlig? Kan du gi meg delenummeret på lambdasonde for bil uten katalysator, 3B-motor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 25, 2010 Versjon 7.2 oppdatering 704/105 AAN: 077 906 265 for biler MED kat 143euro 053 906 265 for biler UTEN kat 185 Euro her er screenshot 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2010 Korrekt. Dette er en Bosch-del, og som jeg nevnte i tidligere post går både lambdasonden for biler med katalysator og den uten katalysator over til samme lambdasonde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 25, 2010 ok. case closed 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 25, 2010 Kan også bekrefte at lambdasonde er lambdasonde. Den er tilogmed lik mellom alle merker - eneste forskjell er antall ledninger og lengden på kabelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 25, 2010 Kan også bekrefte at lambdasonde er lambdasonde. Den er tilogmed lik mellom alle merker - eneste forskjell er antall ledninger og lengden på kabelen. Bob bob, det er ikke helt rett. De fleste gir spenning mellom 0 og 1 volt, men det finnes også sensorer som gir mellom 0 og 5 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 25, 2010 Bob bob, det er ikke helt rett. De fleste gir spenning mellom 0 og 1 volt, men det finnes også sensorer som gir mellom 0 og 5 volt. 0-5V heter bredbåndlambda:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 25, 2010 0-5V heter bredbåndlambda:) ...og her var det ikke snakk om noen bredbåndslambda. Ingen av lambdasondene som står i ETKA er bredbåndslambda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 25, 2010 Den typen sonder er så å si ikke brukt, så det valgte jeg helt enkelt å se bort fra. 99.9% av bilparken har sonder med zirkonium som gir mellom 0 og 1 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...