Bytte av bensinpumpe S4 C4 2,2 T - Tips?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og bytter bensinpumpe på min S4 nå og lurer på et par ting. Jeg ser at tankmåleren ikke har et spesielt sted å være, men at den blir med "stanga" overalt. Er det noe spesielt sted jeg bør legge den? I tillegg har jeg igjen litt bensin på tanken så jeg må grave neddi der for å få opp pumpa. Hva er trikset for å få den fortest opp? Og sist men ikke minst er det farlig for meg å puste inn all den bensinlukta? Har drevet på i en time ca og kjenner det stinker ganske bra i bilen selv om jeg har full lufting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg noen oppvaskhansker, og ta litt pauser så går det nok bra, jeg husker ikke hvordan, men det ligger en oppskrift med bilder her på forumet ett sted som omhandler montering av 044 pumpen, men demonteringen blir jo lik uansett.

Jeg tror hvertfall du skal vri, så tar du opp hele beholderen med pumpen inni.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpen vrir du bare til høyre\venstre.. husker ikke helt. Men da kommer hvertfall pumpen og en liten festebrakett med opp :) Skal gå ganske greit mener jeg og huske.

Hva tenker du på ang den bensinmåleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpen er nå oppe, men uten festebraketten, den fikk jeg ikke med meg at var der. Tenker du på hele den beige kladden? Har fått koblet på ledningen og skal snart sette den ned igjen. Det jeg lurer på angående bensinmåleren er om den bare skal flyte der eller om den har et eget sted den skal være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett lokket tilbake slik det stod (se på slangene på toppen, de gir en viss pekepinn på hvordan det har stått), så vil flottøren ligge der den skal. mener det er 90 grader til høyre den ligger da (slik at flottøren ligger til høyre for pumpa). Pass på slangene fra lokket og ned, jeg bytta mine, og de la seg feil og blokkerte måleren. Måtte opp med skiten igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Nå er alt montert sammen igjen, bilen starter og måleren viser riktig. Men jeg måtte opp med lokket et par-tre ganger før jeg fikk den til å vise noe annet enn full tank..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare lurer på en ting. Hvordan er det med tanke på eksplosjonsfare i og med at ledningene er i bensintanken uten noen form for isolasjon på kabelskoene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin leder ikke strøm, så det er ikke noe problem.. Så lenge du har god kontakt på kabelskoene, vil det heller ikke gnistre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin leder ikke strøm, så det er ikke noe problem.. Så lenge du har god kontakt på kabelskoene, vil det heller ikke gnistre.

 

Okei :) Det skal være god kontakt på kabelskoene. Jeg syntes det var litt rart at det var en kontakt på bensinpumpa uten at jeg fant noen plastikkontakt, men når jeg kom inn igjen der jeg hadde pakket ut bensinpumpa, etter at jeg var ferdig med å montere så lå jo selvsagt kontakten der. Den har et fysisk skille mellom kabelskoene, men de kabelskoene jeg satt på har gummihetter, så jeg regner med at det er like så sikkert? Eller er det såpass alvorlig at jeg burde bytte om til plastkontakten? Sitter her og tenker på eksplosjonsfare jeg nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummihette eller ei har nok ingen betydning så lenge ledningen sitter skikkelig i kabelskoa og at denne igjen sitter godt :)

 

Du vil jo selvfølgelig ikke at disse løsner og +/- kommer borti hverandre :-D

 

Hilsen en "løsemiddelskadd" bensinpumpe-bytte-junkie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde oxo nettopp dette og jeg loddet kabelskoene som er skrudd fast i terminalene på pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummihette eller ei har nok ingen betydning så lenge ledningen sitter skikkelig i kabelskoa og at denne igjen sitter godt :)

 

Du vil jo selvfølgelig ikke at disse løsner og +/- kommer borti hverandre :-D

 

Hilsen en "løsemiddelskadd" bensinpumpe-bytte-junkie.

 

Hehe, jeg skriver meg under på "løsemiddelskadd." For et drit arbeide når man gjør det første gangen. Ikke nok med at jeg brukte 140 timer på å bytte pumpa, så måtte jeg ta opp alt på nytt igjen for å fikse flottøren. Uansett så synes jeg den ledningsløsningen er halvveis skummel. Tenkte jeg skulle ta en titt til idag bare for å se at alt er i orden etter gårsdagens hast med å få alt sammen igjen.

 

Jeg gjorde oxo nettopp dette og jeg loddet kabelskoene som er skrudd fast i terminalene på pumpa.

 

Det er egentlig ikke så dumt! Nå har jeg ikke den type pumpe hvor man skrur fast terminalene, men den hvor du skal koble på en konktak. Men det hadde ikke vært dumt å lodda ledningene fast til kabelskoen. Men jeg tror ikke jeg har tilgang på noe loddeapparat..

 

Men hva skjer egentlig hvis + og - kommer borti hverandre? POFF?!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja si det... det er bare en måte å finne ut på. Del en 1.5l brusflaske, fyll den opp med bensin, sett to ledninger nedi og koble på et bilbatteri :D

 

Prøve gjerne også med ledningene helt under overflaten og over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja si det... det er bare en måte å finne ut på. Del en 1.5l brusflaske, fyll den opp med bensin, sett to ledninger nedi og koble på et bilbatteri :D

 

Prøve gjerne også med ledningene helt under overflaten og over.

 

Jeg har egentlig ikke så lyst til å finne ut hva som skjer jeg :P Men tenkte på hvis ledningene hadde tenkt å skli ut og treffe den andre polen er det sånn at jeg sprenges langt faen vekk eller overlever jeg? :P Uansett så er det vel større sannsynlighet for at bilen stopper før det sier pang regner jeg med. Hvilken pumpe kjøpte du forresten? Den med mutterfesting eller den med kabelsko?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta på 100'n, det var vel en pierburgpumpe mener jeg å huske. Tror det var mutterinnfestning, skal ligge noen bilder av installasjonen her inne et sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta på 100'n, det var vel en pierburgpumpe mener jeg å huske. Tror det var mutterinnfestning, skal ligge noen bilder av installasjonen her inne et sted.

 

Okei, det er vel den jeg tok ut da, og bytta ut med en som trengte kabelsko/kontakt. Tok kun ut pumpa når jeg bytta og ikke selve "braketten." Den nye pumpa satt hvertfall ikke VELDIG godt når jeg skulle putte den neddi igjen, men det er vel ikke et must?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hva du mener med VELDIG godt... Hvis den hopper "ut" på våre fantastiske veier, er vel kanskje det ikke så bra, men den klarer vel neppe å hoppe så veldig høyt pga. plassmangel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, den gikk lett inni, og så måtte du dytte det lille ekstra når tappen traff i bånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er selve gassen av bensin som er farlig, ikke selve væsken. Ikke at jeg anbefaler folk å forske vidre på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så rett så rett over her, bensinen bare brenner, det er gassen som eksploderer, så det skjer nok ingenting annet enn at en sikring ryker.

hvis du slipper en påtent sigarett nedi en bøtte med bensin så slukker den bare - må se mer på mythbusters :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om man har under halvtank og koblingene løsner og lager gnist da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så rett så rett over her, bensinen bare brenner, det er gassen som eksploderer, så det skjer nok ingenting annet enn at en sikring ryker.

hvis du slipper en påtent sigarett nedi en bøtte med bensin så slukker den bare - må se mer på mythbusters :)

 

Så om en ledning løsner i bensin så vil antakeligvis bare pumpa stoppe eller eventuelt en sikring gå?

 

Hva om man har under halvtank og koblingene løsner og lager gnist da? :)

 

Jeg hadde 1/4 bensin på tanken når jeg byttet pumpe og da var den fortsatt dekket med bensin, så man skal vel ha ganske så lite bensin før ledningene ikke er i bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får nok ikke så veldig stor eksplosjon på tom tank hvis du skulle få en gnist der.

jeg har faktisk sveist på en gammel bensintank da jeg var ung å dum, og det var ikke rare eksplosjonen. det bare brandt hurtig liksom. Men da var lokket på tanken av, er tanken lukket vil trykket finne en vei ut antagelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.