#1 Skrevet April 28, 2010 Hei! Har en Audi A6 2.5 tdi q med tiptronic kasse som jeg syns girer litt hardt når den er kald. Når den er varm så fungerer den helt fint, men ved kaldstart syns jeg den drar den litt vel langt på turtall før den girer. Syns den drar den såpass langt at ofte girer jeg den manuelt opp noen hakk for og senke turtallet på motoren når den er kald. Tyder dette på gammel olje og dårlig filter? Eller er det andre ting som kan gjøre dette? Har denne girkassen peilepinne? Har sett etter, men finner ingenting. Noe spesielt jeg bør tenke på når jeg bytter olje på denne girkassen? Har kun hatt manuell og byttet på disse før, så automat er litt nytt for meg. Mener jeg leste en plass at det går ca 9liter olje på denne kassen? Kan dette stemme? Og isåfall hvilken olje bør jeg bruke? Er vel filter også på denne kassen som må byttes, og da må vel bunnpanna på kassen ned? Håper noen her har tid og kunnskap til og kunne forklare meg litt nærmere om dette her! Mvh Tor Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2010 Prøv DENNE. Jeg opplever noe av det samme som deg, mtp høytturtall og kald motor. Gi et pip på hvordan det går, og om det blir noe bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2010 Har samme problem på min, og skal bytte olje / filter og rengjøre bunnpanna osv. i Mai tenkte jeg. Håper det blir bedre da ! Girkassen min er bare 4 år, så jeg går jo sterkt ut fra at det ikke er noe som er utslitt !!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2010 Har samme problem på min, og skal bytte olje / filter og rengjøre bunnpanna osv. i Mai tenkte jeg. Håper det blir bedre da ! Girkassen min er bare 4 år, så jeg går jo sterkt ut fra at det ikke er noe som er utslitt !!! ZF har jo satt 60 000 km skifteintervall på oljen på disse girkassene. At VAG gir f* i dette og sier "sealed for life" fungerer til nød når man mener at lifespan = 150 000 km. Dersom man begynner å få snåle symptomer på giringen etc, spesielt som det første innlegget tilsier, så hadde jeg garantert først skiftet olje, filter (sil), evnt pakning til filteret og bunnpannepaning. Husk å rengjøre bunnpannen skikkelig. En 5HP19 tar mulig totalt ca ni liter olje, men ved et oljeskift får du ikke ut mer enn ca fire liter vil jeg tro. Dersom oljen din er skikkelig skitten, kan det være lurt å skifte olje og filter, kjøre en stund med den nye oljen og gjøre samme prosedyre igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2010 Om det mangler olje så er det ganske vanlig med innvendig lekasje av atf olje inn i diff foran og bak på kassa også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29, 2010 Har dette av og til selv fra 2. til 3. gir. Det er kun når det er kaldt. Jeg har byttet olje og filter to ganger på to år, og det er ingen forandring. Men hvis du ikke vet sist kassa har fått nytt olje og filter så må du hive deg rundt få det gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...