#1 Skrevet April 28, 2010 Har endelig funnet feilen til at jeg har hat ladetrykk problemer på 2,2t motoren min. Feilen lå i at Evap ventilen (N80) står åpen hele tiden,det er ikke ventilen som er problemet men at det står konstant spenning på den. -Og da er spørsmålet er denne ventilen styrt via ett rele? -Hvordan er det elektriske byggd opp rundt dette systemet,hvor og hva føler att det er trykk i bensin tanken og gir signal om å åpne ventilen? -Er det bare å kutte ut dette systemet?,det er jo kun ett miljø system og bensintanken er det vel vanlig lufting på også? noen som kan hjelpe til litt: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2010 Tanken min er i hvertfall 'alltid' trykksatt, ville gjerne hatt vanlig lufting på den.. Men ventilen min er også spenningssatt, så mulig noe er tett på veien? Teoretisk bør vel ventilen kun åpnes når det er vakuum på motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 30, 2010 Kan noen vise bilde av denne ventilen? Og hvilken innvirking har denne på ladetrykket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 11, 2010 "Kupper" tråden litt, jeg mener å huske på at tidligere, når jeg skulle fylle bensin, så kom det suge-lyd når jeg åpnet bensinlokket, mersom at det var vakum på bensintanken, denne lyden har jeg ikke hatt i de siste månedene, så spørsmålet hva er rett, vakum eller ikke? Jeg har funnet ut at ventilen skal være stengt når motor er avslått iallefall, og åpne seg avhengig av turtall, temp, og hastighet, skulle tro det ble litt vakum på tanken av og til da? Her står det forøvrig litt http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vcarb.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 12, 2010 Svarer meg selv etter å søkt litt på NordicAudi.com; Nu är ventilen bytt ventilen till en bättre begagnad från skroten till en kostad av 250:- (ca 800:- hos VAG) Den nya ventilen tickar som den ska när den jobbar, pysandet från tanklocket är helt borta & motorns gång påverkas inte när ventilen är aktiverad. De erfarenheter jag kan konstatera efter denna felsökning är: Anledningen till det kraftiga suget & pysandet från tanklocket var alltså den felande ventilen som hakade sig i öppet läge så fort styrdonet aktiverade den (men stängde när motorn stängdes av). Ventillen skall ligga & jobba hela tiden (öppna & stänga) i långsam eller snabb takt beroende vad den får för signal från styrdonet. På så sätt begränsas flödet genom ventilen. Ventilen skall aldrig stå i konstant öppet läge, då blir det för stort "vacumläckage" för motorn & för stort sug genom tanken & kolfiltret. Observera styrdonet inte aktiverar ventilen förrän vissa kriterier uppfylls, driftsvarm motor, lambdarelering aktiverad, mm. Tack för alla tips från er andra, hoppas det är fler som kan dra nytta av denna tråd, Mvh /// Jonas _____________________________ /// Jonas /// Audi A6 2,8 30v quattro -97 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 12, 2010 Hmmm, jeg har også dette suget når jeg åpner for påfylling... vet ikke om det er mest merkbart når det nærmer seg tom tank (under 10l igjen), men det skal jeg sjekke. Den lader riktignok som den skal fordi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 13, 2010 Hvis ventilen står konstant åpen når bilen går på tommgang kan dette medføre at katalysatoren får for mye "fet" eksos og ikke klarer å forbrenne allt. Som deretter fører til at den tetter seg og slutter å virke. Man kan høre at ventilen tikker når motoren går på tommgang og dette er riktig. Når motoren har høyere turtall så er ventilen mere åpen "mindre tikking" da luftmengden gjennom motoren sikrer god forbrenning i katalysatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...