Knake og klunke lyd fra S4 C4

Anbefalte innlegg

Når jeg står stille og har rattet akkurat i mellom rett fram og full sving, og vrir litt fram og tilbake på det så kommer det knakelyder, nesten som ved en gammel tung dør. Av og til når jeg kjører i større dumper eller legger over rattet veldig fort så kommer det et "dunk" akkurat som om noen slår med knoka si inn i noe hardt. Og hvis jeg parkerer inn et sted med full sving, og så ratter over full sving andre veien når jeg skal rygge ut, så kjennes det ut som om hjula skifter retning vertikalt. Du får litt følelse av å "skli av en stein."

 

Er det noen som veit hva det kan være som forårsaker disse tingene? Er det en ting som gjør det eller er det flere deler som kan være utslitte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærearmer og fjærbeinslager kan være en start å undersøke tenker jeg. Hos meg er det bærearmene som produserer slike ulyder, og det er vel ganske vanlig at dem slites på disse bilene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærearmer og fjærbeinslager kan være en start å undersøke tenker jeg. Hos meg er det bærearmene som produserer slike ulyder, og det er vel ganske vanlig at dem slites på disse bilene :)

 

Fysj, jeg har nesten akkurat byttet begge bærearmene foran på Audi 100en jeg hadde og det var en kjedelig jobb. Der var bærekulene helt utslitt, men det kom ingen lyd. Men jeg skal ta en titt på de og se om jeg blir noe klokere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du rygger med mye rattutslag, vil quattroen jobbe litt, og forhjula 'hopper' til litt. Har alltid hatt det på Nazze, i hvertfall! :)

Det er svært få deler i forstillinga på C4'ene, så det er som Kenneth sier lite annet enn kula, bærearmen eller topplageret som kan lage lyd. Selvfølgelig kan toppmutteren på demperen løsne, men det er vel heller unntaket.

Selv hadde jeg fæl knaking i hele styringen ved bevegelse, men etter å ha smurt opp alt jeg kom til, sjekket jeg belgen på tannstanga, og etter litt lapping og ifylling av ny tannstangfett, har den vært stille. Lyd ledes gjennom hele systemet der fremme.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du rygger med mye rattutslag, vil quattroen jobbe litt, og forhjula 'hopper' til litt. Har alltid hatt det på Nazze, i hvertfall! :)

Det er svært få deler i forstillinga på C4'ene, så det er som Kenneth sier lite annet enn kula, bærearmen eller topplageret som kan lage lyd. Selvfølgelig kan toppmutteren på demperen løsne, men det er vel heller unntaket.

Selv hadde jeg fæl knaking i hele styringen ved bevegelse, men etter å ha smurt opp alt jeg kom til, sjekket jeg belgen på tannstanga, og etter litt lapping og ifylling av ny tannstangfett, har den vært stille. Lyd ledes gjennom hele systemet der fremme.. :P

 

Hehe, jeg er på min 4. quattro nå hvor dette er den 3. C4 og jeg har enda aldri opplevd at forhjula "hopper." Men om det skal være slik er det jo greit :)

 

Jeg skal ha bilen på bukk i sammenheng med eksosanleggbytte snart så da skal jeg sjekke bærearm, kule og topplager samt tannstanga, så får vi se om jeg finner synderen :)

 

Takk for gode tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått sjekket etter hva som er årsaken til problemene. Etter litt søking på forumet så ser det mest sannsynlig ut til at det er tannstanga som skaper knake lyden, så det er der jeg har tenkt å lete først.

 

Men det med at hjulene skifter vinkel skjer kun når jeg rygger med fullt rattutslag til venstre og holder på å stoppe opp. Da "hopper" bilen litt samtidig som det klunker og det kjennes ut som om hjulene skifter retning vertikalt. Er dette normalt altså? Jeg kjenner jeg blir rett av tanken på å miste hjulet eller noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke noe greier med disse her med noe blikk som kunne knekke akkurat rundt festene, karosserirep. altså?

Andrè: Ikke for å gjøre deg nervøs altså:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest tidligere at noen fikk revet av blekket som er bøyd over boltene til styrestagene som videre er festet til tannstaget, slik at hjulene løp sin egen veg. Sjekket om disse to boltene sitter fast som dem skal? Kanskje endeleddene på styrestaget er dårlige? Bare lufter noen tanker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset! Det skal jeg sjekke ut!! Hørtes ikke noe særlig ut å kjøre med det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket jeg belgen på tannstanga, og etter litt lapping og ifylling av ny tannstangfett, har den vært stille. Lyd ledes gjennom hele systemet der fremme.. :P

 

Hva slags fett brukte du? Hvor fikk du tak i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde det enkelt, og kjøpte fettet som stod på samme side som belgen (kjøpte den også, men er ikke byttet..) i AKTE på Møller, kostet vel en drøy hundrings for en stor tube. Med Audiringer og greier. :D

(Nummer 33 på bildet her, men har ikke siden med beskrivelsen..)

ServotronicSteeringRack.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg titta litt rundt på bilen og tror jeg har funnet ut et mere konkret område hvor lyden kommer fra, men er ikke helt sikker på det nøyaktige stedet. Har filmet denne lyden og lurer på om kanskje noen av dere kan hjelpe meg å høre og se hvor den kommer fra. Festene til styrestaget så hele ut, og det kan man også se på videoen.

 

th_11052010005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme opplegg på 100 C4 også mon tro... ?

 

Har samme lyd som beskrevet her, når det blir litt motstand, f.eks ved rygging ut fra parkeringsplass.

 

Begge fjærbeinslagre ble byttet for ikke lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du problemet. Tannstanga er løs, grunnet svakt feste i innerskjermen.

 

http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/21620.phtml

 

Okei, takk! Så det festepunktet som beveger seg på videoen skal ikke bevege seg? Må de nye festene sveises på?? Tannstanga er vel ikke heeelt løs?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du problemet. Tannstanga er løs, grunnet svakt feste i innerskjermen.

 

http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/21620.phtml

 

Tipper dette er mitt problem også, ut fra hvordan bilen oppfører seg. Noen som har gjort en slik reparasjon? Har dere da eventuelt kun sveiset på en forsterkning, eller byttet hele festene slik det blir gjort i tråden som er linket til? Virker som en rimelig stor jobb for en amatørmekaniker, spesielt med tanke på at jeg ikke kan sveise : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alt er enkelt.. :P Sveising kan du vel få en bekjent til å gjøre? : klø :

Flere bilder her: http://www.audisscott.com/thumbnails.php?album=5

 

Detta her så jo ut som et helvetes mye arbeid!! Jeg skal forhåpentligvis snart bytte fjærbein på bilen min, så kanskje det er greit å ta det her i samme slengen? Er plata og festet i vanlig stål? Og er det her "farlig" å kjøre med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta her så jo ut som et helvetes mye arbeid!! Jeg skal forhåpentligvis snart bytte fjærbein på bilen min, så kanskje det er greit å ta det her i samme slengen? Er plata og festet i vanlig stål? Og er det her "farlig" å kjøre med?

 

Ja, ser jo ut som masse jobb, og denne karen har nok peiling. Bare sjekk utstyret hans. En sånn dings til å ta av fjærbeina har ikke jeg i alle fall: smil : Hvis du gjør denne jobben, så hadde det vært gull om du skriver litt på forumet om det etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Må vel ikke ha en slik klemme, men den er nok ikke dum å ha!

Jeg ville vel ikke tatt ut fjærbeinet i det hele tatt, og heller sjekket innfestningen på passasjersiden først, det er nok den som har gitt seg mest! Den kan du evt. få sveiset på plass litt lettere uten å ta løs alt, det holder nok å 'tømme' innerskjermen på begge sider.(tannstanga sitter kun inni motorrommet.)

Etter å ha hatt konemor uten styring på cabben, (braketten som fester styrestagene til tannstanga knakk!) vil jeg vel si at den bevegelsen som vises på videoen definitivt bør gjøres noe med, en unnamanøver med løs tannstang er vel ikke noe man drømmer om..

I tillegg kan all bevegelsen føre til stress på servorør og andre ting i nærheten, så se i hvertfall om det ikke går an å feste braketten på passasjersiden noe bedre! (Jeg mistenker at det er løs brakett som gjør at blekket på førersiden sprekker, ikke omvendt..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Tro meg, du vil ikke ha meg nedi S6'en din med rørtråd og såpass lite erfaring! :D

Men nå skal vi ikke herpe tråden til André, kom på neste lokallagstreff, så skal vi vel finne på noe! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, det er bare å herpe i vei tråden ;)

 

Jeg skal skrive om jobben på forumet hvis det blir til at jeg gjør den!

 

Hva er egentlig galt med festet på førersiden på bilen til scott? Ser at det nye blanke er helt på midten, mens det gamle er delt. Er det en forsterkning av det nye, eller rett og slett en sprekk i det gamle?

 

Prøvde å titte i hjulbuen på passasjersiden istad og fant ingen antydninger til sprekker, så får heller ta en titt på festet imorgen. Man ser hvertfall tydelig på videoen min at festene gir etter.. Er dette farlig for styrestaget?

 

Samtidig lurer jeg på en ting. Jeg kjøpte jo denne bilen i mars, og da ble det tatt EU-kontroll av forrige eier rett før kjøp. Er dette noe som burde blitt oppdaget på EU? Mistenker litt sluntring i og med at noen av bremserørene mine er rustne i tillegg..

 

Tusen takk for gode svar alle sammen!!

 

 

Hvis du gjør denne jobben, så hadde det vært gull om du skriver litt på forumet om det etterpå.

 

Hehe.. Må vel ikke ha en slik klemme, men den er nok ikke dum å ha!

Jeg ville vel ikke tatt ut fjærbeinet i det hele tatt, og heller sjekket innfestningen på passasjersiden først, det er nok den som har gitt seg mest! Den kan du evt. få sveiset på plass litt lettere uten å ta løs alt, det holder nok å 'tømme' innerskjermen på begge sider.(tannstanga sitter kun inni motorrommet.)

Etter å ha hatt konemor uten styring på cabben, (braketten som fester styrestagene til tannstanga knakk!) vil jeg vel si at den bevegelsen som vises på videoen definitivt bør gjøres noe med, en unnamanøver med løs tannstang er vel ikke noe man drømmer om..

I tillegg kan all bevegelsen føre til stress på servorør og andre ting i nærheten, så se i hvertfall om det ikke går an å feste braketten på passasjersiden noe bedre! (Jeg mistenker at det er løs brakett som gjør at blekket på førersiden sprekker, ikke omvendt..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Tro meg, du vil ikke ha meg nedi S6'en din med rørtråd og såpass lite erfaring! :D

Men nå skal vi ikke herpe tråden til André, kom på neste lokallagstreff, så skal vi vel finne på noe! : ja :

 

Hehe, skjønner. Ja kanskje jeg gjør det. Greit å bli kjent med folk som kanskje har samme bil og samme problemer som en selv (og selvsagt samme gleder :)).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.