Knake og klunke lyd fra S4 C4

Anbefalte innlegg

Er dette en svakhet på C4 karroseriet?

 

Har noe lignende den lyden i min bil. Klunker iallefall litt om jeg drar rattet fra en side til en annen når jeg står stille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er nok mulig at mange som har lyder der noe "gir etter" bare har naturlige lyder fra støtdempertårnene, unngå hvetrtfall å ratte for mye frem og tilbake mens bilen står helt i ro på bar asfalt, det gjør hvertfall saken IKKE bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt er det ikke noe hold i horisontalretningen i blekket på førersiden, så det å fokusere på innfestingen til braketten på passasjersiden bør tas mer alvorlig. Den bør ha mer gods å kunne festes i, i hvertfall! (Og da kan man vel klare seg med å sveise sprekkene i forsterkningen på førersiden..)

Dette er nok et større problem på de motorsterke variantene, har vel ikke hørt noe om at det er utbredt på non-s utgaver..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne svakheten gjelder på C3 (typ44), 4C (V8) og C4. Det finnes en forsterkningsplate å få kjøpt hos VAG;

 

443 809 489 for venstrestyrte biler

444 809 488 for høyrestyrte biler.

 

De er begge mulig å få tak i, og koster ikke mange kronene. Platen skal sitte på venstre side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

443 809 489 for venstrestyrte biler

444 809 488 for høyrestyrte biler.

.

 

Bilen min svinger både til venstre og til høyre, da tar jeg begge kanskje?: smil ::P

 

Spøk til side, takk for info Dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min svinger både til venstre og til høyre, da tar jeg begge kanskje?: smil ::P

 

Spøk til side, takk for info Dag.

 

Np. Av en eller annen grunn lister ETKA disse delene for C3 (typ44) kun før facelift (83-88a), men jeg forstår ikke hvorfor da 83-88a og 88b-91 er helt like..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt forsterkningen, fjernet den gamle og montert den nye. Knake lyden er nå borte :) Kan legge ut en "how to" på hvordan man gjør det hvis det er ønskelig. Kan legge til at man så sprekken på den gamle bevege seg på innsiden av hjulbuen når man svingte på hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt forsterkningen, fjernet den gamle og montert den nye. Knake lyden er nå borte :) Kan legge ut en "how to" på hvordan man gjør det hvis det er ønskelig. Kan legge til at man så sprekken på den gamle bevege seg på innsiden av hjulbuen når man svingte på hjulet.

 

Hadde vært fint om du la ut en how-to ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun braketten som du har byttet, ikke noe sveisestyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt forsterkningen, fjernet den gamle og montert den nye. Knake lyden er nå borte :) Kan legge ut en "how to" på hvordan man gjør det hvis det er ønskelig. Kan legge til at man så sprekken på den gamle bevege seg på innsiden av hjulbuen når man svingte på hjulet.

 

Merker du noe forbedring i styrefølelsen? Var det en stor jobb?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint om du la ut en how-to ja :)

 

Skal prøve å få lagt det ut i løpet av morgendagen :)

 

Det er kun braketten som du har byttet, ikke noe sveisestyr?

 

Jeg har byttet ut hele forsterkninga, altså akkurat det samme som scott byttet på sin, bare at jeg byttet kun den på førersiden. Og det var masse sveisestyr! Den gamle forsterkningen må borres ut i punktene den er sveiset i og du har ikke mulighet til å komme til alle uten å ta av fjærbeinet. Så borrer du hull i den nye der de gamle sveisene var og så er det bare å punkte.

 

Merker du noe forbedring i styrefølelsen? Var det en stor jobb?

 

Har ikke tenkt over noen forskjell i styrefølelsen. Den største forskjellen for min del er at knakingen er borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menne.. Hvordan så det ut på passasjersiden, da? Er det ikke der 'hovedbraketten' sitter? Merkelig at den sitter fast når den andre siden bevegde seg såpass!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menne.. Hvordan så det ut på passasjersiden, da? Er det ikke der 'hovedbraketten' sitter? Merkelig at den sitter fast når den andre siden bevegde seg såpass!

 

Bevegelsene har halvert seg! Sjekket på S4en til en kompis hvor alt er i orden og bevegelsene er tilnærmet like nå. Har ikke sett veldig nøye på andre siden, bortsett fra at jeg har vaska i hjulbuen og lett etter sprekker, men fant ingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menne.. Hvordan så det ut på passasjersiden, da? Er det ikke der 'hovedbraketten' sitter? Merkelig at den sitter fast når den andre siden bevegde seg såpass!

 

Iflg ETKA er det bare én brakett som skal skiftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer en liten oppdatering etter skiftet. Har nå kjørt med den nye forsterkningen en liten stund og har merket at den har begynt å knake litt igjen. Jeg tenkte lenge på at jeg skulle sjekke både forsterkninga og braketten på andre siden, men det ble utsatt hele tiden. Men igår syntes jeg det bråket alt for mye og tok meg tid til å se over alt. Braketten har allerede fått seg to sprekker i over og underkant og jeg så etterhvert at jeg burde gjort det Bjørn Eirik sa jeg burde gjort for lenge siden, nemlig å sjekke braketten på andre siden! Det hadde jo egentlig vært planen hele tiden, men ble liksom alltid glemt. Der var bolten såpass løs at tannstaget hadde grei vandring. Bolten ble strammet og testtur ble tatt og resultatet var at bilen fikk mye fastere og finere styring. Så her kommer en anbefalling fra meg, sjekk boltene deres, gjerne på begge sider hvis dere vil unngå sprekker. Jeg må hvertfall få punktet braketten min igjen - allerede!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.