Spørsmål vedr. automatkasse.

Anbefalte innlegg

Har begynt å merke noen småting med girkassen min. Det er en tiptronic automat - I en Audi S8.

 

Kassen ble byttet for ca 80k km siden.

 

Kassen girer helt perfekt, men når jeg setter den i park f.eks. ruser bilen seg opp til 1500 omdreininger i et par sek før den faller ned til normalt nivå.

 

I tillegg så må jeg "dra" i spaken for å få den ut av park med mindre det er helt rett flate jeg står parkert i. Mest trolig fordi bilen triller 10cm før den låser seg, høres nesten ut som noen tannhjul man må "dra over" før den gir slipp.

 

Jeg har byttet ATF-olje og filter i håp om forbedring. Den var ikke fullt så skitten som jeg trodde, men likevel kjekt med en rens.

 

Noen som har tips til hva dette kan være? Bør jeg bekymre meg? Har funnet relativt lite informasjon om dette på nett, og de få jeg har funnet har vedkommende fått tips om å justere kassen hos Møller i tillegg til oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har begynt å merke noen småting med girkassen min. Det er en tiptronic automat - I en Audi S8.

 

Kassen ble byttet for ca 80k km siden.

 

Kassen girer helt perfekt, men når jeg setter den i park f.eks. ruser bilen seg opp til 1500 omdreininger i et par sek før den faller ned til normalt nivå.

 

I tillegg så må jeg "dra" i spaken for å få den ut av park med mindre det er helt rett flate jeg står parkert i. Mest trolig fordi bilen triller 10cm før den låser seg, høres nesten ut som noen tannhjul man må "dra over" før den gir slipp.

 

Jeg har byttet ATF-olje og filter i håp om forbedring. Den var ikke fullt så skitten som jeg trodde, men likevel kjekt med en rens.

 

Noen som har tips til hva dette kan være? Bør jeg bekymre meg? Har funnet relativt lite informasjon om dette på nett, og de få jeg har funnet har vedkommende fått tips om å justere kassen hos Møller i tillegg til oljeskift.

 

Ang park-problemet ditt kan du jo begynne med å sette på håndbrekket før du setter bilen i P.

Pinnen som holder bilen i ro på ZF-girkasser er omtrent som trepinnen på en Lollipop, så jeg hadde

ikke satset på at den skal holde bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang park-problemet ditt kan du jo begynne med å sette på håndbrekket før du setter bilen i P.

Pinnen som holder bilen i ro på ZF-girkasser er omtrent som trepinnen på en Lollipop, så jeg hadde

ikke satset på at den skal holde bilen...

 

Har vært innom tanken selv. (er det jeg gjør med den andre bilen vår).

 

Brekk-wiren er gåen på bilen, var slik da jeg kjøpte den for et par måneder siden. Får sette PRI 1 på den saken. :-)

 

Men ja, høres logisk ut det du sier. Da slipper jeg ihvertfall å skade den.

 

Gir det et forsøk - billigste fixen ihvertfall - takk for tipset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å følge rådet til Dag, ja. Ikke kult å få torque-lock når du har parkert i nedoverbakke og du er alene om å prøve å dytte bilen de nødvendige 10 cm som trengs for å få spaken ut av P;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å følge rådet til Dag, ja. Ikke kult å få torque-lock når du har parkert i nedoverbakke og du er alene om å prøve å dytte bilen de nødvendige 10 cm som trengs for å få spaken ut av P;).

 

Hadde dette vært en bil med en automatkasse av fabrikatet AW, Mercedes, GM, Ford eller lignende hadde jeg ikke brydd meg, men ZF er spinkle saker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok :) Så det er "normalt" at det skal smelle om bilen triller frem/tilbake?

 

Sier seg egentlig selv når jeg tenker meg om. Godt det ikke er noe ødelagt inne i kassen. :D

Bestilte ny håndbrekk-wire istad, tenkte å bytte den til uken, da blir det nok bedre.

 

Takk for alle tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok :) Så det er "normalt" at det skal smelle om bilen triller frem/tilbake?

 

Sier seg egentlig selv når jeg tenker meg om. Godt det ikke er noe ødelagt inne i kassen. :D

Bestilte ny håndbrekk-wire istad, tenkte å bytte den til uken, da blir det nok bedre.

 

Takk for alle tips!

 

Når du setter bilen i P og den triller forover/baker, vil denne pinnen (park pawl) smette inn i et spor.

Problemet er jo at om du gjør det i en bratt bakke og bare slenger fra deg bilen kan pinnen i worst case scenario faktisk knekke - altså om du gjør det mange ganger. Å gjøre det å flatmark er helt greit, men en god regel når du stopper er; hold inn bremsen, sett på brekket og SÅ setter du bilen i P.

...men for guds skyld, sørg for at brekket fungerer skikkelig... (=

 

Her er et bilde av hvordan dette systemet fungerer. Tenk deg at dette skal holde 1800 kg bil i nedoverbakke... :P

15286DSCN6128.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du setter bilen i P og den triller forover/baker, vil denne pinnen (park pawl) smette inn i et spor.

Problemet er jo at om du gjør det i en bratt bakke og bare slenger fra deg bilen kan pinnen i worst case scenario faktisk knekke - altså om du gjør det mange ganger. Å gjøre det å flatmark er helt greit, men en god regel når du stopper er; hold inn bremsen, sett på brekket og SÅ setter du bilen i P.

...men for guds skyld, sørg for at brekket fungerer skikkelig... (=

 

Her er et bilde av hvordan dette systemet fungerer. Tenk deg at dette skal holde 1800 kg bil i nedoverbakke... :P

15286DSCN6128.JPG

 

Takk for en yppelig forklaring og bilde! Gunstig å kunne se hvordan det faktisk fungerte :D

 

Brekket fungerer ikke i det hele tatt atm, tror wiren mangler, feil som fulgte med bilen - dessverre har andre ting blitt prioritert før - som eksos, ombygging, mm, hehe.

 

Nå skal håndbrekket få litt oppmerksomhet også. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.