(Audi 100: Problemer med motorstyring?)

Anbefalte innlegg

Igår begynte 100`n igjen å rykke og nappe og ryke svart ved pådrag! Kom meg hjem igjen og begynte å lete under panseret. Åpnet sikringsboksen og tok ut sikring nr. 27 og 28 til motorstyringa. Satte dem inn igjen ca 10 min senere. Da ville bilen ikke starte. Tok ut sikringene igjen og satte dem inn igjen med en gang. Dyttet da borti rele med 215 skrevet på toppen.(Rele nr. 10, til K-jetronic!) Dette var helt løst, sto nesten bare oppå, uten kontakter nedi hullene. Dyttet det på plass igjen, da startet bilen. Litt rykking og napping og svartrøyk på den lille turen på ca. 2 mil. Parkerte hjemme, bilen sto rolig i ca 2 timer før jeg reiste og hentet madammen på jobben, etter det har bilen oppført seg eksemplarisk, uten noe som helst slags tull! Kan virkelig et rele riste løs helt av seg selv? Har slitt med dette siden desember ifjor, håper løsningen er funnet nå, selv om jeg egentlig ikke tror helt på det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan releet være røket, selv om det klikker når jeg skrur på tenninga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de "kabel"sko lingnende greiene den går ned i kan være "slitt" og burde sikkert bli strammet, sånn at det holder releet mye bedre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene er like svarte igjen 2 dager etter at jeg har pusset av dem. Hvor sitter den 3 mm unbrakoskruen som justerer bensinmengden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene er like svarte igjen 2 dager etter at jeg har pusset av dem. Hvor sitter den 3 mm unbrakoskruen som justerer bensinmengden?

Hvis det er 2,3E så sitter den på bensinfordeleren, med en gummiknott over som beskyttelse.

Men anbefaler deg å ikke røre den da det skjeldent er den som er problemet men heller noe annet, og det er mye justeringer som skal til før det blir bra slik det var igjen.

Å forbedre med denne skruen vil bare bli å dekke til problemet.

Dette releet er vel kun spenningsforsyningsrele til styreenheten?

Ett nytt rele koster ikke mange kronene, også strammer du samtidig opp kontaktføttene.

Har du lambda? fungerer denne?

Dårlig gnist? (fks slitt rotor/fordelerlokk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt bilen til gjennomgang hos en som driver for seg sjøl med Audi og VW, han byttet lambda, tempsensor , plugger, bensinfilter og diverse andre småtterier, pluss at han gjorde ren i bensinfordeleren, etter det går bilen veldig mye bedre og soter ikke. Det virker av og til som om den ikke får nok bensin, han mente det var bensinmengdefordeleren som kunne være noe slitt, ny koster jo en formue!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er symptomene når du tenker at den ikke får nok bensin?

Holder den igjen ved pådrag?

Hvis så er tilfellet vil jeg heller tro at den får riktig mendge bensin, men for mye luft. Altså for mager blanding.

Noen startproblemer varm/kald?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en bensinmengde fordeler i en delebil som hugges nå... motor kan prøves før demontering.

Kr. 1000?

mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den holder av og til igjen ved pådrag, men stort sett bare de første 15-20 sekundene etter start. Starter egentlig greit enten den er varm eller kald, noen ganger ved kaldstart går den ikke opp til 12-1300 omdreininger for så å normalisere seg, men står og putrer på 3-400, da vil den nesten ikke dra før det er gått borimot et halvt minutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du er 100% sikker på at du ikke en liten lekkasje i innsugsbelgen/vakumsystemet som suger falskluft?

Holdt mye på med dette på min gamle 80 og fant ut til slutt et øørlite hull i innsugsbelgen som kom fra når man dro i gummien. Bare dette gjorde at jeg fikk startvansker på varm motor, veldig lite som skal til.

En annen gang hadde jeg satt luftbelgen på litt skjevt så det ble utett ned på vakumspjeldet så motoren dro falskluft og gjorde at bilen holdt igjen veldig ved fult pådrag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, han som mekket på den, sa det var helt tett i innsuget, falskluft var det ikke snakk om. Fikk tak i bmm fra en 92- mod og satte over den i 20 minus i januar da den dro elendig og sotet skikkelig første gangen, har den originale liggende, kan jo prøve å sette på den igjen, ettersom hverken lambda eller tempsensor var iorden på det tidspunktet. Skal ta med delene til Tom mekker og snakke med ham om det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.