#1 Skrevet Mai 2, 2010 driver og setter på senkesett og ser at mansjettene foran er slitte og sprekker snart, og vil da skifte dem når så og si all jobben er gjort allikevel, har ikke gjort dette på audi før så det jeg lurer på er, skrur man løs den store umbrako senterskruen og drar av akslingen og bytter eller er det noe skulte triks? audi A8 96mod. Bjørn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 2, 2010 Du må løsne ene bærebrua og svinge maks til enten høyre eller venstre for å få ut akslingen. Men å si at så si all jobben er gjort er feil. for den eneste jobben du har gjort som du ellers må gjøre er å ta av hjulet:p Du skal løsne den bærebrua som mutteren er på oversiden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 2, 2010 Har vel gjort nesten hele jobben når jeg har løsnet begge nedre bærearmene, tatt av det fremre, og tatt av fjærbein+ kalipper,regner med og måtte montere kalipper for og få hold til og løsne senterskruen. men ut over og løsne senterskruen var spørsmålet om det var noe annet triks, glir det fra hverandre når senterskruen er løsnet? - blir vel ikke nødvendig og vri noe når alt er løst?. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 3, 2010 Da skjønner jeg bare ikke hvorfor du skrur av så mye? Jeg løsna bare demperen oppe og nede også er det bare å dra den ut. Men når det gjelder senterskruen så er det bare å dra ut akslingen etterpå ja:) For å få av drivknuta når du skal skifte mansjett så er det bare å gi den et solid rapp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 3, 2010 Nå har vi fått eget underforum for veldokumenterte how-to-tråder: http://forum.vwaudi-club.no/forumdisplay.php?f=165 (du ser det også lengre opp på siden, rett under "diagnose". I underforumet finner du det du leter etter: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=53622 Post nr 23 og 24 besvarer ditt spørsmål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 3, 2010 tohmas. setter på justerbart senkesett og må vel da skru av det jeg nevnte, skjønner at jeg har tatt av noe mere en nødvendig men er første gangen så da blir det litt prøv og feil. har prøvd nappe metoden på andre biler og har opplevd og ødelegge indre ledd så er ikke så lysten på det. når en i tilegg leser how-to-do tråden at en er oppe i 5-8 tonn for og få løsnet knuten må det vel være lov og spørre om det er andre løsninger på dette. Steinar. Har lest denne tråden flere ganger men den løste ikke mitt problem, får ikke skilt drivknuten og er ute etter løsninger på det, og det går jo frem av tråden du viser til at dette ikke gikk på skinner heller. tror jeg velger og skru av indre ledd som foreslått tidligere i tråden. jeg spør jo fordi jeg ikke kan dette og tar gladelig imot råd, så takk til alle som svarer. Bjørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 3, 2010 I dag, 12:16 #1 | link bjørn egeberg iTrader-poeng: 1 handler, 100% OMC VACN medlem siden: 2010 Bosted: Lørenskog Bil: Audi A8 96 mod. Medlemsnr: 18893 løsne drivknute for mansjettskifte. -------------------------------------------------------------------------------- hei.hvordan gjør dere dette, har kommet så langt at jeg har løsnet akslingen og fjernet mansjetten og fett. virker som det sitter ganske godt, hva er metoden som brukes når en ikke har avdrager, har på andre biler med varierende hell nappet men har da opplevd at det løsner på girkassesiden og mye ekstra jobb. Tenker hammer og trekloss, men vil gjerne ha innspill på sikker måte og gjøre dette på, har som sakt ikke noen avtager men er det en må ha er det godt og vite før en banker alt i filler Bjørn bjørn egeberg Se offentlig profil Se iTrader profil Gi iTrader tilbakemelding til bjørn egeberg Send en privat melding til bjørn egeberg Finn fler innlegg av bjørn egeberg Finn alle emner startet av bjørn egeberg Add bjørn egeberg to Your Contacts I dag, 12:27 #2 | link Torstein Simonsen iTrader-poeng: 0 handler VACN medlem siden: 2010 Bosted: Indre Troms Bil: 100 og S6 Medlemsnr: 18140 Hvis det er likt på A8 som A6/100 så skrur du inn igjen navbolten etter du har tatt akslingen ut av navet. Da fungerer bolten som en tash og knuten deles __________________ -------------------------------- Nåværende biler Audi S6 4,2 quattro avant 1995 modell Audi 100 2,3 quattro avant 1993 modell Torstein Simonsen Se offentlig profil Se iTrader profil Gi iTrader tilbakemelding til Torstein Simonsen Send en privat melding til Torstein Simonsen Finn fler innlegg av Torstein Simonsen Finn alle emner startet av Torstein Simonsen Add Torstein Simonsen to Your Contacts I dag, 12:36 #3 | link Rune Andre Kristensen iTrader-poeng: 17 handler, 100% Mr.RA VACN medlem siden: 2004 Bosted: Skedsmokorset Bil: 2x Golf 1 Medlemsnr: 6208 kan bruke trekloss og hammer som du sier selv. men prøv å få en til å holde igjen så indre ledd forblir helt. mindre arbeid __________________ Mvh Mr. RA Prosjekt RA Prosjekt Golf 1 GTO Quattro Golf 4 2001, audi 80q 1986 x= Golf Cabrio 16v -79, Golf Cabrio Gli -84, Golf rabbit Gti -83, Golf Gti "jãgermeister" -82, Golf Gti -82 Rune Andre Kristensen Se offentlig profil Se iTrader profil Gi iTrader tilbakemelding til Rune Andre Kristensen Send en privat melding til Rune Andre Kristensen Finn fler innlegg av Rune Andre Kristensen Finn alle emner startet av Rune Andre Kristensen Add Rune Andre Kristensen to Your Contacts I dag, 13:53 #4 | link Eivind Windspoll iTrader-poeng: 2 handler, 100% VACN medlem siden: 2004 Bosted: Kristiansund Bil: Audi UrQuattro, 100 C4 2,8E quattro Medlemsnr: 6287 Om du skrur ut skruene (6 stk er det vel) på girkassesiden, så kan du jo bare demontere inder drivknute, og så tre mansjetten på fra den enden. Ellers finnes det vel et slags luftverktøy som blåser opp mansjetten, slik at man kan tre den over ytre drivknute også. Mvh EW __________________ Audi UrQuattro Edition Speciale 1988 Audi 100 2,8E Quattro 1993 xAudi 4000s 1985 (solgt) xAudi Coupe 1989/92 2,3E (solgt) xAudi Coupe GT 1982/86 (delebil og spiker) Medlem av 80-tallskameratene! Eivind Windspoll Se offentlig profil Se iTrader profil Gi iTrader tilbakemelding til Eivind Windspoll Send en privat melding til Eivind Windspoll Finn fler innlegg av Eivind Windspoll Finn alle emner startet av Eivind Windspoll Add Eivind Windspoll to Your Contacts I dag, 14:44 #5 | link bjørn egeberg iTrader-poeng: 1 handler, 100% OMC VACN medlem siden: 2010 Bosted: Lørenskog Bil: Audi A8 96 mod. Medlemsnr: 18893 Er det mye jobb og demontere indre ledd, vurdere og gå for den løsningen har banket og det sitter som bare f......er redd jeg ødelegger noe hvis jeg fortsetter med det. skruing er tross alt sikrere selv om det tar litt lengre tid men hvis det er banking på det indre også er jeg like langt .Er det banking på det indre eller bare demontering ? bjørn egeberg Se offentlig profil Se iTrader profil Gi iTrader tilbakemelding til bjørn egeberg Send en privat melding til bjørn egeberg Finn fler innlegg av bjørn egeberg Finn alle emner startet av bjørn egeberg Add bjørn egeberg to Your Contacts I dag, 16:00 #6 | link Eivind Windspoll iTrader-poeng: 2 handler, 100% VACN medlem siden: 2004 Bosted: Kristiansund Bil: Audi UrQuattro, 100 C4 2,8E quattro Medlemsnr: 6287 Sitter en låsering på innsiden, men den er grei å komme til. Når den er fjernet så er det bare å trekke av hele knuta. Men husk at de boltene er i strekkmetall, altså for engangsbruk. Det koster en 20-30kr pr stk mener jeg for nye. Det kan løses ved å bruke locktite på de gamle. Om de skrur seg ut, så vil indre drivledd løsne fra kassa, drivakselen blir liggende på traversen, og det blir dårlig med fremdrift. Det er vel "worst case" scenario i så måte. Mvh EW __________________ Audi UrQuattro Edition Speciale 1988 Audi 100 2,8E Quattro 1993 xAudi 4000s 1985 (solgt) xAudi Coupe 1989/92 2,3E (solgt) xAudi Coupe GT 1982/86 (delebil og spiker) Medlem av 80-tallskameratene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 3, 2010 Da har jeg lagt til ny post nederst i denne tråden, mulig det kan være til hjelp? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1980173#post1980173 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 4, 2010 (endret) Torstein Simonsen iTrader-poeng: 0 handler VACN medlem siden: 2010 Bosted: Indre Troms Bil: 100 og S6 Medlemsnr: 18140 Hvis det er likt på A8 som A6/100 så skrur du inn igjen navbolten etter du har tatt akslingen ut av navet. Da fungerer bolten som en tash og knuten deles __________________ -------------------------------- Nåværende biler Audi S6 4,2 quattro avant 1995 modell Audi 100 2,3 quattro avant 1993 modell Torstein Takker for løsning, så på dette tidligere men gjorde en feil, skudde på skruen når den var i fjærbeinet men uten bremseskive, gikk litt fort i svingen der og bommet. leste nøyere i dag at drivakslingen skulle være løs og som du sa noen runder og klikk= delt drivknute, angrer som en hund at jeg ikke leste nøyere hadde spart en dag og mye #¤""#"&" mvh Bjørn- som anbefaler andre som har problemer av ymse slag ro ned og les nøye og ikke som meg stresse. Takker også alle andre som har kommet med forslag til løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...