Anbefalte innlegg

driver og setter på senkesett og ser at mansjettene foran er slitte og sprekker snart, og vil da skifte dem når så og si all jobben er gjort allikevel, har ikke gjort dette på audi før så det jeg lurer på er, skrur man løs den store umbrako senterskruen og drar av akslingen og bytter eller er det noe skulte triks? audi A8 96mod.

Bjørn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må løsne ene bærebrua og svinge maks til enten høyre eller venstre for å få ut akslingen. Men å si at så si all jobben er gjort er feil. for den eneste jobben du har gjort som du ellers må gjøre er å ta av hjulet:p Du skal løsne den bærebrua som mutteren er på oversiden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel gjort nesten hele jobben når jeg har løsnet begge nedre bærearmene, tatt av det fremre, og tatt av fjærbein+ kalipper,regner med og måtte montere kalipper for og få hold til og løsne senterskruen. men ut over og løsne senterskruen var spørsmålet om det var noe annet triks, glir det fra hverandre når senterskruen er løsnet? - blir vel ikke nødvendig og vri noe når alt er løst?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skjønner jeg bare ikke hvorfor du skrur av så mye? Jeg løsna bare demperen oppe og nede også er det bare å dra den ut.

 

Men når det gjelder senterskruen så er det bare å dra ut akslingen etterpå ja:) For å få av drivknuta når du skal skifte mansjett så er det bare å gi den et solid rapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tohmas.

setter på justerbart senkesett og må vel da skru av det jeg nevnte, skjønner at jeg har tatt av noe mere en nødvendig men er første gangen så da blir det litt prøv og feil. har prøvd nappe metoden på andre biler og har opplevd og ødelegge indre ledd så er ikke så lysten på det. når en i tilegg leser how-to-do tråden at en er oppe i 5-8 tonn for og få løsnet knuten må det vel være lov og spørre om det er andre løsninger på dette.

Steinar.

Har lest denne tråden flere ganger men den løste ikke mitt problem, får ikke skilt drivknuten og er ute etter løsninger på det, og det går jo frem av tråden du viser til at dette ikke gikk på skinner heller.

 

tror jeg velger og skru av indre ledd som foreslått tidligere i tråden.

 

jeg spør jo fordi jeg ikke kan dette og tar gladelig imot råd, så takk til alle som svarer.

Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag, 12:16 #1 | link

bjørn egeberg

iTrader-poeng: 1 handler, 100%

OMC

 

 

VACN medlem siden: 2010

Bosted: Lørenskog

Bil: Audi A8 96 mod.

Medlemsnr: 18893

 

løsne drivknute for mansjettskifte.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

hei.hvordan gjør dere dette, har kommet så langt at jeg har løsnet akslingen og fjernet mansjetten og fett.

virker som det sitter ganske godt, hva er metoden som brukes når en ikke har avdrager, har på andre biler med varierende hell nappet men har da opplevd at det løsner på girkassesiden og mye ekstra jobb.

 

Tenker hammer og trekloss, men vil gjerne ha innspill på sikker måte og gjøre dette på, har som sakt ikke noen avtager men er det en må ha er det godt og vite før en banker alt i filler

Bjørn

 

 

bjørn egeberg

Se offentlig profil

Se iTrader profil

Gi iTrader tilbakemelding til bjørn egeberg

Send en privat melding til bjørn egeberg

Finn fler innlegg av bjørn egeberg

Finn alle emner startet av bjørn egeberg

Add bjørn egeberg to Your Contacts

 

I dag, 12:27 #2 | link

Torstein Simonsen

iTrader-poeng: 0 handler

 

 

VACN medlem siden: 2010

Bosted: Indre Troms

Bil: 100 og S6

Medlemsnr: 18140

 

 

Hvis det er likt på A8 som A6/100 så skrur du inn igjen navbolten etter du har tatt akslingen ut av navet.

Da fungerer bolten som en tash og knuten deles

__________________

--------------------------------

Nåværende biler

Audi S6 4,2 quattro avant 1995 modell

Audi 100 2,3 quattro avant 1993 modell

 

 

Torstein Simonsen

Se offentlig profil

Se iTrader profil

Gi iTrader tilbakemelding til Torstein Simonsen

Send en privat melding til Torstein Simonsen

Finn fler innlegg av Torstein Simonsen

Finn alle emner startet av Torstein Simonsen

Add Torstein Simonsen to Your Contacts

 

I dag, 12:36 #3 | link

Rune Andre Kristensen

iTrader-poeng: 17 handler, 100%

 

 

Mr.RA

 

 

VACN medlem siden: 2004

Bosted: Skedsmokorset

Bil: 2x Golf 1

Medlemsnr: 6208

 

kan bruke trekloss og hammer som du sier selv. men prøv å få en til å holde igjen så indre ledd forblir helt. mindre arbeid

__________________

Mvh Mr. RA

Prosjekt RA

Prosjekt Golf 1 GTO Quattro

Golf 4 2001, audi 80q 1986

x= Golf Cabrio 16v -79, Golf Cabrio Gli -84, Golf rabbit Gti -83, Golf Gti "jãgermeister" -82, Golf Gti -82

 

 

Rune Andre Kristensen

Se offentlig profil

Se iTrader profil

Gi iTrader tilbakemelding til Rune Andre Kristensen

Send en privat melding til Rune Andre Kristensen

Finn fler innlegg av Rune Andre Kristensen

Finn alle emner startet av Rune Andre Kristensen

Add Rune Andre Kristensen to Your Contacts

 

I dag, 13:53 #4 | link

Eivind Windspoll

iTrader-poeng: 2 handler, 100%

 

 

 

 

VACN medlem siden: 2004

Bosted: Kristiansund

Bil: Audi UrQuattro, 100 C4 2,8E quattro

Medlemsnr: 6287

 

Om du skrur ut skruene (6 stk er det vel) på girkassesiden, så kan du jo bare demontere inder drivknute, og så tre mansjetten på fra den enden. Ellers finnes det vel et slags luftverktøy som blåser opp mansjetten, slik at man kan tre den over ytre drivknute også.

 

Mvh

EW

__________________

Audi UrQuattro Edition Speciale 1988

Audi 100 2,8E Quattro 1993

xAudi 4000s 1985 (solgt) xAudi Coupe 1989/92 2,3E (solgt) xAudi Coupe GT 1982/86 (delebil og spiker)

Medlem av 80-tallskameratene!

 

 

Eivind Windspoll

Se offentlig profil

Se iTrader profil

Gi iTrader tilbakemelding til Eivind Windspoll

Send en privat melding til Eivind Windspoll

Finn fler innlegg av Eivind Windspoll

Finn alle emner startet av Eivind Windspoll

Add Eivind Windspoll to Your Contacts

 

I dag, 14:44 #5 | link

bjørn egeberg

iTrader-poeng: 1 handler, 100%

OMC

 

 

VACN medlem siden: 2010

Bosted: Lørenskog

Bil: Audi A8 96 mod.

Medlemsnr: 18893

 

Er det mye jobb og demontere indre ledd, vurdere og gå for den løsningen har banket og det sitter som bare f......er redd jeg ødelegger noe hvis jeg fortsetter med det. skruing er tross alt sikrere selv om det tar litt lengre tid men hvis det er banking på det indre også er jeg like langt .Er det banking på det indre eller bare demontering ?

 

 

bjørn egeberg

Se offentlig profil

Se iTrader profil

Gi iTrader tilbakemelding til bjørn egeberg

Send en privat melding til bjørn egeberg

Finn fler innlegg av bjørn egeberg

Finn alle emner startet av bjørn egeberg

Add bjørn egeberg to Your Contacts

 

I dag, 16:00 #6 | link

Eivind Windspoll

iTrader-poeng: 2 handler, 100%

 

 

 

 

VACN medlem siden: 2004

Bosted: Kristiansund

Bil: Audi UrQuattro, 100 C4 2,8E quattro

Medlemsnr: 6287

 

Sitter en låsering på innsiden, men den er grei å komme til. Når den er fjernet så er det bare å trekke av hele knuta. Men husk at de boltene er i strekkmetall, altså for engangsbruk. Det koster en 20-30kr pr stk mener jeg for nye. Det kan løses ved å bruke locktite på de gamle. Om de skrur seg ut, så vil indre drivledd løsne fra kassa, drivakselen blir liggende på traversen, og det blir dårlig med fremdrift. Det er vel "worst case" scenario i så måte.

 

Mvh

EW

__________________

Audi UrQuattro Edition Speciale 1988

Audi 100 2,8E Quattro 1993

xAudi 4000s 1985 (solgt) xAudi Coupe 1989/92 2,3E (solgt) xAudi Coupe GT 1982/86 (delebil og spiker)

Medlem av 80-tallskameratene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torstein Simonsen

iTrader-poeng: 0 handler

 

 

VACN medlem siden: 2010

Bosted: Indre Troms

Bil: 100 og S6

Medlemsnr: 18140

 

 

Hvis det er likt på A8 som A6/100 så skrur du inn igjen navbolten etter du har tatt akslingen ut av navet.

Da fungerer bolten som en tash og knuten deles

__________________

--------------------------------

Nåværende biler

Audi S6 4,2 quattro avant 1995 modell

Audi 100 2,3 quattro avant 1993 modell

 

Torstein :tilber:

 

Takker for løsning, så på dette tidligere men gjorde en feil, skudde på skruen når den var i fjærbeinet men uten bremseskive, gikk litt fort i svingen der og bommet. leste nøyere i dag at drivakslingen skulle være løs og som du sa noen runder og klikk= delt drivknute, angrer som en hund at jeg ikke leste nøyere hadde spart en dag og mye #¤""#"&"

 

mvh

Bjørn- som anbefaler andre som har problemer av ymse slag ro ned og les nøye og ikke som meg stresse.

 

Takker også alle andre som har kommet med forslag til løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.