#1 Skrevet Mai 2, 2010 Hei! Jeg har litt problemer med å finne ut om jeg skal selge eller beholde bilen. Jeg trenger litt informasjon om hva som lønner seg å gjøre, og gjerne om folk har erfaringer med priser. Bilen er min 1997 VW Golf stasjonsvogn/variant 1,9Tdi AHU 90hk med aircondition. Bilen er eugodkjent frem til neste april. Jeg kjøpte bilen for ett par år siden og har fikset følgende gjennom tiden jeg har hatt den: - Byttet støtdempere og fjærer (KW variant 1) - Byttet alle lykter rundt om til klarglass og xenon - Byttet registerreim - Byttet topp pakning - Byttet batteri og diverse annet småtteri Det jeg tror bør gjøres nå (før vintern) er følgende: - Bytte olje og oljefilter - Bremseskiver og klosser forran, bremsebånd bak og begge wire til håndbrems - Bytte bremsevæske og lufte ut. Lete etter eventuell lekkasje siden jeg måtte fylle på for en uke siden - Bytte clutch - Bytte pakning på bunnpanne grunnet en minimal oljelekkasje - Bytte frostvæske - Kjøpe nye vinterdekk i 14" Det som må byttes før EUkontroll: - Sveise rusthull i begge kanaler(ser for meg bytte av kanaler her) - Sveise igjen noen rusthull i gulv - Bytte frontrute grunnet store steinsprut og sprekk - Bytte begge frontlykter grunnet steinstrput. - Bytte en ABSføler forran og en ABSføler bak - Bytte dieselfilter, luftfilter og pollenfilter - Kjøpe nye sommerdekk i 14" Jeg er ellers fornøyd med bilen men kunne tenkt meg å montert alarm, defa oppvarmingspakke og hengerfeste på den. Problemet mitt ligger i at jeg ser for meg store påkostninger på denne bilen, som forøvrig vil gi meg en god driftsikker bil. Ellers er alternativet å bytte bil. Kunne noen gitt meg noen indikasjoner hva hva dere ville gjort? Har hentet en del priser fra mekonomen på deler, men ikke rustsveising og clutchbytte. Planen er å få en "pakkepris" på et verksted.. Noen tips her? Bør jeg selge eller sette i stand bilen og beholde den i noen år til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 2, 2010 kjør på! Akkurat samme som jeg har gjort det siste året (+ alle foringene som finnes på bilen) Og få på noen felger igjen!! hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 2, 2010 Nå har ikke jeg noe konkret informasjon å komme med, men om du skal få fikset alt dette på verksted, kommer det nok til å koste mer enn en tilsvarende bil med mindre rust feks. og da kunne du brukt bilen din som delebil:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 2, 2010 Hvis du kan gjøre litt av jobbene selv så anbefaler jeg å beholde bilen, hvis det kun er økonomi som teller. Hvis du må sette bort alle jobbene så kjøp heller annen bil, forutsatt at ny bil kan bli grundig teknisk vurdert av noen med god greie på biler. Hvis ikke så risikerer du å kjøpe en som ser pen ut men har like mange dyre feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2010 Hvis du må betale noen for å gjøre alt sammen blir det fort håpløst dyrt. Spesielt clutchbytte og rustsveising er ting tusenlappene flyr på. Om man skrur det mekaniske selv er det helt greit, så kan man evt. finne noen som sveiser rusten billig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 3, 2010 Nå har ikke jeg noe konkret informasjon å komme med, men om du skal få fikset alt dette på verksted, kommer det nok til å koste mer enn en tilsvarende bil med mindre rust feks. og da kunne du brukt bilen din som delebil:) Golf 3 Variant er det ikke lett å finne en av som ikke har rust i kanaler.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 3, 2010 Takk for svar! I dag tok jeg kontakt med Grenland Auto for å spørre om pris på clutchbytte. Skremmende nok så fikk jeg en pris på 11000kr(!!!). Ser jo at Mekonomen skal ha nesten 4000kr for et clutchsett, men kunne aldri tenke meg at det kosta 7000kr for jobben å få dette gjort? Rusten i kanalene er ikke noe som må fikses helt enda, siden eukontrollen ikke er før om 1 år. Ringte en del verksteder og mange låg på ca 8000kr for å bytte begge kanaler noe som forsåvidt er greit, men jeg ser jo at om man har sveiseapparat så er dette en del penger å spare på. Jeg klarer å bytte noen av delene og gjøre noen av jobbene selv, men jeg har ikke noe spesielt bra sted å holde på og da er det ikke mye motivasjon for å gå på å begynne heller. Jeg har brukt litt tid nå på å gå gjennom finn.no for å finne priser på tilsvarende bil. Desverre er det få diesel til salgs, og spesielt få(ingen faktisk) med AC. Hvor mye ligger en slik bil på ved bruktsalg om dagen? Prisene varierer veldig på bensinutgavene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 3, 2010 får komme til meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 4, 2010 Jeg begynte å knote litt i går og skal prøve å få hatt bilen en stund fremover. Er det noen som vet om mekonomen fortsatt har tilbud på castrol magnatec olja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 4, 2010 At det er TDI-motor og AC på bilen gjør den ihvertfall MYE mer verdt enn en bil med bensinmotor uten AC, så når du skrur litt selv er det nok "liv laga" for å ha den en stund til.. Angående olje har Felleskjøpet også god helsyntetisk olje som kjøpt på 4-liter koster ca. 70,-/liter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 4, 2010 Jeg begynte å knote litt i går og skal prøve å få hatt bilen en stund fremover. Er det noen som vet om mekonomen fortsatt har tilbud på castrol magnatec olja? nei det varte bare i april ser det ut som.. Så sant du ikke har rabatter da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 5, 2010 Takk for svar! I dag tok jeg kontakt med Grenland Auto for å spørre om pris på clutchbytte. Skremmende nok så fikk jeg en pris på 11000kr(!!!). Ser jo at Mekonomen skal ha nesten 4000kr for et clutchsett, men kunne aldri tenke meg at det kosta 7000kr for jobben å få dette gjort? Rusten i kanalene er ikke noe som må fikses helt enda, siden eukontrollen ikke er før om 1 år. Ringte en del verksteder og mange låg på ca 8000kr for å bytte begge kanaler noe som forsåvidt er greit, men jeg ser jo at om man har sveiseapparat så er dette en del penger å spare på. Jeg klarer å bytte noen av delene og gjøre noen av jobbene selv, men jeg har ikke noe spesielt bra sted å holde på og da er det ikke mye motivasjon for å gå på å begynne heller. Jeg har brukt litt tid nå på å gå gjennom finn.no for å finne priser på tilsvarende bil. Desverre er det få diesel til salgs, og spesielt få(ingen faktisk) med AC. Hvor mye ligger en slik bil på ved bruktsalg om dagen? Prisene varierer veldig på bensinutgavene. AC er sjelden vare,mener det kostet mellom 15 og 20`ekstra i 97 Min gamle 1.6 bensin 97 mod hadde dette.... til referanse gikk den for 25.000,- i 2008 med 230`km på telleren Var ikke strøken men grei i lakken og ny reparerte kanaler Jeg ville vel fått hjelp til clutchbytte og lappet sammen kanalene slik at den går igjennom EU Har den begynt å ruste i kanaler så kommer det straks mer morro i hjulbuene bak og skal du ta å gjøre det skikkelig så må du bytte endel plåt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 5, 2010 ser du bor i grenland... kjenner til en som tar clutch bytte lignende langt rimeligere en verksteder ellers.(ikke umulig han kan ta rust sveisinga og) Send meg PM om du er intr i kontakt info 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 2, 2010 Bilen blir beholdt! Takk til Helge for god hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...