Dekk til Passat 3C 4 Motion - skjevslitasje...

Anbefalte innlegg

Har en '06 Passat 4-motion, som jeg nå har satt sommerdekkene på, og det viser seg at disse er MYE skjevslitt, mest på yttre dekkbane, men også noe på innside...

Er det flere med Passat 3C som har vært plaget med dette problemet, og evt. har funnet en løsning på det?

Det sitter 215/xx - 16 dekk (Nokian) på sommerfelgene, som er standard orginale 16" felger, og på dekkene foran er det slitt nesten blankt på yttersiden av dekkene på begge sidene, på dekkene bak er det slitt slik at det har blitt "trapping" på mønsteret ytterst på felgen...

 

Var i kontakt med Møller ang. dette i fjor høst, og da hadde vært borti dette på andre Passat'er også, men skyldte på dårlig norsk veistandard...: klø : (men det selges da vitterligen mange tusen andre bilmerker i Norge som ikke sliter dekkene skjeivt??)

 

Så spørsmålet mitt blir da om jeg må gå ned i dimensjon til 195/et-eller-annet - 16 for å få unngå denne skeivslitasjen, eller om det er noen som har tips til om jeg kan få justert bilen bedre på noe vis? Møller var ikke interessert i å justere noe på den, da den lå innenfor grenseverdiene på 4-hjuls kontrollen...

 

Alle gode tips mottas med takk... (før bilen blir solgt og jeg kjøper meg gammel bil....: bh :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være slik, sjekk bærearmene dine og ta en 4 hjulskontroll med evt justeringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men har du sjekka dekktrykk?

poloen til muttern sleit ut et par sommerdekk ifjord pga lite trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være slik, sjekk bærearmene dine og ta en 4 hjulskontroll med evt justeringer.

 

Er enig at det ikke skal være slik jeg å ;), men bilen ble gjennomgått i hele forstillinga i fjor høst / tidlig vinter, med påfølgende 4-hjulskontroll, så kan ikke skjønne at dette er årsaken?

Jeg har forhøyet understell på bilen (orginalt), kan det være en medvirkende årsak?

Har kjørt på 195-dim. på vinterdekkene i vinter, og kan ikke se at de har blitt "herpet" på samme måte.

 

Sikkert et dumt spørsmål, men har du sjekka dekktrykk?

poloen til muttern sleit ut et par sommerdekk ifjord pga lite trykk.

 

Har sjekket lufttrykket;) , og det var helt likt og "on target" for alle 4 dekkene, men har tenkt tanken jeg også....

 

Skal / må jo kjøpe nye sommerdekk på bilen nå, men er lite lysten på å bruke x antall tusen kroner på det, hvis jeg kun oppnår å ha feilslitte dekk når sesongen er over igjen...

Så spørsmålet er om jeg kan satse på noe større enn 195 / 65 - 16 på denne hvis det fortsetter slik..

 

Er det noen som vet hva de anbefalte dimensjonene (orginaldim) på 3C er? Står vel 195/65-16 i vognkortet, og alternativdim. 215 /xx - 16 og 235 /xx - 17?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står det 195/65-16 i vognkortet? Standard på den er vel 215/55-16? Var i alle fall det på min, riktignok 1,9tdi m/forhjulsdrift, men det skal være samme dekkdim. på de. Jeg kjørte 205/55-16 vinter. Den dim. du kjører er også ok ift rulleomkrets, men syntes umiddelbart dimensjonen hørtes noe "uvanlig" ut, men mulig den ikke er det.

 

Nå er kanskje ikke dekktrykket synderen her, men når du skriver at dekktrykket er "on target", så husk at det på vinteren skal være 10-15% høyere enn det som oppgis for den dekkdimensjonen du bruker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står det 195/65-16 i vognkortet? Standard på den er vel 215/55-16? Var i alle fall det på min, riktignok 1,9tdi m/forhjulsdrift, men det skal være samme dekkdim. på de. Jeg kjørte 205/55-16 vinter. Den dim. du kjører er også ok ift rulleomkrets, men syntes umiddelbart dimensjonen hørtes noe "uvanlig" ut, men mulig den ikke er det.

 

Nå er kanskje ikke dekktrykket synderen her, men når du skriver at dekktrykket er "on target", så husk at det på vinteren skal være 10-15% høyere enn det som oppgis for den dekkdimensjonen du bruker.

 

My bad...: flau : Er selvsagt 205/55-16 som er standard dim. , som står i vognkortet til meg...

215/55- 16 er alternativ dimensjon, sammen med 235/?? -17 (har ikke vognkortet foran meg..)

 

Men problemet mitt er ikke vinterdekkene i 205/55, er ikke disse jeg har problemer med, det er 215-dekkene som er skjevslitt (sommerdekkene), og det er vel ikke så veldig stor forskjell på 205 og 215 da skal være at det skal by på slike problemer...

Hmmmm, spørs på om jeg bare skal få fatt på nye sommerdekk og følge nøye med på utviklingen (selv om det akkurat nå ser ut som om jeg trenger å legge på vinterdekkene igjen...: gråter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har aldri hørt om at det skal ha noe å si ift. slitasjen. Får forske litt videre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, må melde meg på denne... Ser på CC'n med 4Motion som er under 1 år gammel at det er skjevslitasje på alle dekk, mest fra midten og utover. Gjelder dette for alle VW med 4Motion??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker at fattern sin 3c 4m slet skjevt, også der fikk vi beskjed om at dette var normalt. men en annen kammerat hadde passaten til moren på 4hjulskontroll på eget verkstedåde og der var toe langt utenfor både forran og bak... ble mye bedre etter justering.

b8en som fattern har nå sliter også litt skjevt, men bare bak ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, får vel sjekke med Møller. Er jo ikke normalt dette. Har aldri hatt problemet før, hverken med forhjulsdrevne eller firehjulsdrevne biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.