Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ute etter å tilspisse kjøreegenskapene til min S3 ytterligere, og ser derfor etter såkalt Krengningsstag eller stabstag (under bilen).

 

Ser mange S3 har tårnstag levert fra dempertårn til dempertårn originalt, men dette har jeg ikke på min. Er det vits i å ettermontere? Vil jeg merker forskjell?

 

Men tilbake til stabstag under, så lurer jeg på om noen har tips der? har funnet noen...

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-04-Audi-S3-Quattro-Whiteline-Rear-Anti-Sway-Bar-8L-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem45ec8e1324QQitemZ300321477412QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_1501wt_732

 

http://www.europerformance.co.uk/pages/products/category_results.mhtml?category=hrantirollbarkits&car=audis3&manufacturer=hr&sub_category=1

 

Men ja, tips gjerne :)

 

Hans Frederik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo kraftigere jo stivere

Ja, valget er vel igrunn relativt enkelt :P

 

Da er vel ikke 25mm både bak og fremme et dumt valg? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, ser at jeg må kjøpe justerbar bak hvis jeg skal ha 25mm, så kanskje det blir 22mm :)

 

Men er det greiere å ha stivere bak på disse bilene bak, i forhold til understyring/overstyring?

 

Tenker tilpasse den best mulig for aktiv kjøring på svingete vei / bane. Er jo ikke feil at den slipper littegrande på ræva heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

25mm foran og 22mm bak, muligen. i mitt hode sier det en stemma at bilen burde "krenge" litt mer bake.

men det er kanskje mer en smakssak :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

25mm bak var vel litt i stiveste laget ?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

25mm bak var vel litt i stiveste laget ?!

 

Ja, tenkte på det jeg også, så 22 er gjerne nok? Hva hadde du fremme på dieselen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker, men mener å huske det var 32mm fra eibach jeg hadde foran.. bak var det fra org s4, husker ikke dimensjonen der.. mulig det var 17mm... (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få s3en så nøytral som mulig, anbefales 22mm foran og 19bak. Men om man ønsker litt overstyring kan man gå på med 22/22. Kjører selv med Neuspeed 22/22 og er veldig fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, da høres 22/22 med Neuspeed meget interessant ut :)

 

De staga fra MJM Autohaus til TT skal passe min 99 S3 sant, kim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vet jeg hva som blir neste på handlelista :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Investerer godt som lærling må jeg påstå=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil ha bukt med understyringa på din bil så kjør orginalt foran og stivt bak, få ned den negative camberen bak som ofte er i meste laget på denne type bil orginalt eller senket. Om du øker like mye foran og bak på stabstag så ender du opp med en bil som krenger mindre, men forholdet mellom over/understyring orginalt forblir likt.

 

S3 8L oppskrift på mindre rett frem i sving:

-vesentlig oppgradering av stivehet på stabstag bak i forhold til foran.

-mindre negativ camber bak,. feks -1,15 grader negativt bak og 0,15 grader spissing bak er fint for å få mindre understyring på din bil.

-Korrekt satt opp justerbart understell inklusive kryssvekting.

-whiteline caster kit foran. øk caster vinkelen foran med 0,5grader noe som igjen fører til mye bedre turnin i sving og bedre front grep, dykking ved brems og løft ved pådrag blir også mindre med mere caster.

 

Setter du på nytt stabstag som er stivere foran og bak så sitter du igjen med en omtrent like understyrt bil:) Dette er også grunnen til at det somregel ikke lar seg godkjenne uten å ha byttet begge stag, siden du med begge stag bevarer den trygge understyringen som folk flest klarer seg best med, mens kun et stivt stag bak forandrer bilens egenskaper drastisk til det mere racing orienterte, noe som ikke er såå trygt for alle:)

 

Nå er det sikkert mange tanker om hva man mener er overstyring og understyring, men om en bil slenger med rumpa når man går av gassen brått inn i en sving så er det ikke det jeg mener som overstyrt. Jeg tenker på hvordan en bil oppfører seg i høy fart med jevn gass i en sving. Understyring kan man kompensere for ved å gå av gass på en feks s3, men jeg tenker på oppsett av en bil som understyrer mye mindre ved høy fart i en sving med jevn gass/pådrag.

 

Alltså hvordan chassiet på bilen er satt opp i utgangspunket uten en fører som blander seg inn og "redder" understyringa ved å gå av gass.

 

Legger ved bilde av oppsettet fra vw motorsport på møllers tt og samme på fabrikks sciroccone. som man ser, dønn stivt oppsett på knivstag bak, mykeste foran. Sjefen på vw motorsport bekreftet hvorfor det var satt opp slik da jeg spurte han sisst jeg jobbet i depot på Nürburgring. Det var for å få bort understyringen på en fremtung bil.

09042010153.jpg

10042010155.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for priceless info stian :) takk for at du gidder å skrive såpass mye som du gjør!

 

Da blir det i første omgang oppgradering av stag bak, så får vi se hvordan det kommer seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å følge rådene fra Kim og Stian...Jeg fikk gode tips fra Kim og audi-sport.net. Mange kompetente folk der ;-)

 

Kan legge til at det blei en HELT annen bil etterpå...Det som gjorde mest var dempere/fjærer sammen med oppsett av div. vinkler og grader...!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vi kan være enig at det er nok å oppgradere til feks 22mm bak, hva angår stabstag?

 

Og til det andre jeg spurte om, er det verdt pengene å sette på tårnstag fremme?

 

Merker jo stor forskjell på hvor bilen går bare etter jeg skifta til coilovers.

 

Før gikk bilen rett fram ut av rundkjøringer uansett hva jeg gjorde.. Nå er det ikke noe problem å få den til å slippe hvis jeg vil det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde alle S3 hadde tårnstag originalt jeg: klø :

 

Om jeg ikke har misforstått svarene til andre her, så er det slik at jo stivere fremme (vs bak), jo mer vil den understyre...(?) så sånn sett ville jeg sagt nei...

Men det gjelder jo uansett om å finne balansen mellom fremme og bak...

 

Har jeg forstått det riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, stemmer det, og jeg vil jo ikke ha en understyrt bil?

 

Originalt fremme og stivere bak, burde jo gi en greit overstyrt bil.

 

Min har ikke tårnstag nei :\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde alle S3 hadde tårnstag originalt jeg: klø :

 

Om jeg ikke har misforstått svarene til andre her, så er det slik at jo stivere fremme (vs bak), jo mer vil den understyre...(?) så sånn sett ville jeg sagt nei...

Men det gjelder jo uansett om å finne balansen mellom fremme og bak...

 

Har jeg forstått det riktig?

 

På denne bilen det er snakk om her og generellt biler som er fremtunge ja da har du skjønnt greia;)

Faktisk gammelt rally cross triks å ta bort stabstaget foran for å få en ekstrem evne til å styre inn i svinger;) (på sånn budsjett nivå rally cross)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På denne bilen det er snakk om her og generellt biler som er fremtunge ja da har du skjønnt greia;)

Faktisk gammelt rally cross triks å ta bort stabstaget foran for å få en ekstrem evne til å styre inn i svinger;) (på sånn budsjett nivå rally cross)

 

 

Ja, jeg sikta til typisk S3 og andre fremtunge biler;)

 

Kanskje jeg skulle testa min uten tårnstaget... Prøvd ut begge deler på bane feks og sett hva -eller om det ble noen merkbar konsekvens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg sikta til typisk S3 og andre fremtunge biler;)

 

Kanskje jeg skulle testa min uten tårnstaget... Prøvd ut begge deler på bane feks og sett hva -eller om det ble noen merkbar konsekvens.

Jeg har tårnstag orginalt på min, og har montert H&R stabstag kit, type kraftigste de hadde(husker ikke dim).

Justert på stram bak og myk forran(er bare to valg en har) og den er nå meget fint balansert i svinger. Presser jeg den hardt nok, kommer den med hekken, ikke fronten.

Har kjørt en del på bane med den, og med gode dekk funker det mer enn godt nok.

 

Tror du skal ta godt i på banen, og drive med bil på et litt annet nivå skal du merke om det tårnstaget har noen funksjon på S3'en din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørt s3 et par ganger og syntes deg understyret noe jævelig.men det er jo flere audier som har blitt teste hvor de klager på understyring:)

skal ikke bytte til polyforinger også??får man justerbare camber plater til toppen foran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du skal ta godt i på banen, og drive med bil på et litt annet nivå skal du merke om det tårnstaget har noen funksjon på S3'en din.

 

Ja, mye mulig det. Men frister likevel å prøve. Kunne feks stilt demperne fremme på det mykeste i tillegg, da hadde jeg nok merka stor forskjell vil jeg tro...

 

kjørt s3 et par ganger og syntes deg understyret noe jævelig.men det er jo flere audier som har blitt teste hvor de klager på understyring:)

skal ikke bytte til polyforinger også??får man justerbare camber plater til toppen foran?

 

S3 originalt understyrer ganske kraftig i grunn, men det skal ikke mer enn et senkesett til for å gjøre det merkbart bedre (men ikke bra nok):) Veldig mange Audi understyrer pga motorplassering...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.