Pris for bytte svinghjul på -00 A4 1,9tdi

Anbefalte innlegg

Svigerbror har ganske nylig kjøpt sin første bil, en -00 A4 1,9tdi (115hk) Quattro. Den har nå gått ca 170' km tror jeg, og nå har et problem oppstått. Iflg. hans forklaring begynte motoren plutselig å bråke veldig og høres mer ut som en traktor..? Etter litt research på forumet kan det tyde på at svinghjulet er gåent, siden dette er en svakhet.

- Noen som har erfaringer med ca hva dette koster å få skiftet? Jeg har sett noen med nyere VW med DSG som har fått oppgitt 21.000,-, men håper for hans del det er billigere for hans bil.. Har ikke klart å finne noe mer her på forumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Been there, done that.

Ca 13000 i deler fra Mekonomen, litt dyrere hos møller.

Dvs for 2massesvinghjul og komplett chlutch, samt bakre veivtetting og fremre girkassetetning samt nye bolter til svinghjul.

Jobben regner de ca 10 timer på fikk jeg beskjed om.

Sikkert mulig å få tak i billigere deler, men jeg kjøpte dem fra Mekonomen grunnet deres 3 års garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, da har jeg et ca bilde ja. Noen hadde ment det kunne være et stempel også. Var visstnok masse vibrasjoner og stygg klakke-/skrapelyd. Er ingen bilmekaniker selv, men tenkte først på svinghjulet ut fra det jeg har lest tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er noe i motoren, så merker man det på om bilen går som den skal. Går motoren som den skal, så er svinghjulet en stor mulighet. Nå har da riktignok ikke disse utgavene hatt så store problemer med svinghjul som de litt senere årsmodellene. Om motoren høres ut som en traktor, og ikke går som den skal, er ledningsnettet til pumpedysene et kjent problem på disse. Finnes en del info rundt dette og på forumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, svinghjul var det ikke, det hadde nok vært bedre om det var det... En ventil eller deler av en ventil hadde løsnet og gått inn i motoren og gjort passe stor skade, så nå er det ny motor neste på svigerbror. Sure greier. Han har fått pris på 59' inkl. jobb for ny motor. Er nok ikke så mange brukbare brukte motorer å finne, vil jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det same skjedde på min bil sist haust, ein Passat TDI 110 med AFN-motorkode. Eg kjøpte brukt motor på bilopphoggeri for 10`, og bytta sjølv. Motoren sprora eg opp på den norske bruktbildeler.com

Går ein til Sverige, er utvalget noko større, ta gjerne ein titt på bildelsbasen.se

Det gjeld berre å finna ein motor med rett motorkode, og då kan den like gjerne ha stått i ein Seat eller ein VW.

Norsk Bildel Senter sel også brukte motorar, samt overhalte motorar med garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om han bruker 59k på ny motor til en så gammel bil, må han jo være steine gal.

Finnes plenty med brukte motorer, både i norge og sverige.

Skiftet nettopp motoren i en passat, der fant vi en velholdt motor med 120tkm på tellern til 14 000kr. Motorn var strøken, og går som en klokke.

Et verksted som kan skru VAG, burde maks bruke 2 dager på og skifte den.

http://www.nbfbildeler.no finnes og endel brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, takk for tips begge to! Synes det var merkelig at det ikke skulle finnes noe særlig av disse motorene på bruktmarkedet, slik forhandler sa. De hadde funnet en, men den var jo gått 380' km og var ikke veldig interessant..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags motorkode har denne motoren da? Ligger ute 3 motorer på finndel.no til 00mod

Manuell eller aut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker, vet bare det er en 1,9 tdi/115hk. Manuell (quattro).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sannsynlig ATJ motorkode da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatert:

Det var deler av et ventilhode som hadde løsnet og gått inn i motoren, så det ble motorbytte på min kjære svigerbror. Fikk beskjed fra verkstedet at det var vanskelig å finne brukte motorer, at de ofte var gått langt osv.. Men med noen tips herfra, så fant han en motor som hadde gått like langt som bilen til 16.000,-. Inkl. 2 dagers jobb ble det visstnok ca 33.000,-. Dyrt nok på en bil som nettopp var innkjøpt for ca 95', men uansett billigere enn de 59' han ble forespeilet fra verkstedet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.