#1 Skrevet Mai 6, 2010 (endret) 1,8T motor. Leste en annen tråd der trådstarter nevnte at bilen hørtes ut som en snekke/ båt.. Det er en meget passende beskrivelse. Bilen jager kontinuerlig på tomgang, derav "tøffingen".. Hele dritten rister på tomgang. Fra eksosanlegget hører du bare puff, puff, puff.. Har resirk med åpent filter i tillegg, så på tomgang høres det ut som jeg sitter å "dumper" ustanselig. Må nesten spinne/burne i 1. gir for at jeg ikke skal kvele motoren. Nytter ikke å småkjøre, da lugger det så kraftig at passasjerer er potensielle nakkeslengkandidater. I tillegg kutter den/ lugger når turboen lader (på lavt turtall og i høye gir). På kald motor og med høyere tenning (?) (når turtallet på tomgang er noe høyere enn ellers), så går den heeelt strøkent. Ca 5. minutter eller mindre før jaginga begynner. Har ikke fått opp noe feilkoder. Har bare en jalla vag-com, så mulig den ikke får med seg alt. Eneste jeg vet er at det IKKE er lmm som er gåen. Plugger relativt nye (1 år). Hva kan være galt? Edit: bensinforbruk for øvrig gått opp fra ca. 0,7 til 1,3 (langkjøring). Dette var før jagingen begynte, mer som et resultat av at den ikke drar når på høye gir eller lavt turtall. Kjørte en tur i stad på landevei. Umulig å ligge jevnt å kjøre på under 3000 omdr min. Må ligge over 3000 omdr minst, for at den skal gå rent. Gjelder alle gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 6, 2010 Hvis den puffer som en snekke så er det mest sannsynlig coil som er problemet. Få noen som har ordentlig diagnose til å sjekke den for deg. Er det coil så kjøp fire nye, da de gamle ryker rett som det er og helst da det passer minst... For all del begrens kjøring med den slik den er, så du ikke får enda flere utgifter med den. Fort gjort å ta kat ++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 6, 2010 åja, såpass... da får den hvile enn så lenge Takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 6, 2010 sjekk coiler ja. og kan også være tomgangsregulator tror jeg. har en bekjent som hadde samme problemet. test coilene først siden det høres ut som den ikke går på alle 4 sylindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 6, 2010 hva me tenningsmodulen diN? den kan føre til at bilen din høres ut som den v8ern å går sykt dårlig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 6, 2010 Morten TAKK:D var tenningsmodulen jeg mente. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 6, 2010 Er nok ikke kompetent til å se om verken coil eller tenningsmodul er ødelagt. Men jeg regner med at dette er slikt de får opp på diagnose? Men absolutt, når den jager kontinuerlig på tomgang så rister hele bilen. Helt tydelig at den ikke går på alle syl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2010 Er nok ikke kompetent til å se om verken coil eller tenningsmodul er ødelagt. Men jeg regner med at dette er slikt de får opp på diagnose? Men absolutt, når den jager kontinuerlig på tomgang så rister hele bilen. Helt tydelig at den ikke går på alle syl. det er ikke sikkert du kan se det på diagnose siden en av coilene er slitne men ikke helt gåen enda, det du gjør er å starte bilen, så kobler fra/tar/drar du opp den første coilen. og hører på motoren om den forandrer seg, hvis den gjør det så putter du den på igjen også prøver du neste, helt til du ikke får en forandring i motor-rytmen. men siden den ikke er helt gåen enda så må du da kjøre de 5 min. først til den begynner å kuke... nb. det kunne kanskje også være lmmèn din.. du kan også da prøve å koble fra den kontakten oppe på lmm og se/ høre om det blir noe forskjell. evt. om du har en lekkasje etter lmm.. håper noe av dette hjalp... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 6, 2010 brukte vagcom den gangen skull feilsøke å fikk ikke opp noe på tenningsmodulen som det viste seg å være 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 6, 2010 det hjalp ja, takk for svar.. da har jeg någet å sysle med fremover 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 7, 2010 Alle coiler virker å funke, dro ut ledningene en om gangen, og da ble det virkelig til en snekke... Pluggene var fine. Ikke noe sot. LMM tror jeg var ok. Kjører uansett på cotton-filter fra AEM (oljefritt), og LMM ble byttet sammen med filteret for ett år siden. Hva kan det da være som er årsaken? Tenningsmodulen er nevnt. Men hvordan får jeg sjekket denne da vagcom ikke registrerer den (eller tar jeg feil her)? Fikk ikke opp noe på diagnose hvertfall. Det som var litt rart var at da jeg løsnet ledningen til LMM på tomgang, så sluttet den konsekvent å "puffe". Så gikk bilen rent i 2 minutter. Så begynte dritten igjen. Løsnet ledningen en gang til. Samme skjedde. 2 minutter gikk den rent. Da dro jeg av ledningen og kjørte hele veien hjem uten lmm koblet på. Gikk rent i 2 minutter, deretter samme skiten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 8, 2010 ingen du kjenner som har samma bil som du kunna fått lånt derres modul ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 8, 2010 Nei dessverre.. får vel bare bytte den og satse på det beste.. Var det kostbart for din del å få skiftet tenningsmodulen? Har ikke vært borti slikt før jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 8, 2010 rundt et par lapper her i norge under halve prisen på ebay 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 8, 2010 Hvilken modell er denne 1.8T motoren din da? motorkode? Er du sikker på at du faktisk har egen tenningsmodul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 8, 2010 var en kompis av meg sin bil, men koster vell 349 kr på carparts 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 9, 2010 Hvilken modell er denne 1.8T motoren din da? motorkode? Er du sikker på at du faktisk har egen tenningsmodul? Det er AJQ Vet ikke om jeg skal ha det nei.. hehe Ser ikke ut som de har dette på carparts hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...