MC2-motor fusker / 1990 Audi 100 TQ.

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med min MC2-motor, 1990 Audi 100 TQ.

Innsprøytningen er 100% i orden. Alle tenningsdeler er nye (20 000 km gamle, kjøpt hos forhandler i Tyskland). Har montert en MTM-trimchip som har fungert bra, men har ikke fått bilen til å lade mer enn 0,6 bar, og en sjelden gang 0,7 (1,6/1,7 på kjørecomputeren).

 

Forleden monterte jeg en stivere fjær. Det som nå skjer er at ved fullt trykk (0,6) - og bare da - fusker bilen skikkelig på "høyt" turtall, antatt 4500 rpm og over - det er som å kjøre en kenguru :D

 

Holder jeg meg under dette, merker jeg ingen ting.

 

Det har blitt foreslått at jeg skal ta av metallhettene på pluggkablene, mens andre sier at dersom de må fjernes er pluggkablene morkne - noe de ikke er, de er jo ikke gamle.

 

Alle mulige sensorer og følere er skiftet.

 

Bilen får ingen feilkoder.

 

Noen forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier innsprøytningen er 100%, så regner med du har målt bensintrykk(både systemtrykk,styretrykk og holdetrykk) og leveringsmengde fra pumpa? Du har ikke BB-lambda? hadde vært interessant å sett blandingsforholdet når fjuskinga oppstår

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier innsprøytningen er 100%, så regner med du har målt bensintrykk(både systemtrykk,styretrykk og holdetrykk) og leveringsmengde fra pumpa? Du har ikke BB-lambda? hadde vært interessant å sett blandingsforholdet når fjuskinga oppstår

 

Ja, jeg kan K-/KA-Jetronic opp, ned og i mente OG har spesialverktøy for å måle det, så der kan jeg garantere at alle verdier er til spesifikasjon. Lambdasensoren ble byttet i fjor sommer (vanlig type), jeg har byttet omtrent alt av vakuumslange og jeg har kastet ut de gamle innsprøytningsdysene til fordel for helt nye.

 

Leveringsmengden fra pumpen har jeg ikke målt, men det som er cluet her er jo: hvorfor fungerer det greit på 0,6 bar med gammel wg-fjær og ikke med ny, strammere? (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

strammere fjær, vil det si at den fjusker når ladetrykket er over 0,6 da? vet du på hvilket nivå "fuelcut`en" ligger på med den chipen du har? org. kutter de vell på ca. 0,5bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

strammere fjær, vil det si at den fjusker når ladetrykket er over 0,6 da? vet du på hvilket nivå "fuelcut`en" ligger på med den chipen du har? org. kutter de vell på ca. 0,5bar.

 

Fuelcut med original hjerne på MC/MC2 er på 0,6 bar. De aller fleste trimhjerner skal lade 0,8-0,9.

 

Jeg kan garantere deg at dette IKKE er fuelcut. Jeg har snakket med et par stykker som har opplevd fuelcut, og når fuelcut inntreffer på disse bilene er det visstnok som å treffe en vegg; bilen får NULL bensin. Hjernen kutter strømmen til bensinpumpen -> målespjeldet faller i bunn -> motoren stopper.

Veldig enkle greier (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, fuelcut er rimelig brutal: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel. Etter å ha snakket med et par stykker samt å ha konstatert at bensinpumpen min bråker noe over middels, er det vel bare å innse at kilden til problemet kan ligge her.

 

..så var det bare å finne en leverandør som kan hoste opp en pumpe til en vettug penge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.