#1 Skrevet Mai 7, 2010 (endret) Hei! Hadde bilen min på verksted nettop da jeg ikke fant ut av tomgangsproblemene mine selv, den hang seg opp på 6000 omdreidninger. Fikk bilen tilbake i dag og den gikk greit en liten stund før det samme skjedde på nytt. De på verkstedet sa at de hadde hadd oppe tomgangsmotoren og smurt den og at det skulle løse problemet. De tok feil. Kan man ved å gå grundig til verks med rensing og smøring få den til å fungere optimalt igjen eller må jeg bare bestille ny? Begynner å bli rimelig vårkåt nå og er frustrert av å ha hatt bilen på verksted i 1 måned... Vil fikse det selv så fort som mulig =) Mvh Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 7, 2010 Tomgangsregulatoren har ihvertfall ikke mulighet til å gi på så mye at man får 6000 rpm, så feilen må ligge noe annet sted.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 7, 2010 sjekka at skruen til som stopper spjellet ikke skrur seg utover? skjedde meg 16v'n min. da hadde den tomgang på 6000ca btw, åpne tomgangsreg har dem ikke gjort er litt mer jobb enn som så og åpne en slik men, tatt den ut og kjørt på med forgasserrens er nok det de har gjort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 7, 2010 kan sjekke spjellet, men mekanikeren som styrte med bilen min sa at det var tomgangsmotoren som hang seg opp. han sa jeg skulle komme tilbake med den på mandag så skulla han få bestilt opp en ny... Hvor omfattende er det å ta av tomgangsregulatoren da? for en full overhaling med rens og olje. hvor, sånn nøyaktig sitter den skruen som kan ha blitt skrutt ut da? Mvh Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 7, 2010 hos meg var det den som stopper spjellet, dvs, der wiren er festa. der er det en vanvittig fin-gjenga skrue som man kan justere spjellet med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 9, 2010 Alt så normalt ut på spjellet. ingenting som hadde skrudd seg ut. Hadde ute tomgangsregulatoren og så på den. Det var en del olje inni den, men jeg vet ikke hvordan det skal se ut så 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 9, 2010 hvor omfattende jobb er det å åpne opp tomgangsregulatoren da? hadde den ute og så inn i åpningene i sta, men fikk ikke inntrykk av noe annet enn at det var mye olje inni den. Det var en liten umbrakoskrue på baksiden ved kontakten. Vil jeg komme til innmaten via den? Er det noe som står i spenn eller er det bare å åpne opp, rense og olje for så å montere sammen igjen? edit: Starta bilen i sta og da lå turallet på 4500 på tomgang. prøvde ikke å ruse noe mer for å se om den gikk opp på 6000 da det var ganske tidlig om morgenen i et ellers så stille nabolag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 9, 2010 Sjekk at gass-wire ikke har fliset seg opp slik at den ikke lar spjeldet komme helt tilbake til tomgangsposisjon. Kristoffer her i lokallaget hadde samme problemet på sin corrado på vei til og fra hadeland og follo. Han måtte tilogmed bremse i oppoverbakkene og ved nærmere ettersyn så var det wiren som ikke ble helt slakk men spjeldet så ut som det var helt lukket. Symtomene blir vel samme som de Dan Stamnes beskriver litt lenger opp i tråden. En ny wire koster ikke mange kronene hos møller så det er verdt et forsøk å bytte den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2010 Wiren er helt ok, spjeldet går helt tilbake til tomgangsposisjon. Kjente på wiren i sta og pedalen beveger seg før spjeldet når jeg trykte rett ned på wiren mellom spjeldet og wirestrømpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 9, 2010 den skruen i midten av stikkera er til justering av tomgangsreg, ikke kødd med den, det er ikke de som gjør at du har problemer det er noen "press" punkter på tomgangsreg som forsegler den rense den gjør du med forgasser rens, bare sprute den full. er ikke noe inni den som er "fixbart" for oss dødelige uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 10, 2010 (endret) spruta den full og tømt og kjørt på med bittelitt WD-40... akkurat samme som før i got no clue... verkstedet som hadde den inne hadde visst sjekka spjeldet først, så jeg vet ikke lenger... edit: skal prøve å få tak i en annen tomgangsregulator å låne bare for å se om det er den som krangler... før jeg flekker ut tusenlapper for en ny, eller evt. en brukt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 10, 2010 For nysgjerrigheten sin skyld; hvordan oppfører bilen seg om du napper av kontakta til tomgangsregulatoren? Og hvordan oppfører den seg under kjøring - går normalt, eller fjusker/lugger/holder den igjen noe? Min gikk på 4000 rpm her om dagen, men da var det bare klipset som sitter på strammeren til gasswiren som hadde kilt seg fast sånn at wiren ikke gikk helt tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 10, 2010 den gikk like høyt med kontakten ute. under kjøring går den som normalt, bortsett fra at den hele tia vil opp på 4000-5000rpm, den kommer aldri så høyt pga all motstanden i drivverk, luftmotstand osv. fjusker eller lugger ikke i det heletatt og tenner hver gang helt som den skal. vrir om tenninga i rundkjøringer/kryss osv. når jeg må vente på trafikken... starter med en gang etterpå hver gang. spjeldet går helt tilbake 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 10, 2010 Ikke noe alvorlig galt med kaldstartdysa di? Prøvd å nappe av kontakta der? Hvis du ikke alt har prøvd det, napp av alt som heter kontakter i motorrommet én etter én, så ser du om det blir noe endring. Andre ting som jeg tenker på, må være "tallerkenen" i bensinmengdefordeleren, om denne ikke går helt ned igjen. Om det gir like symptomer som du har, veit jeg ikke - men verdt å sjekke. Ellers blir det å sjekke etter vakuumlekkasjer med startgass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 10, 2010 hvor sitter kontakten til kaldstarstdysa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 10, 2010 hvor sitter kontakten til kaldstarstdysa? Den blå kontakta som er langt ned på bildet, i midten, er til kaldstartdysa: Lite trolig, men prøv også å napp ut den kontakta du ser til høyre for kaldstartdysa også, hvis du har denne på motoren din (den hvite, ikke den grønne). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 10, 2010 perfekt, skal ut å teste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 11, 2010 problem løst! Inkompetente fjols på verkstedet jeg hadde bilen på... Spurte de om de hadde sjekka spjeldet. "Ja selvfølgelig, det var det første vi sjekket. Så fortsatte vi videre og fant ut at tomgangsregulatoren er defekt" Tomgangsregulatoren min fungerer helt fint, spjeldet derimot!! Åpna opp og sjekka før jobb i dag, fant masse sot på ventilene. Den store ventilen sto på gløtt, mye... Vaska og smurte opp og nå går bilen som den skal! Spurte de om jeg ærlig talt måtte betale for at de satte feil diagnose, fikk bare som svar at etter at de renset og smurte opp tomgangsregulatoren så gikk den som den skulle. De har tilogmed skrevet på kvitteringen min at de prøvekjørte den, men det første som skjedde når jeg henta den var at den spratt opp på 6000rpm igjen... Så de mente at det var bare uflaks! =P makan! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 11, 2010 Host.... det var vel en her om dagen som sa det måtte være et stuck spjeld 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 12, 2010 hehe, joda... men jeg tenkte at hvis verkstedet sa at de hadde sjekket nettop det, så kunne det ikke være det men det viste seg jo at mekanikeren ikke var kompetent... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 12, 2010 hehe, joda... men jeg tenkte at hvis verkstedet sa at de hadde sjekket nettop det, så kunne det ikke være det men det viste seg jo at mekanikeren ikke var kompetent... Grei regel er at hvis verkstedet sier at det ikke kan være en viss ting, så er det ofte en god sjanse for at det er akkurat det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 13, 2010 hehe, ja man lærer så lenge man lever tydeligvis de skal jo tjene penger der da, ny tomgangsregulator koster 3000kr, rensing av spjeld er nesten gratis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...