Bremselekkasje, hva kan jeg bruke for å tette?

Anbefalte innlegg

Etter at jeg byttet kalipper og flexi bremserør framme til høyre, har jeg problemer med å få det tett mellom fast bremserør og flexislangen, tydeligvis...

Det er sikkert litt rustne gjenger på skruen som er på rør-siden (altså ikke skiftet ut) som gjør at det pipler ut... hvordan kan jeg fikse dette? Bruke en slags tetningsmasse rundt? Vet ikke om det er lett å få en ny sånn skrue innpå, siden røret er laget slik at skruen skal presse selve røret ned i hunn-koblingen på flexi-slangen, og kan derfor ikke fåes av..

 

Bilde:

642999.jpeg

 

Sikkert et vanlig problem, men det virker småkjipt å bøye opp et nytt bremserør liksom....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du bør nok kappe røret og sette på ny skrue for så å flense røret på nytt, relativt enkel jobb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytter ikke med noe tetting i gjengene, ettersom det er konen i flensen som skal sørge for at det er tett.

Gjør som det står i innlegget over, så blir det bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å pusse rent med en stål-børste og stramme til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har koningsverktøy for dette formålet, men om det er orginalt stålrør så kan de være litt mer vrient å få til enn kobber rør, men det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva jeg skal gjøre :P

Jeg (tror) at enden ser slik ut, iallefall om det er likt kobberrøret som går fra kalipper og flexislange.

 

643191.jpeg

 

Prøvd å pusse rent med en stål-børste og stramme til?

 

Det kan jo være det ikke er 100% strammet til, det er ganske vanskelig siden skruen på rørsiden er rustet fast og jeg bare bøyer røret om jeg skrur på den, så jeg må skru inn den fleksible slangen som ikke har sekskant, men bare et slags tak for å holde den fast med fastnøkkel eller knipetang >_

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres for meg ut som det ikke er strammet ordentlig til (+eventuelt litt dritt/rust).

 

Du burde prøve å få løsnet mutteren på røret slik at du får skrudd til. Ha på godt med rustløser (jeg ville brukt WD40). La dette få stå en liten stund. Prøv så å "rikke" litt på mutteren ("skru" begge veier). Har selv måtte krangle med bremserør-muttere som sitter fast i røret, men har enda tilgode å måtte gi opp. Har alltid fått løsnet dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve det. Det eneste problemet er at det drypper bremsevæske utav røret, så det blir alltid så sinnsykt griseri utav det.. Om saken ikke er løst innen halv 6 stikker jeg på biltema og kjøper verktøy heller. Er det veldig lav toleranse for hvor tett det er der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å bruke vicegriptenger på bremsrør som ikke vil. har gjort dette på utallige biler gjennom tidene å fungert alle gangene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å holde bremserøret fast mens man skrur på mutteren tenker du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det veldig lav toleranse for hvor tett det er der?

 

Det SKAL være tett. Neste gang du skal løsne slike ting så kan det være et tips å skru litt til før du begynner å løsne nippelen i fra røret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet mitt her er jo at jeg ikke kan skru nippelen i det hele tatt, den sitter dønn fast på røret.. var ute og skrudde ting fra hverandre nå, skjønner at det lakk, for flexirøret satt ganske løst fast. Får ikke strammet det noe særlig før jeg får løs nippelen.

Sprayet på en halvliter wd40 nå, tenkte å la det stå litt.. noen andre tips for å få løs nippelen uten å ødelegge bremserøret mitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh.

Strengt tatt skulle du ikke jobbet med bremsesystemet, hvis du ikke er sikker på hva du gjør.

Eks. WD40, må ikke komme inn i rør/slange.

Får du wd40 innblandet i bremsevæsken, blåser pakningene i kalipperne seg opp etter en stund, og kiler bremse stemplene.

Prøv som tidligere anbefalt, å holde røret med en wisegrip tang, mens du forsiktig vrikker på mutteren i begge retninger.

Rengjør med en stålbørste etterpå.

Det må være 100% tett, og skikkelig til-skrudd etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh.

Eks. WD40, må ikke komme inn i rør/slange.

Får du wd40 innblandet i bremsevæsken, blåser pakningene i kalipperne seg opp etter en stund, og kiler bremse stemplene.

 

Det var jeg faktisk ikke klar over. Da lærte vi noe nytt i dag også. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh.

Strengt tatt skulle du ikke jobbet med bremsesystemet, hvis du ikke er sikker på hva du gjør.

Eks. WD40, må ikke komme inn i rør/slange.

Får du wd40 innblandet i bremsevæsken, blåser pakningene i kalipperne seg opp etter en stund, og kiler bremse stemplene.

Prøv som tidligere anbefalt, å holde røret med en wisegrip tang, mens du forsiktig vrikker på mutteren i begge retninger.

Rengjør med en stålbørste etterpå.

Det må være 100% tett, og skikkelig til-skrudd etterpå.

 

Jeg har forseglet lokket på bremsevæsketanken for å holde igjen vesken med vaakum, det blir pumpet ut før det pumpes inn igjen, så passer på å trykke ut en dæsj væske før jeg slipper opp igjen. Jeg har koblet av kalipperen og slangen, så inn dit kommer det ikke, og rengjør rundt før det går sammen igjen, så så ille er det ikke. En halvliter var nok en liten overdrivelse :)

 

Må skaffe en wisegrip-tang ila morgendagen, for jeg har faktisk ikke en..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutteren på bremserøret MÅ svive fritt rundt på røret og bør kunne skyves så langt tilbake at du kan se hele "koningen" på rørtuppen. Hvis det er gravrust på konen så bør du forsiktig pusse bort dette med et finkornet smergelpapir eller vurdere å bytte hele røret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var faktisk ingen rust på koningen, så jeg tror det går greit. Skal prøve med wisegrip å få den løs nå snart, så får vi se hvordan det går!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt rustoppløser på fra i går, ingen forskjell. Greier ikke å få presset den en nanometer opp, den rikker ikke på seg i det hele tatt. Brukte wisegrip for å holde fast røret, men det var vanskelig.. Tror egentlig jeg bare endte opp med å kødde til røret på enden der. Da blir det enten nytt bremserør, eller klippe av enden på det som er der og kone det på nytt.. Jeg vet ikke helt hvor mye et nytt bremserør ferdig koster, men verktøy for å kone det på nytt blir ca 1200kr.

 

Løsningsforslag 1:

 

Klippe av røret ca 10cm lengre oppe

Montere en slik en:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Bremseror-og-Nipler/Skjotenippel-for-bremseror/

 

Skjøte på med en liten rørbit

Kone røret og kjøpe en ny nippel:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Bremseror-og-Nipler/Bremserornipler-2-stk/ (hvilken nippel passer?)

 

Løsningsforslag 2:

Bøye til et nytt rør, fåes jo kjøpt i ferdig lengde.. Da slipper jeg å kone noe som helst, men jeg må bøye til røret. Er dette vanskelig?

 

Løsningsforslag 3:

Gjøre det på verksted. Billigere enn å kjøpe alt verktøyet selv, sikkert. Men da kan jeg ikke si til meg selv at det er en investering heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Det er vel stålrør som er der originalt da, tror du den holder? Hva er forskjellen på dobbelt- og enkeltkon, og hva har jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke legg opp med skjøter på bremserørene, da lager du bare 2 ekstra potensielle feilkilder, og det er enda verre å få dette tett.

 

Kjøp kobbernikkelrør og settet med dobbelkoningsverktøy/rørkutter/rørbøyeverktøy på Biltema + nipler, så er det bare å sette igang. Test gjerne litt på forhånd innendørs, så lærer du deg dette fortere enn fortest :) Det er igrunnen ganske så enkelt, og du får byttet til et rør som ikke ruster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, Nils! Er det det settet som var linket over her for 300kr du mener da? Må vel kjøpe en rørbøyer utenom med det settet der. Så en inne på biltema-siden, den så ut som en tang, så holder man den fast i hullet der mens man bøyer over vinklene på 'tangen' med håndmakt for å få riktig bend, stemmer det?

 

Dobbelkoning i to steg står det, kan du utdype hva det innebærer egentlig?

 

Min eneste reservasjon er at alle de andre rørene er originale da... de kommer så pent og pyntelig ut fra bremsekraftforsterkeren, det kommer jo til å se litt jalla ut uansett om jeg legger opp et nytt et..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint bruke settet til 299kr og rørbøyer'n til 69,90. Røret legges i tangen og brukes på den måten du beskriver, det er lett å lage fine, jevne bøyer. Jeg brukte dette settet til å lage mine bremserør på hele bilen, og alle rør & bøyer ser så og si ut som originalt. Bare å øve litt så lager du dette i en fei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.