Grøftelys + ettermontert xenonkit = ?

Anbefalte innlegg

Vil nå ha et enkelt svar på spørsmålet mitt. Har googlet litt rundt, og det virker som de som bruker xenon i grøftelysene har funnet reglene som sier at det er lov, mens de som ikke har grøftelys har funnet andre regler om at det ikke er lov...

 

Så er det noen som vet hva reglene sier? Er det lov å kjøre med etter montert xenonkit, billig kit i grøftelysene?

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEI og NEI og atter NEI.. ;) (get the message?) (Hva skal du med det??? de lyser 20m maks)

Reglene for ettermontering i nærlys er lyktespylere og nivåregulering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grøftelys er da ikke samme som nærlys ? er jo brukt som "tåkelys" ? er det regler som sier at det ikke er lov med xenon i de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

For det er lys som ikke slukkes når du møter andre.....

Jeg kjører med det selv fordi jeg syns gult ikke er så kult når det gjelder lys.

Sørg for og stille de riktig, gjerne litt lavere også..

 

Men lov er det ikke:) Som det meste annet i norge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4930886d473b2_83546n.jpg

 

Er snakk om grøftelys... Ikke hovedlysene. Der vet jeg reglene.. nivåregulering, og bla bla bla

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"God dag mann, økseskaft" Selvfølgelig kan man IKKE ha xennon i grøftelys når kravet er lyktespylere og nivåregulering for nærlys. grøft/tåkelys er konstruert for maks spredning og lite opplyst areal..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gult er ikke kult nei, derfor jeg skal bytte. Har LED i parklysene og nightbreaker i grøftelys nå. Hvit/blå oppe, og halogen farge nede.. Så det står mellom LED i grøftelysene, eller xenon. Kun for å få riktig farge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være enig med gult er ikke kult, men det er ikke så kult å kjøre rundt med konstant tent grøftelys heller. Uansett vet godt forskjellen, tenkte du tok den når kravet for nærlys er så strengt så er ikke kravet for grøftlys noe mildere. I tilegg er ikke grøftelys konstruert for å lyse langt, lyser bare veldig opp 15-20m ifra bil med veldig spredning, ikke veldig populært å ha xennon i disse. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, er ikke ute etter å krangle eller noe :) Ville bare ha litt freshere lys i grøftelysene :) Vet de kun lyser opp fronten på bilen :) Så bruker de kun på dagen da jeg er ute å kjører.. Kommer til å gå for LED H3 pærer da :) De er det vel lov å bruke? ...elller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg litt usikker på. LED er jo kjent for å spre lyset voldsomt, så lenge de blender er de ikke tillat. Tror det blir veldig vanskelig å justere inn uten å blende med den spredningen. Får ikke tak i noen xennon look da, eller nightbreaker til tåkelysa? Er sikkert en del enklere. De lyser ihvertfall nogenlunde fremover. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I grunn veldig enkelt hva som er lov.

På glasset på lykten står det hvilke godkjenninger lykten oppfyller, disse igjen forteller hvilken lyskilde lykten kan bruke..

 

Her i landet er det Kjøretøyforskriften §28, denne i henhold til 76/762/EØF, 87/354/EØF, direktiv 1999/18/EF og ECE-reg. nr. 19.

 

I sistnevnte står det hvilke type pærer som denne forskriften omhandler;

Filament lamp category H1 H2 H3 H4 H7 HB3 HB4 H8 H10 H11 H12 H27W/1 H27W/2

 

Xenonpærer heter D2S D2R D1S

 

Når en da ser ordet filament, som betyr glødetråd og en vet at en Xenonpære ikke har glødetråd som glødepærer og halogenpærer burde en vel kanskje nærme seg svaret her..

I tillegg er det vel ingen bilprodusenter som leverer tåkelykter med xenon så vidt jeg vet, så problemet er strengt tatt ikke relevant i en slik forstand.

 

Videre må en være klar over at et tåkelys har som oppgave å spre lyset over relativt kort område, altså liten lengde, stor bredde.

Når en da vet at en halogenpære leverer mellom 900 og 1300Lumen(55w) og en xenonpære leverer ca. 3000Lumen(35w) så forstår en fort at en slik ettermontering bare må skape strølys, spesielt for de en møter i grålysningen/mørke/regn o.l.

 

Dioder/led er vel strengt tatt ikke lov det heller, men det er langt bedre for de du møter langs veien, i tillegg er jo ledpærer energibesparende.:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg har liggende LED pærer som du kan få svin billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke blitt blunket på enda faktisk;)

Men når jeg kjører med orginal xenon på bilen blunker folk.. så vet ikke hva som er værst jeg.

 

Xenon er mye finere en LED i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke blitt blunket på enda faktisk;)

Men når jeg kjører med orginal xenon på bilen blunker folk.. så vet ikke hva som er værst jeg.

 

Xenon er mye finere en LED i alle fall.

 

Kanskje på tide å få justert lysene dine?? Eller mulig det er noe galt med nivåreguleringen? At noen kan være litt sterke kan jeg være enig i, men visst de blender er det noe galt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.