Hvordan ta gode kjørebilder?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips på hvordan å ta de feteste kjørebildene?

Som lukkertid, etc? Selv har jeg Canon EOS 1000D om det skal ha noe å si:)

Takker for tips slik jeg kan ta kule bilder i sommer:D

Kom gjerne også med bilder for å illustrere.

Hilsen amatør:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger en guide på Wheel-Whores :)

Jeg fikk en fotograf jeg kjenner til å kjøre ved siden av meg og ta bilder av meg på motorsykklel, og da hadde vi avtalt fart på forhånd, slik at det var lettere å ta bilder. Det som skapte noen problemer da var at veien vi kjørte på varierte veldig med tanke på lys, slik at innstillingene måtte endres hele tiden.

Har få tips som faktisk fotograf, så kommer til å følge med på tips i denne tråden jeg og :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring her er rett å slett bare å prøve seg frem, men en liten "hovedregel" er jo, desto lengre lukkertid desto mer fart, men da er det veldig viktig å kompensere for det med blendern. Lengre lukkertid slipper inn mye lys, så da må man stille ned blendern og iso verdien. En annen ting som er veldig viktig når man skal ta kjørebilder er at man fokuserer på objektet. Si at du står i en sving å skal ta bilder av en bil i sladd, da må du rette kamera i mot bilen, holde ned knappen halveis så den er i fokus, og følge den igjennom hele svingen/sladden mens du knipser bilder. Bedre å knipse noen bilder for mye enn noen for lite:)

Men som jeg sier, her er det bare å prøve seg frem. Første gang jeg skulle prøve var en dag jeg var atme powerdrift gutta på Våler..Sto å stilte på kamera og knipset et tusentalls bilder, men da jeg kom hjem og skulle redigere var det ikke mange som kunne brukes..De få som kunne brukes var bra de, men det var surt. Men sånn er det, jeg mener i allefall at man lærer mest av å bare ut å skru på lukker, blender, iso osv:)

Noen eksempler fra mine bilder av biler i sladd, fart osv..

4605_210424550413_903985413_7240296_4671

4605_210424555413_903985413_7240297_8338

n903985413_2980884_3725.jpg

n903985413_2980893_6412.jpg

n903985413_846316_7847.jpg

5288_243046365413_903985413_8103782_5363

5288_243048210413_903985413_8103807_5123

5288_243062050413_903985413_8104119_6678

5288_243052405413_903985413_8103939_4609

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker en lukkertid mellom 1/30s og 1/50s til mine kjørebilder.

Har brukt både telelinse og vidvinkel, men spørs hva man liker selv :)

Med telelinse bør man få noen andre til å kjøre bilen, mens med vidvinkel kan man klare å kjøre selv.

Avtal på forhand hvordan bilene skal ligge iforhold til hverandre. Også fart er viktig å avtale...

Rundt 50km/t har fungert greit for meg.

Dem 3 øverste bildene er tatt med Nikkor 14-24mm og det nederste er tatt med Nikkor 70-200mm

dsc6611version2version2.jpg

dsc6266nz.jpg

dsc6258.jpg

dsc17871.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mye gode tips, var ute og prøvde meg litt igår. Bakpå planet i pickupen til min far! : haha :

Ble en DEL bom bilder ja, av ca 100 bilder så ble det vell maks 15 som ble noelunne bra.

Her er ihvertfall noen jeg ble fornøyd med:) Jeg satte kameraet på "TV" innstillingen med alt automatisk utenom lukkertiden.

F/20, eksponeringstid 1/15 sek, ISO-200

BESTIMG_1725-Kopi.jpg

F/28, eksponeringstid 1/15 sek, ISO-200

BESTIMG_1755-Kopi.jpg

F/22, eksponeringstid 1/30 sek, ISO-200

BESTEIMG_1933-Kopi.jpg

Ser at det kanskje er bedre å bruke litt hurtige lukkertid, var tilbakemeldinger/tips! :):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ett til jeg ble fornøyd med, kanskje litt overkill på kontrasten og sykkelen ble heller ikke 100% klar, men syntes det ble kult:)

F/36, eksponeringstid 1/15 sek, ISO-200

BESTIMG_1751-Kopi.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du sliter med å få objektet i fokus ja. Sett gjerne kameraet på følgefokus. Da er det lettere å hele tiden ha det i fokus når ting beveger seg.

Tok et bra bilde når vi var på vei hjem fra bergen før helga..

yoyo1-1.jpg?t=1274092694

Lukker - 1/60

Blender - f//10

ISO - 100

Vi kjørte i ca 50-60 vil jeg tro. Kanskje litt fortere.

Satt kameraet på mantuelt, fant lukkertiden og isoen jeg ville ha, og kompanserte med blender til jeg synes det ble OK.

Så var det bare å skyte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra bilde, Hans Frederik!

Hva slags kamera brukte du? Og hvilken innstilling på kameraet? Tenker da på følgefokus..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kameraet er et helt vanlig Canon 450D, med 15-55 IS-objektivet som følger med i kit'et.

Følgefokus finner du ved å trykke høyrepila (AF), og velger AF servo. Da leter den etter nytt fokus hele tiden når du holder knappen inne :)

Er vel ca første kjørebildet jeg har tatt dette, og gamla egentlig bare helt med innstillingene, da det var en kompis som fysisk tok bildet, for jeg ville kjøre bilen min selv. Men det ble bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kameraet er et helt vanlig Canon 450D, med 15-55 IS-objektivet som følger med i kit'et.

Følgefokus finner du ved å trykke høyrepila (AF), og velger AF servo. Da leter den etter nytt fokus hele tiden når du holder knappen inne :)

Er vel ca første kjørebildet jeg har tatt dette, og gamla egentlig bare helt med innstillingene, da det var en kompis som fysisk tok bildet, for jeg ville kjøre bilen min selv. Men det ble bra :)

Ja svin bra bilde Hans Fredrik! Krever en del øvelse på å få det perfekt, men øvelse gjør mester!

Visste ikke om dette med følgemodus, så det skal jeg prøve ut! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du sliter med å få objektet i fokus ja. Sett gjerne kameraet på følgefokus. Da er det lettere å hele tiden ha det i fokus når ting beveger seg.

Tok et bra bilde når vi var på vei hjem fra bergen før helga..

Lukker - 1/60

Blender - f//10

ISO - 100

Vi kjørte i ca 50-60 vil jeg tro. Kanskje litt fortere.

Satt kameraet på mantuelt, fant lukkertiden og isoen jeg ville ha, og kompanserte med blender til jeg synes det ble OK.

Så var det bare å skyte :)

Dette er et flott bilde, skarpt og klart. Litt andre innstillinger med bla. lengre lukkertid hadde du fått mer "fart" inn i bilde. 50-60 km/h blir (etter min smak) for sakte fart for den lukkertiden. Men det er jo selsvagt mye enklere å få skarpe bilder om lukkertiden er på det nivået da :)

Det er nå bare min smak, men jeg synes det er fett når det ser ut som bilen kjører driiiitfort :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et flott bilde, skarpt og klart. Litt andre innstillinger med bla. lengre lukkertid hadde du fått mer "fart" inn i bilde. 50-60 km/h blir (etter min smak) for sakte fart for den lukkertiden. Men det er jo selsvagt mye enklere å få skarpe bilder om lukkertiden er på det nivået da :)

Det er nå bare min smak, men jeg synes det er fett når det ser ut som bilen kjører driiiitfort :)

Ja, helt enig der :) Men som sagt var det ikke jeg som fysisk tok bildene, så da ble det litt vanskelig for meg å endre underveis.. Bare gambla helt med innstillingene. Var første gangen vi skulle ta kjørebilder :) Så sånn sett ble jeg fornøyd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, helt enig der :) Men som sagt var det ikke jeg som fysisk tok bildene, så da ble det litt vanskelig for meg å endre underveis.. Bare gambla helt med innstillingene. Var første gangen vi skulle ta kjørebilder :) Så sånn sett ble jeg fornøyd!

det har du all grunn til, knallbra bilde!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takktakk :)

Det er også greit å presisere fokuspunkt (feks i midten), slik at kameraet ikke leter etter fokus feks i veien.. Da blir det uklart, selvfølgelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter:

Et lite tips til å få god utsikt, unngå vind og ha mye plass rundt deg...

Stasjonsvogn :)

Meg baki A4en min, samt resultatet.

1zbe0dk.jpg

dsc2290version2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen jeg ble ganske fornøyd med, selv om jeg ikke vet hva jeg driver med egentlig :P

Siste bildet slengte jeg med bare for moro skyld, hehe.

IMG_0349.jpg

IMG_0362.jpg

IMG_0365.jpg

StleBOOBS.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt for lyse og litt for uklart. Men ellers veldig bra :) Merkelige veiskilt dere har der nede forresten.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Det er vel kanskje enkelt å fikse i photoshop?

Vurderer å laste ned det.. Hva anbefales?

Ja, det veiskiltet er ganske sjeldent :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til "standard" bilderedigering trenger du ikke det nyeste og mest fancy photoshop. Du kan også bruke paintshop eller paint.net

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paint.net er veldig greit og ikke minst gratis :)

Vi byttet litt på å kjøre på ene roadtripen i sommer, så når jeg ikke kjørte satt jeg og eksperimenterte litt med kamera i passasjersetet. Litt vanskeligere når man ikke holdt samme farten, men fikk noen greie bilder.

Fant ut at rundt 1/60 var grei lukkertid. Dette bildet ble tatt med 1/50

4805519974_88c1b92050_z.jpg

Exposure 0.02 sec (1/50)

Aperture f/13.0

Focal Length 28 mm

ISO Speed 400

Vet det er litt refleksjoner av ruta, men ellers er jeg ganske fornøyd med det til å ha knipset tilfeldige forbipasserende ut av ruta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paint.net er veldig greit og ikke minst gratis :)

Vi byttet litt på å kjøre på ene roadtripen i sommer, så når jeg ikke kjørte satt jeg og eksperimenterte litt med kamera i passasjersetet. Litt vanskeligere når man ikke holdt samme farten, men fikk noen greie bilder.

Fant ut at rundt 1/60 var grei lukkertid. Dette bildet ble tatt med 1/50

http://farm5.static.flickr.com/4116/4805519974_88c1b92050_z.jpg

Exposure 0.02 sec (1/50)

Aperture f/13.0

Focal Length 28 mm

ISO Speed 400

Vet det er litt refleksjoner av ruta, men ellers er jeg ganske fornøyd med det til å ha knipset tilfeldige forbipasserende ut av ruta.

klart og fint bilde! hva er det for en hjelm han har på seg forresten?? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :) Tror det er en åpningshjelm av et eller annet slag, og at "haka" er vippet bakover?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klart og fint bilde! hva er det for en hjelm han har på seg forresten?? :)

det er en ROOF BOXER ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom gjerne med flere bilder/tips:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.