problemer med luft i kjølesystemet

Anbefalte innlegg

hadde bilen på verkstedet for og fikse div. saker,og da ble bla termokontakten på radiatoren skiftet.

 

vet ikke om dem prøvde og lufte systemet,men har nå prøvd og lufte systemet 4 ganger selv.

ved og kjøre bilen varm,så la bilen stå på tomgang mens lokket på ekspansjonstanken er av,ser at vannet øker,så kommer det endel luftbobler,har nå latt bilen gå over 1t,enda så er det igjen luft i systemet.

 

skal det være så vanskelig og få tappet systemet for luft?eller gjør jeg noe feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være sprekk mellom eksos og vann i toppen f.eks. Da vil det komme bobler som ikke tar stopp..

 

(var gjennom det samme i fjor selv). Lufta og lufta ingenting hjalp, men det var ikke så rart siden eksosen ble presset ut gjennom en liten sprekk.

 

Lukter det eksos av vannet ditt? Hvis ikke er du kanskje heldig.

 

Du kan evnt. prøve å stå i en bakke mens du lufter. Hvordan bil er det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en 91 audi 80q 2.0 16v

 

tviler på at det er sprekk,dette problemet kom den dagen termokontakten ble byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en 91 audi 80q 2.0 16v

 

tviler på at det er sprekk,dette problemet kom den dagen termokontakten ble byttet.

 

Ah, leste litt for dårlig. :)

Da kan det hende pakningen til termo`en er gåen f.eks.. og at det trekker inn luft der. Har du forsøkt å ta den av igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men da burde det vel ha lekket litt kjøleveske også?i det minste når bilen ikke går,men det er ikke en dråpe kjøleveske rundt termokontakten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men da burde det vel ha lekket litt kjøleveske også?i det minste når bilen ikke går,men det er ikke en dråpe kjøleveske rundt termokontakten

 

Godt poeng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve og lufte den mere på torsdag,la den stå i en bakke,lønner det seg og ha varmeapparatet på eller av?eller spiller det ingen rolle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om fler som sliter med å lufte disse ihvertfall og har lest at de løste det med å stå i en bakke.

Du må ha varmeapp. på tror jeg, ellers kan noe av luften sette seg igjen. Om jeg husker rett hadde jeg varmen på fullt.

 

Dersom du har lokk med luftesystem kan du bare ta deg en lang kjøretur og etterfylle underveis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve litt på torsdag,jeg skiftet radiator for et par år siden,og da gikk det fint og få luftet systemet,måtte ha flaks den gangen skjønner jeg:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve litt på torsdag,jeg skiftet radiator for et par år siden,og da gikk det fint og få luftet systemet,måtte ha flaks den gangen skjønner jeg:p

 

Går somregel greit med mindre det er noen lekkasjer. Hvor mye væske har du fått på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den væsken jeg får på,renner som regel av igjen,ettersom luften presser vesken opp.

dette er når veskenivået er på maks,er veskenivået under maksnivået,så renner det ikke over,da bobler det bare,og så fort viftene starter,så går veskenivået ned igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den væsken jeg får på,renner som regel av igjen,ettersom luften presser vesken opp.

dette er når veskenivået er på maks,er veskenivået under maksnivået,så renner det ikke over,da bobler det bare,og så fort viftene starter,så går veskenivået ned igjen

 

Har du forsøkt å presse med slangene?

Åpner termostaten? Når viftene dine starter antar jeg den også har åpnet siden vannet går ned.. men kommer det helt plutselig tilbake igjen da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det går en stund før viftene starter,det er sikkert pga at det er luft i systemet,så nederste delen av radiatoren er kald,var sånn når jeg skiftet radiator også.

 

etter at jeg har kjørt litt,ca 1 mil eller noe,så er øverste slangen hard,og varm,mens nederste slangen er kald/lunken,og samme med radiotoren også.

 

og når jeg åpner lokket på kjølevesketanken,så renner det over,og noe luft bobler.

så går det i intervaller,at vannet øker,så kommer det luftbobler,så starter viftene så fort tempen er høy nok for termokontakten,og da synker vannet med engang,og rett før viftene starter igjen,øker vannet,så kommer luftboblene,så starter viftene,og da synker vannet igjen,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det går en stund før viftene starter,det er sikkert pga at det er luft i systemet,så nederste delen av radiatoren er kald,var sånn når jeg skiftet radiator også.

 

etter at jeg har kjørt litt,ca 1 mil eller noe,så er øverste slangen hard,og varm,mens nederste slangen er kald/lunken,og samme med radiotoren også.

 

og når jeg åpner lokket på kjølevesketanken,så renner det over,og noe luft bobler.

så går det i intervaller,at vannet øker,så kommer det luftbobler,så starter viftene så fort tempen er høy nok for termokontakten,og da synker vannet med engang,og rett før viftene starter igjen,øker vannet,så kommer luftboblene,så starter viftene,og da synker vannet igjen,

 

Ok, i mine øyne høres det ut som termostaten din ikke åpner. Siden det er 50/50 varmt/kaldt.

Det du evnt kan prøve er å fjerne termostaten helt, se om alt fungerer bra da. If so så kjøp ny termostat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir jo varmt etter en liten stund,varmeapparatet i bilen virker jo fint det også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir jo varmt etter en liten stund,varmeapparatet i bilen virker jo fint det også

 

Ok, for du må vente til systemet har åpnet slik at du får fylt på mer vann.

 

Antar du har bilen i gang mens du tar av lokket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja,kjører bilen varm først,så tar jeg av lokket

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja,kjører bilen varm først,så tar jeg av lokket

 

Bra, for hvis motoren er av hadde det ikke vært så rart at det rant over.

 

Prøv en bakke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal få prøvd og parkere den i nedoverbakke,og få luftet den på torsdag,og går det ikke da,så får jeg snakke med verkstedet som byttet føleren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp :)

Jeg ville dratt til de uansett. Hvis det er et verksted som har byttet noe ifm vannet så skal de også lufte det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve litt selv på torsdag,og går ikke det bra,så får jeg dra innom verkstedet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal få prøvd og parkere den i nedoverbakke,og få luftet den på torsdag,og går det ikke da,så får jeg snakke med verkstedet som byttet føleren

 

Prøv i en oppover bakke istedet. : haha : Når du sier nedover bakke tenker jeg med snuten ned, men snuten skal peke oppover, men du kan sikkert bruke den samme bakken fordet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fronten opp, lokket på eksp.tanken av, varmeapparat på og massering av de nedre slangene så ordner det seg nok.

Til neste kjølevannbytte er det lurt å la den øvre radiatorslangen være frakoblet mens en fyller på, monter på når det kommer kjølevann ut av den, blir enklere å få ut luften da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 80? Der er det vel en lufteskrue på den ene av slangene til varmeapparatet, helt opp ved torpedoveggen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifet du til en ny eller brukt radiator når du byttet den for 2 år siden? Jeg har vært borti samme problemet på en 80, og da var radiatoren tett. Fikk ikke sirkulasjon, og da forsvinner ikke luften heller. Dette kan du enkelt sjekke ved og kjenne på radiatoren når bilen er varm. Hele radiatoren skal ha tilnærmet lik temperatur. Finner du kalde områder har du dritt i den. Er bare og skru den av og begynne og rense med oppvaskpulver og varmt vann. Disse sirkulerer jo ikke ned opp på tvers, men ned opp på samme side. Vannet blir da mere stillestående i radiatoren, og de blir lettere tett enn andre som sirkulerer på tvers. Radiator rens etc som er ment og helle på systemet er bare og glemme. Manuell vask som gjelder på disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.