Oil catch tank i G60. Lovlighet, regler og montering?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkuratt montert en Oil Catch Tank i min Corrado G60 og har noen spørsmål ift regler, hva som er lovlig og beste mulige montering både lovlig og ulovlig.

 

Min OCT har to tilkoblinger på siden, samt en tilkobling på toppen.

På toppen har jeg montert et lite filter.

Inngang 1 på OCT er koblet til ISV.

Inngang 2 på OCT er koblet til ventilen på toppen av toppdekselet.

Bypassrøret er følgelig blendet på de 2 stedene hvor opprinnelig plastrørene fra ISV og utluftingen fra toppdekslet var montert.

 

Jeg går ut fra at denne måten jeg har gjort det på er ulovelig pga filteret. Men er det skadelig eller uskadelig for motoren?

Taper jeg eller vinner jeg effekt på denne monteringsmåten?

 

Det suser noe jæ#&!g i motorommet nå hehe.

 

Hva er lovlig og ulovlig ift OCT?

Finnes det regler ift montering etc?

Noen som vet "Best Practises" vedrørende montering?

 

Takker og bukker for alle konstruktive svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åndingen kan ikke gå i friluft slik den gjør hos deg nå, da vil du få 2-er feil på eukontroll. Den skal egentlig gå tilbake til motoren og brennes opp. Kjør slik du har den nå til du evt blir stoppet.

 

Det er ingen regler når det gjelder montering, men dumt å ha den i nærheten av inntak til kupevifte, da det fort blir litt oljelukt.

 

Effekten går ihvertfall ikke ned med en OCT. Når oljedampen går inn innsuget og ned i forbrenningskammeret, synker nemlig oktantallet (eller noe slikt) som igjen gir lavere effekt.

 

Det er ihvertfall en oppklarende tråd ang OTC på forumet allerede, les den om du ikke har gjort det. *søk*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Knut Arne.

 

Det bekymret meg litt at jeg monterte slangen fra ISV til Catch Tanken, men det vel greit da. Lurte vel egentlig på om det var spesielt sunt for motoren :)

 

Filteret (åndingen i fri luft) kommer jeg til å ta bort og returnere oljedampen til bypassrøret. Ingen grunn til å være miljøsvin for noe slikt småtteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg ikke husker helt feil, går det bra med luft gjennom ISV når du drar på litt. Hvorfor skal du ha den inn på OTC? Det er jo bare ren luft som kommer ut derfra..

 

Den delen av monteringen din er jeg usikker på, jeg har bare montert på turbobiler og der har jeg kun tatt slangen fra åndingen.

 

Og miljøsvin blir du ikke, det kommer ut litt oljedamp, men bilen din får lavere co. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dere ikke legg ut detaljerte bilder om hvordan dere gjør dette? Eventuelt lage en tråd under Guider. Forklar detaljert slik at alle(jeg også) forstår :)

Miljøsvin blir jeg uansett ikke med en gammel Golf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isv ville jeg heller ha reroutet til ladtrykksrøret som går fra intercooler til gasspjeld. Da slipper du tapt ladetrykk igjenom den også :)

 

Litt usikker nå - men på tomgang så suger vel denne luft inn till innsuget ?

Tror ikke det er noe løsning å ha denne på oct ?

 

Ville også gjernet bypass rør.

Sett på et filter til på g-lader - eller blend hullet.

 

Da får du en tilnermet dump lyd i bilen i tilleg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er det vel klar tale her.

Slangen fra ISV til Catch Tank fjernes.

 

Jeg syns det skurra litt når jeg monterte alt sammen ja, men man får prøve seg litt fram. Fant opprinnelig bilder på et slikt oppsett på nettet, og tenkte What the hell..... dette må testes ;)

 

http://www.dfunktvw.co.uk/cg607.jpg

 

Ser forøvrig at Laderen er blendet og at bypassrøret er fjernet helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilder av dette oppsettet med catch tank? Hvor handlet du tank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også kjøpt meg oil catch tank. Denne skal jeg vel bare montere på den slangen som kommer ut ved den rød firkanten? Jeg har nå bare en slange som går ut i intent, merket med lyseblått. Jeg har fjernet ISV og blokka den slangen stumpen inn til innsuget.

 

g60_oil_catch.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan gi meg et svar her? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal fra dekselet (som du har merket med rødt) til tanken ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.