3 knekte pinbolter til eksos manifold i toppen.

Anbefalte innlegg

: bh :Har 3 knekte pinbolter i toppen til eksos manifolden på en vw 1,6TD motor. Hvordan i allverden skal jeg få ut di igjen? de er knekt ca 1mm inn i toppen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynne å borre? Sveise på noe (skrutrekker, forlenger eller lignende) på restene av boltene sånn at du får skrudd de ut, kan jo også være et alternativ, men må være forsiktig sånn at du ikke får ødelagt gjengene med sveisinga.

Eller som jeg begynte med: Borr et hull i hver bolt, og bank på ei torxpipe som er noe mindre enn hullet, og skru ut. Dette pleier å fungere bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor opp og skru de ut med en grisepikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får også kjøpt ett ekstraktor sett som ser ut som sylindiske umbrakonøkler med "mothaker" som er laget av hardmetall. Man bruker de på nesten samme måte som en grisepikk, du borer ett hull i senter av skruen, så banker du den inn i hullet og bruker drill, fastnøkkel eller lignende og så skrur du ut skruen. Har fungert helt rått synes jeg, husker dessverre ikke hva dette verktøyet heter.

Edit:

Ser slik ut:

2033-30001139_378_2376_04.03.12.TIF.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får også kjøpt ett ekstraktor sett som ser ut som sylindiske umbrakonøkler med "mothaker" som er laget av hardmetall. Man bruker de på nesten samme måte som en grisepikk, du borer ett hull i senter av skruen, så banker du den inn i hullet og bruker drill, fastnøkkel eller lignende og så skrur du ut skruen. Har fungert helt rått synes jeg, husker dessverre ikke hva dette verktøyet heter.

Edit:

Ser slik ut:

2033-30001139_378_2376_04.03.12.TIF.JPG

Har brukt dette verktøyet jeg også ifm hjulbolter. Funker utrolig bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt dette verktøyet jeg også ifm hjulbolter. Funker utrolig bra!

genialt verktøy, men vær forsiktig. knekker du dette så er dette for hardt til å borre ut igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den metoden som har funket best for meg er å borre et hull midt i bolten, og så denge inn en litt for liten torx slik at den biter seg godt fast.

EDIT: ser først nå at Mads var tidlig ute med denne metoden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått ut 1 av pinnboltene, ved å borre hull, og banke inn en torx. Men må vente med di 2 andre for borret knakk.. kjøpe nytt i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær forsiktig med grisepikk, gjengeutdriver eller hva det heter...de knekker og er så og si umulige å borre ut de også!!

Hadde knekte pinnebolter i en topp og borret nøye i midten med et gradvis tykkere bor...tilslutt kunne de gjenværende gjengene bare pirkes ut av hullene.

Men dette krever at du borrer i midten av hullet og at borret går rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.