Fortsatt bremsefeil...........Kapittel 2

Anbefalte innlegg

På lørdagen byttet jeg hovedbremsesylinderen i håp om at pedalen ikke skal gå i bunn lenger, men den gang ei!!! Samme feilen er der fortsatt dvs: bremsepedalen synker i bunn når jeg trykker hardt når bilen står på tomgang!

Hvis jeg pumper på pedalen kommer det alarm!!

Noen som har forslag på hva det kan være??

Har lest om "bomben" eller bremseakkumulatoren. Hvordan virker den?? Skjønner ikke hvorfor pedalen går i bunn hvis det er feil på den??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan bremseakkumulatoren virker??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan bremseakkumulatoren virker??

Jaa, svarer sent men godt her :)

 

Bremseakkumulatoren (bomba) hjelper deg å bremse når motoren ikke går. Dette gjør den ved å samle opp hydraulikkolje på en side av en membran mens det er gass under trykk på den andre siden av membranen. På denne måten "later" akkumulatoren som den er serveopumpa di når pumpa står i ro.

Akkumulatoren kan være gåen på en måte: den mister gassen og dermed evnen til å lage trykk. Resultatet er at du ikke har bremsehjelp når motoren står. Uansett om akkumulatoren virker eller ikke vil du aldri få _bedre_ bremseforsterking, dvs at pedalen lett går i bunn. Pedalen går i bunn av at systemet enten har luft i større eller mindre grad eller at bremsevæska siger forbi f.eks. mastersylinderen (men den har du jo byttet).

 

Grunnen til at du får alarm når du pumper pedalen er at du bruker opp et opparbeidet trykk fortere enn pumpa klarer å mate. Dermed piper det pga for lavt trykk på servoslangen som går inn til bremsekraftforsterkeren. Om man vil ha denne til å holde kjeft kan man enkelt nappe av ene av de to ledningene som går inn på trykksensoren (sitter oppå bremsekraftforsterkeren innmed torpedoveggen). Grunnen til at trykket faller kan være gåen akkumulator og/eller at pumpa begynner å bli dårlig. Hvis alarmen kun går ved pumping på tomgang tror jeg nok uansett ikke at du skal bekymre deg, det er ikke mye fart på servopumpa da heller :)

På min 200 ble pumpa så dårlig at jeg mista styreservoen hver gang jeg bremsa, går det så langt så er det på tide å bytte servopumpe :o

 

Skaff deg en bremseluftesett som bruker trykkluft og luft mastersyl, høyre bak, venstre bak, høyre foran og venstre foran (i den rekkefølgen)så blir du i alle fall kvitt lufta i systemet. Gå over alle bremseledninger, sjekk lastavhengighetsventilen på bakakselen, sjekk alle bremseslanger. Mister du bremsevæske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar :)

 

Jeg mister ikke bremseveske, så det er utelukket. Det kan være noe med luftinga av bremsene som du sier, jeg brukte kun vakuum på bremsekaliperne for å lufte.

Det første jeg skal gjøre er å prøve å lufte med trykk! Vet du hvor mye trykk jeg skal bruke på bremseveskebeholderen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar :)

 

Jeg mister ikke bremseveske, så det er utelukket. Det kan være noe med luftinga av bremsene som du sier, jeg brukte kun vakuum på bremsekaliperne for å lufte.

Det første jeg skal gjøre er å prøve å lufte med trykk! Vet du hvor mye trykk jeg skal bruke på bremseveskebeholderen??

 

Jeg brukte 2 bar. Under det ble det litt lite guff på det hele, over det greide ikke lokket på bremsevæskebeholderen å holde igjen. Dessuten begynte bremsevæskebeholderen å se ut som en sperreballong om det var mye over 2 bar trykk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.