Finns det noen MC2 eksperter der ute???

Anbefalte innlegg

Har plagdes med min Audi 200 2,2 10V i snart 3 mnd, noen som kan hjelpe, har ikke gnist? Mitt lokale verksted har ikke peiling, noe som ikke var forventet. Hjelp!!!!:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gnist får den kun om den får signal samtidig fra føler på svinghjul og hallgiver i fordeler. Timing er meget viktig.

Jeg ville sjekket at pinnen på svinghjulet er tilstede.. da denne har en tendens til å knekke eller rett og slett forsvinne.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet begge følerne på svinghjul, har byttet hall-giver, og har skruet ut startmotoren for og sjekke at pinnen på svinghjulet er der, som den da er. Men kan timinga ha noe med feil montering? null stilling av systemet? Eller at Pinnen er ut av rekkevidde for sensorene? Er det noen måte og sjekke hallgiveren på? Det eneste jeg har sjekket er at den får rett spenning (12V)(5V(12V).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justering av fordeleren er veldig nøye, får den ikke signal samtidig fra de sensorene gir den ikke tennning., skal man måle på følerene må man vel nesten ha oscilloscop (?)

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vell kanskje det, men ble bedt om å ohme sensorene, og de var på rundt 950ohm, noe som skulle være rett. Men kuttes bensintilførselen også når det ikke skapes gnist(tenning). For pluggene blir våte når jeg kjører startmotor, men bensinpumpa går ikke, den får jeg kun til å gå ved tvangskjøring av bensinpumpe relee.(som også er byttet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinpumpe styres også av dette ja, regner med du har bensinpumperele med to ekstra små pinner på ? der fpr du signal fra coilen på den ene som gjør at bensinpumpa starter.

 

Ohminga ser fornuftig ut, er sannsynlig at sensorene fungerer. Jeg vil tro problemet er timing av motoren..

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ann på hvilke målinger man skal ta av følerne, om man trenger scop eller ikke:) Er det mens motoren går må man ha scop for å få med seg hva som skjer og kunne sammenligne, men skal man bare sjekke at feks en hallgiver gir signal fungerer det med ei diodeprøvelampe mens man drar den på starteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vanskelig å måle svinghjulsfølere uten scop iallefall.. de kan gi signal som er for lite om de står for langt fra pinnen.. men generellt sett er det enkle motorer dette.

 

Jan brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om problemer med avstanden mellom pinnen og sensor. Men har satt motoren på tenningstidspunkt merkene, og montert fordeleren med tenning på sylinder 1 når den er på topp, Har 12,6 V på coil, Eneste feil kode på motor var oksygen temp, som da var en lodding på en føler på intercooler, men det skal vel ikke forstyrre tenninga, har bytta tenningslås og fjerna Defa alarmen for og se om det var der, men uten hell. Kan det være så enkelt som ett Relee som er gåent? Har foresten bensinpumpe relee med inngang for sikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har forresten sett død hjerne også på disse, som førte til at pumpereleet ikke fikk styrestrømmen det skulle ha.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta hjerne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det noe jeg har glemt? Det er vell bare en hjerne? hva er den svarte "boksen" som ligger godt gjemt ved siden av batteriet i baksetet? Går en vakum slange inn på den og en kontakt med 12 ledninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjerne sitter vel oppunder dashbordet, bak hanskerommet. den har mye mer enn 12pinner.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt ut feilkoder ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problemer med min 3B.

 

Da var det brudd i rotor`n ... som førte til at den ikke fikk gnist.

Men den har du vel sikkert bytta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta rotor ja, hjernen har jeg bytta og den står i dørken på passasjersiden. Men når fordeleren står med merkene over for hverandre og rotoren står under pluggledningen til syl-1, da skal vel fordeleren kunne beveges litt, for tenninga justerer seg vell selv ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt ut feilkoder, Oksygen temp var den eneste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må alltid vurdere hva som har skjedd med bilen før feilen oppsto.. veldig ofte bruker feil som gjør at "feilen" oppstår om det er gjort noe med bilen i nærmeste fortid.... feks. timing, ledninger som blir overbelasta osv..

 

Prøv å mål deg frem til hva som er feil..... om du ikke får ginst så sjekker du om triggerene funker som de skal og om coilen får 12v. Deretter kan du sjekke feks. gir coilen gnist direkte fra coil? hvis ja-> fordeler/drevet trolig herpa...

 

Veldig kort fortalt, det er ikke no hokus pokus, men det kan være litt tidkrevende og du MÅ måle deg frem til feilen i det aller fleste tilfeller...

 

At lamda temp skal du bare glemme... har ikke noe med at bilen ikke starter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt ut feilkoder, Oksygen temp var den eneste.

 

Til meg har du sagt at det var innsugslufttemperatursensoren du fikk feilkode. Hva fikk du egentlig feilkode på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke gnist fra coil ledninga heller nei, men det er 12 V på coilen, har prøvd en annen coil og tenningsmodul, men ikke noe forskjell.. Også bytta jordingsledning til coilen. Har bytta banke sensorer, men det skal vel heller ikke ha noe med gnisten å gjøre,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var innsugs måleren og, men det var ei dårlig lodding på den føleren på intercooler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke gnist fra coil ledninga heller nei, men det er 12 V på coilen, har prøvd en annen coil og tenningsmodul, men ikke noe forskjell.. Også bytta jordingsledning til coilen. Har bytta banke sensorer, men det skal vel heller ikke ha noe med gnisten å gjøre,

 

så du har 12v + og - når tenninga står på? Mao. så har ikke hjernen lyst til å tenne pga. feks at en av triggerne ikke gir signal av en eller annen grunn eller at du har et brudd et sted :)

 

Bare fortsette letinga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har spenning på coilen når tenninga er på ja. Skal få hit en ekspert nå på Tirsdag, blir vel og gå over alt en gang til.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har vi sjekket det meste av Tenningsdeler, releer, coil, tenningsmodul, alle reimhjul på reg reim, timinga på fordeler og tenningstidspunkt, hallgiver, svinghjuls sensorer... MEN uten å få gnist. TIPS??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekka at hjernen får signal på pinene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.