#1 Skrevet Mai 14, 2010 Hei Jeg har ett lite problem. Hvis bilen står 2 dager, så må tar det litt tid for å få start på den på normal måte. Bruker jeg startkabler, så kommer den med en gang. Det jeg lurer på er om det er mulig å sjekke om dynamoen lader som den skal? Fins det en måte å sjekke det på uten å demontere den? Jeg har sjekket om alt lys slår seg av. Til og med forsterkeren. Ser at lyset på den slutter å lyse, når jeg skrur av tenningen. Eneste jeg kommer på da som kan være feil er dynamoen. mvh Erik Jacobsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 14, 2010 Du kan sjekke hvor mange volt den lader ved å bruke et voltmeter direkte på batteriet (evnt direkte ut fra dynamo vis den er lett tilgjengeleg. Sidan bilen startar kjapt ved bruk av startkablar ville eg ha tippa at batteriet ditt er i ferd med å ta kveld... Hvor gammelt er det? Mvh Øyvind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 14, 2010 batteriet er vel litt over ett år gammelt.... kjøpt hos biltema..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 14, 2010 Kan være jordfeil som tapper batteriet, ganske vanlig. Enkleste måten å sjekke spenning når bilen står og spenning når bilen går.(ikke verdens beste setning, men du skjønner) Går den opp med ca 2volt er det mest sannsynlig ikke noe galt med dynamo. Har du ikke måleapperat? Etter neste tur så kobler du ifra batteriet, så kobler du til neste gang du skal ut å kjøre. Funker dette så har du noen "morsamme" timer forran deg. (veldig ofte tilhengerfeste, eller lykter) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2010 Min erfaring med Biltema batterier er at de funker veldig greit, men visst du har hatt mange dype utladninger på batteriet, kan det være ødelagt. Prøv å lad det, visst du prøver å koble ifra, særlig mye kortere turer å jordfeil fører til at det tapper seg fort.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...