#1 Skrevet Mai 14, 2010 Jeg har et litt merkelig problem med bilen min, eller meg selv. Ett av to.. Jeg har en Touran med 2.0 TDI 170 HK og DSG. Som regel går bilen som den skal og jeg liker trykket i den veldig godt. MEN; når bilen finner det for godt virker det som om den slår av turboen på en måte. Lyden blir markant mer raslete og dieselaktig og det er ikke samme kraften i motoren. Gir jeg full pinne så kommer den seg, inntil pådraget blir normalt igjen. Slik oppfører bilen seg på diverse turer - helst hvis familien er med. Og så kommer den til seg selv igjen. Er det noen som kjenner seg igjen i opplevelsen? Dette kan jo være andre ting enn turbo også da selvsagt, men opplevelsen er slik. Det kan jo være EGR ventilen som kødder eller en luftmassemåler som får tulltak eller noe.. Så - er det noen som kjenner seg igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 14, 2010 Tipper det er noe som kalles regenerering av diesel partikkelfilter:) Symptomer er, hardere gange, dårlig unøyaktig gassrespons, gjerne svidd lukt utenfor bil om man stopper når den er sånn. Dett er isåfall slik den skal være, motorstyringen endrer innsprøyting, ladetrykk, egr styring osv for å øke eksos temp for å få satt igang en ren-brenning av sotet i partikkelfilteret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 14, 2010 Symptomene du beskriver passer meget bra så her tror jeg at vi kan si at saken er løst og at jeg har lært noe nytt i dag også. Jeg har kjørt full logging av turbotrykk med VCDS og greier.. ja ja. Takk for hjelpen! Da slipper jeg å tenke noe mer på den saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 14, 2010 Er veldig vanlig at folk klager på det, og jeg vil påstå at det stort sett skyldes for dårlig info fra selger ved kjøp av bilen:) For å unngå at denne prosessen skjer for ofte, så anbefales det når du merker at den er i gang at du kjører i over 60kmt med jevn belastning, helst max ca 15% endring på gasspedalen for å være pirkete;) helst mellom 2000-og 3500rpm Prosessen kan om filteret er veldig fullt av sot ta inntill 15min. Om man gir full gass i en slik prosess så kan man noen ganger gjøre slik at prosessen avbrytes, og filteret forblir delvis nedsotet.. noe som igjen fører til at neste renseprosess starter igjen tidligere enn den hadde gjort om renseprosessen hadde fått gjort jobben sin litt lengre:) Det er ikke farlig å avbryte prosessen, den bare starter tidligere neste gang.. så avbryt heller fremfor å gjøre farlige manøvre i trafikken for å oppfylle de optimale forrutsettningene for rensing:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2010 Takk for tipset. Nå skjønner jeg jo litt mer av hvorfor dette skjer når jeg har samboer og sønn med. Kjøringen er vel noe annerledes.. Jeg kjører frem og tilbake til jobb, og en del i jobben, hver dag og da skjer det nesten aldri. Men det skjer annenhver gang vi er ute på tur hele familien. Det var godt at jeg fikk vite dette nå da for jeg har sikkert hatt for vane å ruse og teste hver gang dette slår inn, og da har jo rensingen mest sannsynlig blitt avbrutt. Jeg hadde ikke DPF på Audien jeg hadde tidligere og derfor har jeg ikke vært borti denne problemstillingen før. At det er sånn er jo bra da - jeg pleier som regel å dra på litt nettopp for at filteret ikke skal gå tett. Og for at det er morro.. Uansett; renseprosessen funker sikkert bra på landeveien men er vel litt mer uhåndterlig i byen - og det er gjerne da det skjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2010 Helt enig, har samme greia på min bil, og er somregel i byen det slår inn, eller på lange turer. Litt plagsomt hehe. Og gjerne på de turene man tar det litt rolig, så slår det inn, da forrutsettningene for rensing er til stede. Uansett, det er helt normalt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...