trøbbel ved toppaknings bytte s4 20vt

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Blåste toppakninga på e18, skrudde bilen i biter og fant en gammel "papir" pakning med en revet ring på sylinder nr 1. Plana toppen og rengjorde samt bytta alle pakninger. Når jeg monterte pakninga greide jeg å skru til med 40Nm, 60Nm, 180 grader ikke 40, 60, 90g, 90g Som det skal. Ikke spør meg hvordan jeg klarte det, men gjorde nå det. Dette fant jeg ikke ut før etter jeg hadde startet og det kom olje i vannet og vann i olja etter få minutter. I tillegg kom det eksos fra rundt manifolden, trodde først det var wd40 som brant av, men renger med det var eksos fra pakninga. Plukka det fra hverandre i håp om at jeg hadde vært så fjern at jeg hadde lagt pakninga feil vei(var jo godt igang med å surre så...) men det var den ikke.

 

-Er det pga feil moment at jeg har vann i olja og olje i vannet? Skjønner ikke helt hvordan det kan skje

-Må jeg plane toppen på nytt?

-Er det noen lure måter å trykkteste toppen på selv?

-Strekkboltene som jeg tok av først er 3-4mm lenger enn de jeg skrudde til med feil moment. Var ikke det litt rart? boltene skal jo ha blitt strekt like langt?

 

Har bestilt ny pakning og bolter men liten vits i å montere dette hvid det samme skjer igjen.

 

Takker for fornuftige innspill!

 

Mvh

T.S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En trykktest av toppen hadde vel gjort seg, men vanligste stedet de sprekker er jo mellom ventiler og inn mot plugghullet...

 

Har du fått feile strekkbolter så påvirker jo det momentet endel, så rart det var forskjellig lengde på de, Kanksje du bare skal prøve med noen andre bolter igjen da om du er i tvil, toppakningen du hadde på kan du fint bruke om igjen, såpass tåler de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40Nm- 60Nm- 90grader- 90 grader blir omtrent likt som 40Nm- 60Nm- 180 grader. Så dette er ikke årsaken til problemene.

At boltene har noen få mm ulik lengde kan komme av ulikt fabrikat. Dersom du skulle ha strukket de nye boltene så mye så vil du se det tydelig ved at de er strukket og blitt veldig tynne på et punkt, i såfall ville du også kjent at det plutselig ble vesentlig lettere å trekke til.

 

Jeg tipper heller at du har sprekker i toppen mellom ventiler der det er svært skadelig, og ikke kun mellom ventiler og plugghull.

Etter en slik ukjent feil må du uansett trykkteste toppen før du tar sjansen på å bruke den igjen, og jeg synes også du bør finne en adekvat annen feil dersom det i det hele tatt skal være aktuelt å gjenbruke toppen.

 

Du er sikker på at du har fått en 2,2 20VT pakning og ikke en helt annen feks til 2,5tdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40Nm- 60Nm- 90grader- 90 grader blir omtrent likt som 40Nm- 60Nm- 180 grader. Så dette er ikke årsaken til problemene.

At boltene har noen få mm ulik lengde kan komme av ulikt fabrikat. Dersom du skulle ha strukket de nye boltene så mye så vil du se det tydelig ved at de er strukket og blitt veldig tynne på et punkt, i såfall ville du også kjent at det plutselig ble vesentlig lettere å trekke til.

 

Jeg tipper heller at du har sprekker i toppen mellom ventiler der det er svært skadelig, og ikke kun mellom ventiler og plugghull.

Etter en slik ukjent feil må du uansett trykkteste toppen før du tar sjansen på å bruke den igjen, og jeg synes også du bør finne en adekvat annen feil dersom det i det hele tatt skal være aktuelt å gjenbruke toppen.

 

Du er sikker på at du har fått en 2,2 20VT pakning og ikke en helt annen feks til 2,5tdi?

 

Virker som du har samme meninger som meg... skjønner ikke at det ikke holdt tett.

Hva mener du med "adekvat"? en feil som kan rettferdigjøre å prøve en gang til? Trykkteste er meningen, men trenger bilen og hadde vært greit å fått gjortt dette relativt fort. Hvor\hvem trykktester?bittesmå sprekker mellom plugg og ventil som alle har, tviler jeg på at har noe og si.

 

På toppakningen står det 20v Turbo så regner med det er riktig. Hulla stemmer 100% med toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng i å håpe at alt er ok og kun ta en trykktest av toppen før montering. Alt har en årsak og denne må finnes først. Finner du ingen annen årsak så er toppen i utgangspunktet mistenkt og da er det lite trolig at det nytter å gjenbruke den.

 

Husk at det finnes et par andre kilder til olje/vann blanding. Har du automat eller oljekjølt manuell så kjøles den på høyre side av radiatoren, der kan være indre lekkasjer. Har du vannkjølt oljekjøler oppunder oljefilteret (hvilket jeg tror du ikke har) så er det en mulighet der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng i å håpe at alt er ok og kun ta en trykktest av toppen før montering. Alt har en årsak og denne må finnes først. Finner du ingen annen årsak så er toppen i utgangspunktet mistenkt og da er det lite trolig at det nytter å gjenbruke den.

 

Husk at det finnes et par andre kilder til olje/vann blanding. Har du automat eller oljekjølt manuell så kjøles den på høyre side av radiatoren, der kan være indre lekkasjer. Har du vannkjølt oljekjøler oppunder oljefilteret (hvilket jeg tror du ikke har) så er det en mulighet der også.

 

Ikke automat, og mener at jeg ikke har noen vannkjølt oljekjøler. Regner egentlig med det er toppen, men siden det er nye tetninger, ventilstyringer og den er plana er det ikke gratis å bare få tak i en anna. Da kan det jo være greit å trykkteste den først. Må jo være noen som kan finne ut om den er gåen eller ikke? vet ikke hvem som driver med det..? Kan det være noe med blokka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å skrive i sin profil hvor man bor.

 

Enig i at det er lurt å trykkteste toppen. Men siden du ikke har funnet noen annen feil så bør du belage deg på at den er kassabel.

 

Toppen er i utgangspunktet langt mer mistenkt enn blokka, sjelden du finner feil der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å skrive i sin profil hvor man bor.

 

Enig i at det er lurt å trykkteste toppen. Men siden du ikke har funnet noen annen feil så bør du belage deg på at den er kassabel.

 

Toppen er i utgangspunktet langt mer mistenkt enn blokka, sjelden du finner feil der.

 

Bor i arendal.. Begynner å tro at toppen er søppel jeg og, bare så rart at den og røyk når toppakninga var klart grunnen til havariet. Mye mulig det snart blir en billig s4 for salg nå:P

LGIM0108.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor i arendal.. Begynner å tro at toppen er søppel jeg og, bare så rart at den og røyk når toppakninga var klart grunnen til havariet.

 

Arendal, da har du i hvertfall Sørlandets sylinderservice retning vest Widmer motor litt lengreøst.

I Osloområdet har du Ski motorverksted som kan anbefales.

 

Det er ikke godt å si hva som er årsaken til havariet. Det kan jo være en helt annen årsak (feks feil blanding, overhoppheting, el), men hvor virkningen er defekt toppakning og sprukken topp?

 

Nå har du jo treninga i å skifte topp, kan ikke selge bilen da? :P Er det AAN med fordeler eller sensor under kamhjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel fylt bunnpannen og oljekanaler med kjølevæske og motsatt i kjølesystem, jeg hadde vel tre-fire oljeskift før det meste var vekke når min pakning røk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel fylt bunnpannen og oljekanaler med kjølevæske og motsatt i kjølesystem, jeg hadde vel tre-fire oljeskift før det meste var vekke når min pakning røk.

 

Bra tenkt. Det er jo lett å ta trådstarters ord for gitt om at "det kom olje i vannet og vann i olja etter få minutter". Det er jo mulig at det lå igjen olje i vannet og motsatt.

Det er naturlig å skifte olje ifm en slik operasjon. Gjerne også spyle gjennom kjølesystemet, men der er det vanskelig å få ut all oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tenkt. Det er jo lett å ta trådstarters ord for gitt om at "det kom olje i vannet og vann i olja etter få minutter". Det er jo mulig at det lå igjen olje i vannet og motsatt.

Det er naturlig å skifte olje ifm en slik operasjon. Gjerne også spyle gjennom kjølesystemet, men der er det vanskelig å få ut all oljen.

 

Hva med å kjøre igjennom med vann og oppvaskmiddel i kjølesystemet et par ganger? Er det fyfy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tenkt. Det er jo lett å ta trådstarters ord for gitt om at "det kom olje i vannet og vann i olja etter få minutter". Det er jo mulig at det lå igjen olje i vannet og motsatt.

Det er naturlig å skifte olje ifm en slik operasjon. Gjerne også spyle gjennom kjølesystemet, men der er det vanskelig å få ut all oljen.

 

Det er kansje ikke så dumt, tenkte og på det, men det virket så mye. Men da vet ikke jeg hvor mye vann det skal til for at olja blir seende slik ut. Byttet selvfølgelig olje og.. Men bilen begynte å tikke rimelig heftig. plukka derfor av toppdekslet og det så ikke bra ut. Det skjedde veldig fort. I tillegg var det merklig med eksosen som kom ut og...

 

Men har funnet ut at larsen bil i tvedestrand? trykktester så da blir det gjort. Om toppen er istand blir det å prøve igjen med ny pakning og bolter for så å kjøre gjennom ny olje endel ganger.

 

Takker for innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arendal, da har du i hvertfall Sørlandets sylinderservice retning vest Widmer motor litt lengreøst.

I Osloområdet har du Ski motorverksted som kan anbefales.

 

Det er ikke godt å si hva som er årsaken til havariet. Det kan jo være en helt annen årsak (feks feil blanding, overhoppheting, el), men hvor virkningen er defekt toppakning og sprukken topp?

 

Nå har du jo treninga i å skifte topp, kan ikke selge bilen da? :P Er det AAN med fordeler eller sensor under kamhjulet?

 

 

Dro på for en gang skyld så virka bare som toppakninga ikke ville mer. Tror ikke det er noen spesiell grunn til havariet.

 

Hallgiveren er under kamdrevet. Sant nok, har jo bytta toppakning før da!! bare ikke vært fullt så fjern: bh :

 

Bilen skal nok selges etterhvert.. må bare få litt skikk på den først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første gangen etter jeg bytta pakninga sveiv bilen veldig fint. Satt den på merkene før jeg tok av toppen, kammene stripset jeg sammen sånn at de ikke skulle flytte seg. Satt på toppen igjen og dro den rundt noen ganger for hånd, sjekka merkene og veiva og kammen var fine. Men, de to rundingene sto ikke rett mot hverandre, tenkte jeg hadde klabba litt. Så løsnet kammen på førersiden og flytta den. Nå ser det dønn riktig ut. Sveiv motoren rundt litt flere ganger, vil jo ikke ha de feil denne gange og!

 

Når alt så fint ut fyrte jeg den... den sveiv som en DASS!!

 

Skal ikke disse merkene stå imot hverandre? Merkene sto veldig fint mot hverandre når kammen sto 1 tann feil mot toppdekslet..

 

Lettere frustrert nå så setter pris på kloke svar:)

 

Mvh T.S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk DIY-forumet, samletråden for 2,2 20VT. Der er et par tråder vedr registerremskift, flere av dem med bilder hvor du ser hvordan dette skal stå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk DIY-forumet, samletråden for 2,2 20VT. Der er et par tråder vedr registerremskift, flere av dem med bilder hvor du ser hvordan dette skal stå.

 

Fant ikke disse trådene steinar, men var det jeg trodde. flytta kammen den ene tanna tilbake så svev den fint. Selv om jeg fortsatt mener at det så riktigere ut sånn det var.

 

Ingen vann i olja, og ikke olje i vannet. Røyk endel hvitt, men har jo stått en måned snart så det er vel kansje naturlig...? SÅ virka som motoren funka fint, etter en testur fant jeg fort ut at det var en stygg fartsavhengig ny lyd i drivverket..(ikke turtall så mener det ikke har noe met motor å gjøre..? )

 

Godt man har litt å gjøre når man eier gammal audi!

 

Uansett takk for alle innspill og hjelp:)

 

Ps: Tror nok den var i orden etter første pakningsbytte og: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å høre at bilen er i orden.

 

Finner du ikke frem til noe så "enkelt" så er du for lite kjent med forumet: rolleyes

 

Øverst i Teknisk, meksnisk og elektrisk finner du denne underkategorien "DIY-forumet": http://forum.vwaudi-club.no/forumdisplay.php?f=165

 

Der inne kan du lete blant 30-40 tråder, eller du kan gå øverst i DIY-forumet hvor du finner denne oversikten/innholdsfortegnelsen: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=184041

 

Helt øverst i innholdsfortegnelsen finner du samletråden om 2,2 20VT: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917

 

Litt nedi samletråden finner du dette:

 

Register:

- http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4timing.htm (how to registerremskift)

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=144661 (bytte regrem)

- http://s-cars.org/postnuke/downloads/pdf/Audi%20UrS4%20AAN%20Timing%20Belt%20R&R.pdf (How to skifte regrem Fred Munro)

- http://www.quattro123.com/AudiTimingBeltChange.htm (How to skifte regrem 200 3b - masse bilder)

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=3667 (post 5 - meget godt tips til kontroll ifm skifte regrem)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite spm. er det 3 lags stålpakning på de fleste AAN motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du tenker på de fleste 2,2t motorene? det er blitt standarden ja, står bare "20V turbo" på pakningene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker vel først å fremst på 20vt. etter det jeg har hørt har noen av de "papir" pakning (som også trådstarter nevner her). gjelder dette de første motorene kansje? vet det står 20v turbo på dem, har montert en slik på 10vt'en min. men har ikke sett etter på 20vt'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinar, fikk ikke svar på det jeg spurte etter... men fant det ut så spiller ikke noen rolle.

 

Tore; er stålpakning som selges nå, tror ikke man får tak i kork\papirpakning lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som selges nå er stål ja, det vet jeg. men fra fabrikk, er det noen spesifikk årstall de begynte med stålpakning på 20v motorene?

 

kan det være papirpakning på min 96mod aan f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.