Bytta kammer på V6 TDI, nå har jeg stygg lyd..?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bytta kammene på min V6 TDI, men jeg har forferdelig stygg lyd fra høyre side (passasjersida). Jeg har hatt av ventildekslet for å dobbel-sjekke, alt ser fint ut.

Timinga er også dobbelsjekket, den ser også fin ut.

Noen som har vært borti noe tilsvarende? Vanskelig å forklare hva slags lyd det er, men

det kan nesten høres ut som en sylinder slår tilbake i innsuget ellernoslikt.

Skruinga gikk stort sett greit. Fulgte guiden postet av Steinar her på forumet. Var et par småting som jeg måtte ta på sparket, men det var uproblematisk. Sleit også litt med multireima.... hehe; for et opplegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altid vanskelig å vite hva lyder er gjennom et forum.

Desverre er det ofte like vanskelig å vite hva V6 lydene kommer av.

Men om det høres ut som noe mer enn kun mekanisk, altså noe slags tilbakeslag, lekkasjer eller lignende så er det et par muligheter som jeg umiddelbart kommer på:

- ventilløfter som er for full av olje og derav ventil aldri lukker helt.

- lekkasje under dyse slik at forbrenningsgasser blåser forbi og opp i toppdekselet

For å sjekke det første kan du få låne et "spesialverktøy" av meg for hurtigkontroll av lekkasjer. Er en gammel dyse med luftventilnippel oppå. Ut med dyse og sett denne nedi. Blås trykkluft og hør hvor fort det lekker.

For å sjekke det andre er det to muligheter: Ut med dyser, skift pakning og håp at det endrer seg. Eller starte motor uten toppdeksel montert, dette har jeg aldri forsøkt. Blir muligens mye griseri, men tipper du raskt vil oppdage evt lekksasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følgende er byttet:

• kammer
  • vippearmer
  • løftere
  • 'brikker'
  • nåleløftsensor (dyse #4?)
  • simringer

I tillegg kommer selvsagt alt relatert til registeret.

Det høres plausibelt ut med tilbakeslag forbi dysa. Det jeg evt. kan gjøre er å montere tilbake den gamle dysa og se om det funker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg og min bror byttet nåleløftsensoren var det er slik rar lyd etterpå. Da gikk vi over pakninger, og sjekket at den satt skikkelig(noe den ikke gjorde) etter det ble lyden borte. Vi renset den kobberpakningen. Varmet den godt opp for så og kjøle den ned i kaldt vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg har og ulyd i min etter kammbytte. vet ikke om det er samme lyden du har men jeg sliter med en løfter høres det ut som. Den henger ikke med, begynner og tikke på en løfter bak på høyre side når den begynner og bli varm. jeg byttet og det samme som du gjorde. men kan ikke se noe galt. men har ikke gjort noe med det, kjørt 6000km med det uten noe tegn til feil. går din dårligere å eller ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke kjørt med min.

Takk til Ole-Jørgen for gull-tipset! Klassisk brukerfeil. Jeg hadde glemt å flytte over den kopperpakninga... Etter jeg gjorde det ble alt så mye bedre. Gikk klokke-reint. God-lyd.

MEN, nå har jeg et problem til... Jeg begynte med innkjøringsprosessen. Lå på rundt 2-2500 o/min i et par minutter tenker jeg før jeg hørte noe som kunne likne på hikke. Misfire. Jeg skvatt så fælt at jeg skrudde motoren på direkten. Etter det har jeg ikke fått start igjen.

Jeg kan ikke fatte å begripe hva dette skal være. Er det vanlig at det er mer luft i systemet?

Holder på å lade batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det opprinnelige problemet er løst, men del 2 gjenstår fortsatt. Håper det er noe bagatellmessing, men jeg frykter det værste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registeret har hoppet ei tann. Holder på å ordne opp i problemene. Satser på, og håper på, at dette lar seg fikse uten større inngrep...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk den opp å gå igjen, meneh ja... Det er minst 1 bøyd ventil der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt tipset hjalp:D Men kjipt at registeret hoppet.....Håper ikke det koster en arm og fikse....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.