Dreiing av anleggsflate svinghjul til lamell noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Driver og gjør klar golfen til Våler helga først i Juni ny kasse med sperre skal inn før den tid og da har jeg et spørsmål som jeg lurer på.

 

Dreiing av anleggsflate til lamell, siden dette ikke er 100%.

Derfor jeg vil gjøre det er fordi kassa er nå ute og har tid til å gjøre dette, også fått en med utstyr tl å ordne dette, pluss at jeg har kjent antydning til slipp ved 4.gir på 1,5bars ladetrykk og da har jeg

gått av gassen med en gang, dette skjedde kun 1 eller 2 ganger.

 

Trykkplate er ny, av typen LUK.

Lamell er nybygd og kjørt kun 100mil, bygget av Clutch & Brems Alnabru

Svinghjul er gammelt fra en Passat 2l 16v (der motoren hadde stått ute i 1 år og rusta...)

 

Tenkte og ta av litt på anleggsflata til svinghjulet og anleggsflata til trykkplate.

Så om noen har erfaring med dette som kunne gitt meg tips om hvor mye som skal/kan taes, rop ut!

 

Legger ved et par bilder.

 

drei.jpg

 

IMG_1068.jpg

 

IMG_1067.jpg

 

IMG_1071.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med tips? Tipper det går i dreibenken imorra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å begynne med å dreie svinghjul er ikke noe man bare starter mer, jeg ville ha foreslått å fått dette levert til noen som kan det og i tillegg fått svinghjulet lettet med noen kg ettersom at du kjører med et gromt motorbygg ;)

 

For meg så ser det ut for at svinghjulet ditt er lettere oksydert noen plasser, og da bør man være ekstra forsiktig.

Det er ikke unormalt at dreide svinghjul eksploderer ved større påkjenning er det skadet fra før av.

 

Men

Bildet ditt viser noen "hotspots" på svinghjulet som noen kaller det, disse er harde punkter som er litt vanskelig å få bort i dreiebenken er du ikke kjent med denne problemstillingen fra før av:)

 

Vil du gå for å gjøre dette selv, så sett svinghjulet i dreiebenken og monter på en dremmel eller slipemaskin som har et slipeområde like stort som anleggsflaten på svinghulet. Dette vil ta noe lengre tid, men da er du sikker på at det vil bli bra. Du kan i tillegg ta samme operasjonen på trykkplaten og dette gjør clutchen mindre aggresiv.

 

Vurderte selv å få dette gjort på min nåværende bil, men kjøpte nytt lettet svinghjul og steg.2 clutch istedet.

 

Lykke til! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du dreier av svinghjulet og det er spor av varmgang der, vil disse punktene være "herdet" dvs, de er mye hardere enn resten av metallet. Dette vil medføre at du ved dreiing mest sansynlig ødelegger hele svinghjulet. Beste og kanskje eneste måte å gjøre den jobben på, er å bruke en plansliper av proff utgave. Tror nok det blir litt for upresist å prøve med slipemaskin, som Dremel ol...Men uansett, du får ha lykke til !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar begge 2 :)

For å legge til en ting, er ikke jeg som skal dreie dette svinghjulet det er en dyktig lærer på en yrkesskole jeg gikk på før, han underviser i maskinfag, som dreiing, fresing og kan og bruke en cnc maskin.

 

Hotspots trur jeg det ikke er for svinghjulet er ikke antydning til blått noen steder, er bare at anleggsflata ikke er 100% som dere ser på bildet, kjenner det så vidt med neggelen at det ikke er 100% plant, derfor jeg vil ha det dreid også.

Derfor jeg også vil gjøre det er at noen lameller krever dreiing/maskinering av sliteflate ved montering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg kanskje du skal la han læreren få ta en faglig avgjørelse, han burde kunne det. Han er vel sansynligvis "ingeniør".

LYKKE TIL !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut! : ja :

 

Da er du i rette hender : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe...alle lærere er jo "ingeniører"....mener dem selv! :) Neida, leverte det til han i dag, han sku se på det i morgen og ta

en avgjørelse på hvordan han skulle gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så er det bare å levere det bortpå Tråsethstranda da Roger. Det Erling Hagen ikke har dreid, frest, sveist eller fiksa på tror jeg ikke finnes. Så han fikser nok ett svinghjul og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så er det bare å levere det bortpå Tråsethstranda da Roger. Det Erling Hagen ikke har dreid, frest, sveist eller fiksa på tror jeg ikke finnes. Så han fikser nok ett svinghjul og.

 

Jepp, det er også en mulighet. (men vil gjerne ha det igjen fortest mulig.....)

Stein Dahl på Vargstad som skal se på det, han skulle høre med Hagen om tips hvis det var noe han lurte på.

 

Ringte også clutch & brems i dag og undersøkte og hørte litt på hva dem sa, svinghjulet bør være

så nærme 100% ved montering av sinter clutch.

Hvis dem skulle montere nye padder kostet det 1000 +mva

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du eventuelt problemer, så finnes det en "guro" i Vågå som kan dette også, det skal vel ikke være så langt unna deg ;)

 

Send meg en pm så kan du få mobil.nr blir det et behov :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er også en mulighet. (men vil gjerne ha det igjen fortest mulig.....)

Stein Dahl på Vargstad som skal se på det, han skulle høre med Hagen om tips hvis det var noe han lurte på.

 

Ringte også clutch & brems i dag og undersøkte og hørte litt på hva dem sa, svinghjulet bør være

så nærme 100% ved montering av sinter clutch.

Hvis dem skulle montere nye padder kostet det 1000 +mva

 

Hehe... Jeg skjønner den lille sidekommentaren du kom med der Roger. Trikset ligger bare i å fortelle på helt riktig måte når du vil ha igjen ting. Sier du at det haster, så får du det igjen om 7-8 uker. Sier du at det IKKE haster, så får du det igjen om ett år eller to. Klarer du å komme med de magiske ordene, så kan du hente det igjen samme dag... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er svinghjulet motatt-montert og prøvekjørt! Fungerer utmerket.

 

Det som ble gjort er : Dreid av anleggslfate til trykkplate 1,5mm, bearbeidet anleggsflate til lamell med surv/luftsliper med slipedisk som er til metall.

Så nå er det mere trykk på lamellplata og clutchen griper bedre enn noen gang, dog noe hakkete ved igangsetting men skal vel heller ikke mangle siden det er en ufjæret disk og ufjæret svinghjul.

 

Styretappene måtte bøte med livet, fikk ikke disse ut så de ble borret ut.

Nye tapper montert, og satt inn med loctite og banket på plass (brukte 7,2mm borr og kappet disse til 9mm lengde) og borret opp hullet til styretappene i trykkplata.

 

Finner bilde av modden i min tråd om golfen i signaturen min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: ja :

 

Veldig bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Spec 3+ har begynt å slure nå...

 

Hvis jeg dreier svinghjul og trykkplate samt. sliper litt på lammelene, Hva tror dere om dette?

vil clutchen bite tak igjen?

ved. 0,7bar slurer den ikke, men over 1bar så begynner den å slure.

 

jeg er ikke så redd for av/på pedal og litt ujevn start, men den må kunne BITE så jeg kan suse avgårde.

 

Takker for kloke og dumme svar=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.