Merkelig lading på S6 plus

Anbefalte innlegg

Har ett lite lade "problem" på S6`n .

 

Bytta laderegulator da den forrige ikke ville lade.

Med ny montert virka det som det ble greit , dynamoen lada stabilt 14v :)

 

Kjørte ca 30mil med ny laderegulator og alt virka ok ,..... Enn så lenge : rolleyes

Stoppa for å fylle bensin , og da jeg starta den ladda den bare 11,5v...

 

Ikke noe Varsellampe å se i autosjekk : klø :

 

Kjøre litt videre og da gikk den rolig opp til ca 13,5v..

Da ble det vel greit , tenkte jeg.

Men nei , den går sporadisk fra 13,5 ned til 11,5 og opp til 13.5 under kjøring....

 

Ikke noe varsellampe for dårlig lading , eller lyd som følge av slurende reim.

 

Trodde kansje det vår dårlig jording i instrumentet , så jeg sjekka med multimeter på batteriet.

Men instrumentet har rett , den går sporadisk fra 11, 5 til ca 13,5 : klø :

 

Tror nå kansje det er dynamoen som er gåen , men synes det var litt rart at den plutselig ble grei med ny laderegulator i ca 30mil......

Det var disse problemene jeg hadde med den forrige laderegulatoren også , som førte til at jeg bytta.

 

 

Noen som har hatt samme problem , eller har noen tips? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke reima som slurer da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar det for gitt at du har sjekket tilstand på børstene ? :)

 

Rengjør kommutatoren og se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny reim , demper og strammehjul + så reima er stram og fin.

Så jeg tviler på at reima slurer.

 

Den gamle laderegulatoren hadde plenty børster , og den ny laderegulatoren er jo helt ny så.

Vasket litt med sprit før jeg monterte det sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var det samme på min rs4 b5 for en stund siden og der var det dynamoen som var defekt. bytta laderegulatoren men pendla opp og ned så demonterte dynamoen i småbiter men fant ikke noe galt med den. er nok bare og bytte dynamo tipper jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, Kan være at den har problem med jord da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig kommutatoren er utslitt. Eventuelt så ligger det mye forurensninger iblandet kobber mellom kobberlamellene på kommutatoren, noe som medfører kortslutning og dårlig effektivitet.

 

Ta av laderegulatoren og sjekk om det er stor slitekant der børstene ligger an mot kommutatoren. Skrap rent mellom kobberlamellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tips og innspill :)

 

Dynamoen sitter jo godt festa til motoren , så hvis motoren skulle ha dårlig jording

Så burde vel fks startmotoren gå dårlig? det gjør den iallefall ikke.... , så jeg vil tro den har god jording... men skal sjekkes :)

 

Slitekanten på kommutatoren var etter min mening veldig liten , men div dritt og slikt kan være feilen.

 

Vaska bilen i kveld

Og da jeg starta den , lå den på 11.5V.

Men da jeg slå på viskerne for å vaske av vannet på frontruta, gikk den opp til ca 13,5.

Gikk opp etter litt belastning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.