Skvalpelyder fra kjølevannet inne i kupeen når jeg tar løs i lavt turtall pasat 3bg

Anbefalte innlegg

Har en passat 3bg 1,9TDI 130hk 2002mod der jeg hører at kjølevannet skvalprer (høres ut som luft i kjølevannet) spesielt når jeg tar løs (kjører sakte i 1gir o.l) fra 1000 odr til 1300 omd ca.

 

samme skjer om jeg bare ruser den på tomgang

 

virker som dårlig sirkulasjon på vannet. men så vidt jeg vet så finnes det vel ingen lufteskru på disse motorene?

 

Bilen er gått 164 000km regreim å vannpumpe er byttet på 120 000km temp å varme inne i bilen er normal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er akkurat likens min, har vært slik i de 2 årene jeg har hatt den, merker ikke noe unormalt eller bruk av vann, så

er ingenting og bekymre seg for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er akkurat likens min, har vært slik i de 2 årene jeg har hatt den, merker ikke noe unormalt eller bruk av vann, så

er ingenting og bekymre seg for.

 

plagsomt å høre på bare.hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan lufte varme registeret ved og løsne på slangen som går ut av reisteret under front ruten. Bare og dra slangen litt ut så åpnes et lite hull i slangen hvor du får luftet.

Hadde topp pakning havari på en slik passat. Der lak pakningen kun under høye sylindertrykk, og der ble vi kvitt skvalpingen når vi skiftet topp pakningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme lyder på en Passat 3b til fruen. Alt virker normalt, så har ikke tenkt mer over det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke merket noe unormalt på min jeg heller, blåser styggvarmt om vinteren i -25 blå uten noen form for webasto eller eber, rett og slett knallfornøyd med varmeapperatet. :)

Lyden er som regel tilstede ved oppstart på kald motor, så at det oppstår ved høyt trykk gjør det ikke på min, bilen står også i garasje så er heller ikke noe vattn i vannkassa, pluss at dreneringen er ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme på min også, ganske irriterende må jeg si. På mion kommer det også i svinger og ved hard akselerasjon.. samme som på din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme på min også, ganske irriterende må jeg si. På mion kommer det også i svinger og ved hard akselerasjon.. samme som på din?

 

Legger merke til det om morran, eller etter jobb som regel når motor er kald og ved første sving liksom.. da skvalper det på en måte, hører ut som noe som renner. varer max 3-4 sek så er det borte..

Tenker ikke så mye over det lenger siden alt fungerer utmerket. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skalper mer ettersom jeg er litt borti gassn på tomgang og bilen står helt iro. så det er kjølevannet jeg snakker om.

 

om motoren er varm så er d ingen forskjell. trykk på beholdern er det også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme lyden men ingenting tydet på noe trøbbel før jeg hengte campingvogna baki. Da forsvant kjølevannet.

Var altså røket toppakning. Kjørte med det nesten ett år uten å merke noe til at vannivået sank eller andre problemer.

Lyden ble borte etter bytte av toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå bruker den en del kjølevann. Den skvalpingen begynner å blir verre.

 

Ser ingen vannlekkasjer heller. Jeg tror det kan være toppakningen.

 

Ingen olje i vannbeholderen, så i tilfelle må d da være lekkasje mellom kjølevannskanaler og sylindertetningene i toppakningen.

 

Slik at det blir extra trykk i vannet når jeg gir gass ( hører skvalpelyden fra 1000- 1700odr ca) i alle gir såklart. kjørt 2000km og ettefylt 1,5 liter. Så noe er galt her.

 

Noen som har meninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert topp pakningen. Tæring mellom en kjølekanal og komp kammer som har tatt pakningnen. Hadde helt samme saken på en kompis sin passat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også slik lyd i min Passat TDI, byttet toppakning - > Borte vekk.

 

Hadde også en viss minking i kjøleveske underveis, men den kom etterhvert..

Hvor langt har motoren gått da? 150-170' km?

Edit: Så nå at den hadde gått 164000 ja... Møller innrømte til meg at de hadde byttet "noen" toppakninger på biler med slike motorer på rundt 170' km...... Så det er nok ikke et helt ukjent fenomen...: klø :: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også slik lyd i min Passat TDI, byttet toppakning - > Borte vekk.

 

Hadde også en viss minking i kjøleveske underveis, men den kom etterhvert..

Hvor langt har motoren gått da? 150-170' km?

Edit: Så nå at den hadde gått 164000 ja... Møller innrømte til meg at de hadde byttet "noen" toppakninger på biler med slike motorer på rundt 170' km...... Så det er nok ikke et helt ukjent fenomen...: klø :: eek :

 

Den er gått 170 akkurat nå :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med samme lyder som nevnt over her, men har hatt det så lenge jeg har hatt bilen, dvs 4,5 år

Har nettopp vært på ferietur, kjørt ca 2000km med 1600kg vogn på slep og følgelig hard belastning uten at det forsvant noe vann.

Min har rulla 208k nå.

 

Så for meg virker det som det er vanlig med denne skvalpelyden uten at det betyr at det er noe feil nødvendigvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med samme lyder som nevnt over her, men har hatt det så lenge jeg har hatt bilen, dvs 4,5 år

Har nettopp vært på ferietur, kjørt ca 2000km med 1600kg vogn på slep og følgelig hard belastning uten at det forsvant noe vann.

Min har rulla 208k nå.

 

Så for meg virker det som det er vanlig med denne skvalpelyden uten at det betyr at det er noe feil nødvendigvis.

 

Det kan godt være du bare har en luftlomme i varmeapperatregisteret. Den forsvinner ved og lufte på slangetilkoblingen.

 

Han som eier tråden, har definitivt gåen pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du studerer pakningen så ser du nok hvor trykket har passert. Pakningen har sikkert en stripe som er korrodert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du studerer pakningen så ser du nok hvor trykket har passert. Pakningen har sikkert en stripe som er korrodert.

 

så ikke så galt ut på pakningen. men vises at den er brukt for å si det slik.hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er toppakningen skiftet,samt regreim å vannpumpe

 

Skvalpingen man hører inne i bilen er der fortsatt :( Da må d jo være luft inn til varmeapperatregistret?

 

Fikk en lyd ved regreimregistret når jeg kjører også. Som om at regreima er for stram på en måte. høres ikke så godt,men vet den ikke var der tidligere.

 

stramma regreima ganske mye før jeg slapp ut hyd strammeren da. Men fikk jo høre her inne at reima skulle være ganske stram på pd motor.

 

Nå kan jeg vri reima ca 30 til 40 grader. og avstanden på hyd strammeren er ca 4mm.

 

100% rett huket iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok luft en plass ja. Etter jeg bytta register og vannpumpe på en 130Hk Tdi på jobben, fikk den bilen en skvalpelyd jeg aldri har hørt før. Lufta varmeapp. registret og skvalpinga forsvant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok luft en plass ja. Etter jeg bytta register og vannpumpe på en 130Hk Tdi på jobben, fikk den bilen en skvalpelyd jeg aldri har hørt før. Lufta varmeapp. registret og skvalpinga forsvant.

 

hvordan lufta du varmeapp? er ingen lufteskruv vet du :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autohidden sier at det skal være 4+1mm avstand ved grønn pil på dette bildet. etter jeg hadde strammet og dratt rundt motor 2ganger så var avstanden 3.8mm ca. har dette noe å si?

 

http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=122262&d=1241035320

 

teksten med strammingen er feil. så d vet jeg.

 

men den avstanden jeg tenkte på.siden jeg har en liten lyd av motoren :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan lufta du varmeapp? er ingen lufteskruv vet du :/

 

Skvalpingen forsvant da jeg kjørte en tur med temp på varmeapp på varmeste å full blås :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet tannreim og vannpumpe forrige helg, og luftet slik man skal gjøre.

På min er lyden der enda, men har vært der i 2 år og 30 tusen km, ikke brukt en dråpe vann så jeg bekymrer meg ikke mer

over lyden, er nok en luftlomme tipper jeg, skal forsøke og lufte en gang til når jeg orker :)

Er kun når jeg tar i gang ved kald motor, og svinger rolig til venstre/høyre.

 

(luftet med å skru løs dunken og løftet dunken til høyeste punkt, motor av, fylte opp tanken full, drog av slangen så hullet til slangen varm.app registeret var "åpent" og holdt dunken høyt en stund og fylte på med til væske til vannet sto med en stråle ut av hullet i slangen.) / vet at den finnes spes.verktøy til dunken, røret som Møller har. (men og løfte dunken gjør samma nytta)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.