#1 Skrevet Mai 20, 2010 Hei, syns jeg har litt lite lading på batteriet. Måler 13.9V rett etter start, men når motor er varm, lader den bare 13.5V Kjøpe en ny regulator i norge koster jo 8-900,- for at den skal funke ordentlig på min 120A dynamo.Har kjøpt ny regulator fra USA: Delenr.. 1197311027 or 1197311035 Vet noen om hvor mye denne original regulatoren skal gi ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2010 Det er litt lite det ja, Burde ligge rundt 14.2-14.4 Men du greier deg på 13.5 en stund, hvis du ikke bruker mye strøm når bilen står. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 20, 2010 Som det allerede er nevnt så er idell ladespenning 14.4 VDC ved 20 gr. og litt forbruk og din ligger dermed litt lavt. Men...dette gjelder det store flertallet av biler som i dette landet og jeg lurer derfor på om du har problemer med at du går tom for strøm...for hvis du ikke har det så er det bare å tute å kjøre... *S* Jeg har målt mange biler og båter opp gjennom årene og jeg kan nesten telle på en hånd de som har korrekt ladespenning...og det er ikke mange av disse som har problemer med at de går tom for strøm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 20, 2010 Har aldri gådd tom for strøm. Men merker at bilen drar litt tungt rundt ved start noen ganger i vinter. Jeg lurer egnetlig på dette med strømmen, fordi jeg har problemer med at coilene mine ryker.. Og dette er 034 high output coiler som så og si skulle være udødelige. Trenger dem over 14.4 V for og ikke ta skade kanskje? Blinker forsåvidt i instrument lysene om jeg spiller for fullt. Så og hadd en 15V lading hadde ikke vært meg imot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 20, 2010 At det blinkeri lysene dine når du spiller høyt forteller strengt tatt bare at spenningen du har ikke kommer "hel og uskadet" frem til forsterkeren. Dette kan ha noe med f.eks. kabelkvadrat å gjøre...eller dårlig kontakt, spesielt på jordingen. Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at du ikke har problemer med ladingen og/eller batteriet, men man bør legge litt energi i å finne ut hva som faktisk er problemet i stedet for å reparere symptomet. At starteren går tregt på vinteren kan være et tegn på litt svakt batteri og/eller dårlig kontakt. Spenningen du har tilgjengelig kommer rett og slett ikke helt frem dit den skal brukes. Jeg ville begynt med å finne ut hvilket spenningsfall du har, spesielt til forsterkeren. Mål spenningen på batteriets poler først og mål deretter inn på forsterkeren (uten forbruk på). Da ser du hvor stort fall du har på veien. Deretter kan du gjøre den samme målingen med anlegget på (mens du spiller)..da tipper jeg du får relativt stort spenningsfall. En enkel tommelfingerregel sier maks. 5% spenningsfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 20, 2010 Jeg monterte en 15V spenningsregulator på min Audi 100 TQ Sport Eksklusiv. Nå har jeg 14,8V på batteriet på tomgang. Det er bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 21, 2010 Ok, jeg skal starte feilsøke litt.. Har fått meg et "nytt" batteri.. En kompis hadde stående, men fikk høre at det hadde stått uten strøm i hele vinter, så var ganske døtt da jeg fikk det. Batteriet er 1 år. Kunne ikke se den grønne durten nede i inspeksjonsvinduet, selv om det hadde stådd på lading i over 1 døgn.. Kjørte igår med bilen, men virket som om at batteriet ikke tok skikkelig strøm. Satte det så på lading igjen, og idag mårres kunne jeg skimte noe grønnt nedi der. Batteriet har forresten 650h og 71 ett eller annet Husker ikke i farten. Mulig jeg må ha meg nytt batteri for og få ting på stell? 15V regulator ja.. Det skulle jeg åsså hatt, men en uoriginal regulator funker dårlig på min bil har jeg funnet ut. 120Adynamo, vet ikke hva slags du har Til slutt: Hvordan måler jeg om bilen trekker strøm når den iikke er igang? Tar av pluss polen på batteriet, og setter multimeter mellom? Eller var det jord ledningen? Og hvilken instilling skal multimetret stå på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 21, 2010 Det batteriet du har trenger nok bare å stå på lading leeeeenge... Strømforbruket måler du som du sier ved å ta av en av kablene (betyr ikke noe hvilken det er) og koble multimeteret mellom. Alternativt kan du bruke et tangamperemeter hvis du har. Det settes bare rundt kabelen. Hvis du setter det på "10A" så skal det gå fint. Hvor stor dynamoen er (i ampere) skal ikke ha noen betydning for hvorvidt spenningsregulatoren er original eller ikke så lenge regulatoren er til den dynamoen du har. De tallene du oppgir på batteriet er 71 Ah (amperetimer) som er den strømmen batteriet kan lagre. Det andre tallet (650 A) er startstrømmen batteriet kan gi. Startstrømmen er den mengde strøm batteriet kan gi over et kortere tidsrom, f.eks. ved start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 22, 2010 170-200kr på bilextra for en ny regulator til bosch dynamo... Husker ikke navnet på den doh... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 23, 2010 Prøvde en slik "billig" regulator. Sto ingenting om at den var til bosh, men så klin lik ut som den jeg hadde fra før.. Når jeg da hadde denne montert, blinket det i instrument belysningen om jeg holdte turtallet fra 3500omdr og oppover. Kjøpte derfor ny original bosh fra autohausaz.. Og da ble det ingen blinking i lysene, men målte aldri spenningen etterpå.. Litt utenfor mitt problem her.. Men går det ikke ant og lodde på en diode ,mellom katode-anode på regulatoren for og få mere spenning ut?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2010 Prøvde en slik "billig" regulator. Sto ingenting om at den var til bosh, men så klin lik ut som den jeg hadde fra før..Når jeg da hadde denne montert, blinket det i instrument belysningen om jeg holdte turtallet fra 3500omdr og oppover. Kjøpte derfor ny original bosh fra autohausaz.. Og da ble det ingen blinking i lysene, men målte aldri spenningen etterpå.. Litt utenfor mitt problem her.. Men går det ikke ant og lodde på en diode ,mellom katode-anode på regulatoren for og få mere spenning ut?? Joda, man kan lure regulatoren til å gi høyere ladespenning, men jeg husker ikke eksakt hvordan desverre. Etter hukommelsen så loddes det inn en diode mellom D+ (feltstrømmen) og chassiet på dynamoen. Det vil øke ladespenningen med ca. 0.6 VDC (åpningsspenningen på dioden). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...