montering av innsats støtdemperlegger type bilstein til urs4?

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på noe anngående noen støtdemperlegger jeg har kjøpt fra bilstein som skal monteres på min 1992 modell S4. Ser det er en slags innvendig pipe jeg trenger til å løsne ut den gammle leggen. Hvor for jeg tak i denne pipen(verktøyet)???

Hvordan blir det bak med tanke på jeg har slike dempere med ballast belg eller noe slik på. Må jeg kjøpe selve fjærbeinet fra en annen s4 uten denne tingen på for at det skal kunne gå? Noen som har gjort dette før?

Håper på gode tips!

mvh Jone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, selv brukte jeg bare rørtang for å løsne den "mutteren" som holder fast demperen.. Hva mener du med ballast belg?

Ser at du bor i Sandnes, hvor holder du på? Har bytta fjærer og dempere på min, så kunne vært med å tatt en titt, og prøvd å hjelpe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde jo vært helt supert! det er en slange som går inn i øvre del(opp mot der den er festet til karosseriet) en rørtang ja. får prøve den metoden selv da. jeg er akkuratt ferdig for kvelden. jobber på ålgård's auto på vibemyr så om det ikke er langt unna kan jeg gi deg en pm noen dager før så ser du om du er i nærheten eventuellt! sannsynligvis på mandag kansje.(2pinsedag)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ålgårds Auto ja, jeg bor på Stangeland, så er ikke lange veien bort.. Er stortsett ledig hver dag fremover..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rørtang er vel ikke å anbefale da du kan klemme "mutteren" så den sitter enda bedre. Biltema har det verktøyet du skal ha. Bruker det ovenifra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, den forsto jeg meg ikke helt på å bruke.. Regner med at den nærmeste enden er den man stapper ned i mutteren, men hvordan får man skrudd opp mutteren? Jeg klarte ikke å se noe i motsatt ende, kan det være feks. 1/2" skralle"åpning" ? eller noe sånn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er 1/2" skralle"åpning i andre enden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte modde mitt verktøy noe for å få det til å bite ordentlig i mutteren, og det anbefales å bruke muttertrekker, for de koppene sitter ofte godt! Bytt gummibelger og topplagre (de i støpegods med gummiforing på toppen) hvis de er gåene, og merk av hvordan plata stod før du tar den av. Jeg kjøpte også nye kopper, men de gamle var ikke så ille faktisk.. Kan være lurt å sause de inn i noe rustløser noen dager i forveien. Har du originaldempere, er det mye gris nedi de fjærbeina.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rustløser og ståbørste for å få vekk drit ja.. Vet ikke hvordan du modda Bjørn Erik men jeg tok vinkelkutteren og kutta vekk "konen" da jeg syntes den hoppa ut. Kraftig muttertrekker eller lang latmansarm er nok veien å gå. Sitter noe sykt av og til. Jeg sto oppå for å presse ned mens en annen løsna mutteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, tok av litt påkonen jeg også, så de bånna skikkelig. Og merkelig nok passer den ikke på koppene på cabben! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.