#1 Skrevet Mai 20, 2010 Har en bremsepedal som er STEIN hard i ny og ned, ganske sporadisk. Har byttet bremser, skiver og caliptrer rundt hele bilen + bremsekraftforsterker. Har hatt bilen hos to verksteder for lufting av hele bremsesystemet uten hell, byttet veske +++ Eneste jeg har fått tips om er å sjekke vacuumslangene som går inn og ut, de er like hel som ny. Noen som har vert borti dette? Har til og med smurt opp stemplene på calipterne ( som er ny) bare for å utelukke treghet i stemplene. -R 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2010 Det er tydeligvis tydeligvis ikke uvanlig med defekt vakuumpumpe på disse ifølge møller. Jeg har selv akkurat byttet denne på min bil pga samme symptomer. Relativt grei jobb å skifte selv om du ikke vil betale møller for jobben. Den samme pumpen fungerer også som en matepumpe for dieselen, så på min var det og en vesentlig forskjell i ytelse etter bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 21, 2010 Hm, ganske interesant det du sier her, fordi det kan ha en sammenheng. Har du byttet denne selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 21, 2010 Det har helt klart en sammenheng. Min pumpe klarte ikke å generere nok vakuum til å gi noe særlig effekt på bremsekraftforsterkeren. Hadde såvidt vakuum til et trykk på pedalen når motoren var avslått. Dette som var hovedårsaken til at jeg byttet pumpa. At dieseltilførselen og var påvirket har skjedd såpass gradvis at jeg ikke har merket noe spesielt til det før ny var på plass og alt plutselig fungerte såå mye bedre Jeg brukte ca 30min på å bytte selv så den jobben var ganske grei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 21, 2010 ok, ser for meg å bytte denne som siste utvei. Har du noe prisformening om denne delen? ev bilder og hvor den eksakt står plassert i motor rommet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 21, 2010 Den koster ca 4k + hos møller -evt rabatter, og sitter på toppen mot torpedo veggen. (den drives av kammen) Den er festet med 4 umbraco på din bil om den ikke har vært skiftet tidligere. 2 små og to litt større(husker ikke størrelsene desverre) jeg bestilte nye bolter til skiftet, og disse var torx. Hvis du tar av dekselet over motoren og ut med trykkrøret som går rundt blokka så får du god utsikt ned til pumpa. Jeg koblet og ifra multikontakten på toppen for å få litt bedre innsyn til boltene på "dieselsiden" av pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 21, 2010 Ah, genialt! Må vel stikke ut å forske litt, håper denne greia kan gi meg svar på dette tullet med bremsene!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 25, 2010 Fikk forsket litt på denne vacuum pumpa til bremsene idag. nippelen som står i øverkant av pumpen er ganske løs, og man hører et liiite sus fra koblingen der om man vrir litt på slangen mens motoren går. Denne slangen går opp og rett inn i fronten av bremsekraftforsterkeren. Er det noen som vet om denne "nippelen" er utskiftbar, da tenker jeg på om en ev o-ring som tetter der kan byttes ut? Hadde kansje vert greit med en tegning av selve pumpa for å se hvordan den er sammensatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 26, 2010 Jeg fant forsåvidt ikke noe rep/paknings kit til min, men skal ta en Ekstra titt litt senere. Eksakt samme feil jeg fant på min pumpe. Ta en kikk på ebay,var masse brukte pumper tilsalgs for under tusenlappen med lav km når jeg handlet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 26, 2010 Okei, hjertelig Espen:) Har du noe delenr på denne forresten? Håper på at det går an å få denne tett på noe vis uten å måtte bytte ut hele greia, skal ikke være umulig slik jeg ser det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 26, 2010 (endret) Problemet er at pumpen lekker innvendig også, dermed får man fort andre problemer som feks olje i dieselen. Delenummer skal vi kunne finne fram. Vag selger desverre ikke repsett til pumpene så da må du evt lage noe selv eller prøve få fatt i noe fra LUK. Det er neppe så lett Originaldelenummer er : 038 145 209 A og oppgradert pumpe er 038 145 209 E ser det ut til. Viktig å merke seg at pakningen mot blokka er forskjellig på disse. To små gummipakninger som ligger i et frest spor på pumpe A og hel metallpakning på E(den oppgraderte). Disse bilene har pumpe du kan bruke ser det ut til, så det er noen bokstaver til som passer på bilen : Die Pumpe ist passend für folgende Modelle: Hersteller / Modell / Typ PS KW Baujahr AUDI A2 (8Z0) 1.2 TDI 61 45 02.2000 - 08.2005 AUDI A2 (8Z0) 1.4 TDI 75 55 02.2000 - 08.2005 AUDI A2 (8Z0) 1.4 TDI 90 66 02.2000 - 08.2005 AUDI A3 (8L1) 1.9 TDI 100 74 09.1996 - 05.2003 AUDI A3 (8L1) 1.9 TDI 130 96 09.1996 - 05.2003 AUDI A3 (8L1) 1.9 TDI quattro 130 96 09.1996 - 05.2003 AUDI A3 (8P1) 1.9 TDI 105 77 05.2003 - AUDI A3 Sportback (8PA) 1.9 TDI 105 77 09.2004 - AUDI A4 (8D2, B5) 1.9 TDI 90 66 01.1995 - 11.2000 AUDI A4 (8D2, B5) 1.9 TDI 116 85 01.1995 - 11.2000 AUDI A4 (8D2, B5) 1.9 TDI 110 81 01.1995 - 11.2000 AUDI A4 (8D2, B5) 1.9 TDI 75 55 01.1995 - 11.2000 AUDI A4 (8D2, B5) 1.9 TDI quattro 116 85 01.1995 - 11.2000 AUDI A4 (8D2, B5) 1.9 TDI quattro 110 81 01.1995 - 11.2000 AUDI A4 (8E2, B6) 1.9 TDI 130 96 11.2000 - 12.2004 AUDI A4 (8E2, B6) 1.9 TDI 101 74 11.2000 - 12.2004 AUDI A4 (8E2, B6) 1.9 TDI 116 85 11.2000 - 12.2004 AUDI A4 (8E2, B6) 1.9 TDI quattro 130 96 11.2000 - 12.2004 AUDI A4 (8EC) 1.9 TDI 116 85 11.2004 - AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 DUO 90 66 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 TDI 110 81 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 TDI 115 85 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 TDI 90 66 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 TDI 75 55 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 TDI quattro 115 85 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 1.9 TDI quattro 110 81 07.1995 - 09.2001 AUDI A4 Avant (8E5, B6) 1.9 TDI 101 74 04.2001 - 12.2004 AUDI A4 Avant (8E5, B6) 1.9 TDI 130 96 04.2001 - 12.2004 AUDI A4 Avant (8E5, B6) 1.9 TDI 116 85 04.2001 - 12.2004 AUDI A4 Avant (8E5, B6) 1.9 TDI quattro 130 96 04.2001 - 12.2004 AUDI A4 Avant (8ED) 1.9 TDI 116 85 11.2004 - AUDI A6 (4B, C5) 1.9 TDI 115 85 01.1997 - 01.2005 AUDI A6 (4B, C5) 1.9 TDI 130 96 01.1997 - 01.2005 AUDI A6 Avant (4B, C5) 1.9 TDI 130 96 12.1997 - 01.2005 AUDI A6 Avant (4B, C5) 1.9 TDI 115 85 12.1997 - 01.2005 SEAT ALHAMBRA (7V8, 7V9) 1.9 TDI 131 96 04.1996 - SEAT ALHAMBRA (7V8, 7V9) 1.9 TDI 115 85 04.1996 - SEAT ALHAMBRA (7V8, 7V9) 1.9 TDI 90 66 04.1996 - SEAT ALHAMBRA (7V8, 7V9) 1.9 TDI 4motion 115 85 04.1996 - SEAT ALTEA (5P1) 1.9 TDI 105 77 03.2004 - SEAT ALTEA XL (5P5) 1.9 TDI 105 77 10.2006 - SEAT AROSA (6H) 1.4 TDI 75 55 05.1997 - SEAT CORDOBA (6L2) 1.4 TDI 75 55 09.2002 - SEAT CORDOBA (6L2) 1.4 TDI 80 59 09.2002 - SEAT CORDOBA (6L2) 1.4 TDI 70 51 09.2002 - SEAT CORDOBA (6L2) 1.9 TDI 131 96 09.2002 - SEAT CORDOBA (6L2) 1.9 TDI 100 74 09.2002 - SEAT IBIZA IV (6L1) 1.4 TDI 70 51 02.2002 - SEAT IBIZA IV (6L1) 1.4 TDI 75 55 02.2002 - SEAT IBIZA IV (6L1) 1.4 TDI 80 59 02.2002 - SEAT IBIZA IV (6L1) 1.9 TDI 131 96 02.2002 - SEAT IBIZA IV (6L1) 1.9 TDI 100 74 02.2002 - SEAT IBIZA IV (6L1) 1.9 TDI Cupra R 160 118 02.2002 - SEAT LEON (1M1) 1.9 TDI 130 96 11.1999 - SEAT LEON (1M1) 1.9 TDI 150 110 11.1999 - SEAT LEON (1M1) 1.9 TDI Syncro 150 110 11.1999 - SEAT LEON (1P1) 1.9 TDI 105 77 09.2005 - SEAT TOLEDO II (1M2) 1.9 TDI 150 110 04.1999 - SEAT TOLEDO II (1M2) 1.9 TDI 130 96 04.1999 - SEAT TOLEDO III (5P2) 1.9 TDI 105 77 10.2004 - SKODA FABIA (6Y2) 1.4 TDI 75 55 08.1999 - SKODA FABIA (6Y2) 1.9 TDI 100 74 08.1999 - SKODA FABIA (6Y2) 1.9 TDI RS 130 96 08.1999 - SKODA FABIA Combi (6Y5) 1.4 TDI 75 55 04.2000 - SKODA FABIA Combi (6Y5) 1.9 TDI 100 74 04.2000 - SKODA FABIA Stufenheck (6Y3) 1.4 TDI 75 55 10.1999 - SKODA FABIA Stufenheck (6Y3) 1.9 TDI 100 74 10.1999 - SKODA OCTAVIA (1U2) 1.9 TDI 130 96 09.1996 - SKODA OCTAVIA (1Z3) 1.9 TDI 105 77 06.2004 - SKODA OCTAVIA Combi (1U5) 1.9 TDI 130 96 07.1998 - SKODA OCTAVIA Combi (1U5) 1.9 TDI 4x4 100 74 07.1998 - SKODA OCTAVIA Combi (1Z5) 1.9 TDI 105 77 08.2004 - SKODA SUPERB (3U4) 1.9 TDI 130 96 02.2002 - SKODA SUPERB (3U4) 1.9 TDI 101 74 02.2002 - SKODA SUPERB (3U4) 2.0 TDI 140 103 02.2002 - VW BORA (1J2) 1.9 TDI 130 96 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 150 110 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 101 74 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 115 85 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 4motion 150 110 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 4motion 115 85 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 4motion 101 74 10.1998 - 05.2005 VW BORA (1J2) 1.9 TDI 4motion 130 96 10.1998 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 101 74 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 115 85 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 130 96 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 150 110 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 4motion 130 96 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 4motion 115 85 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 4motion 150 110 05.1999 - 05.2005 VW BORA Kombi (1J6) 1.9 TDI 4motion 101 74 05.1999 - 05.2005 VW CADDY II Kasten (9K9A) 1.9 TDI 90 66 11.1995 - 01.2004 VW CADDY II Kombi (9K9B) 1.9 TDI 90 66 11.1995 - 01.2004 VW CADDY III Kasten (2KA) 1.9 TDI 105 77 03.2004 - VW CADDY III Kasten (2KA) 2.0 SDI 70 51 03.2004 - VW CADDY III Kombi (2KB) 1.9 TDI 75 55 03.2004 - VW CADDY III Kombi (2KB) 1.9 TDI 105 77 03.2004 - VW CADDY III Kombi (2KB) 2.0 SDI 70 51 03.2004 - VW EOS 2.0 TDI 140 103 03.2006 - VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 115 85 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 150 110 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 130 96 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 101 74 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 4motion 150 110 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 4motion 130 96 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 4motion 101 74 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV (1J1) 1.9 TDI 4motion 115 85 08.1997 - 06.2005 VW GOLF IV Variant (1J5) 1.9 TDI 101 74 05.1999 - VW GOLF IV Variant (1J5) 1.9 TDI 115 85 05.1999 - VW GOLF IV Variant (1J5) 1.9 TDI 130 96 05.1999 - VW GOLF IV Variant (1J5) 1.9 TDI 4motion 101 74 05.1999 - VW GOLF IV Variant (1J5) 1.9 TDI 4motion 115 85 05.1999 - VW GOLF IV Variant (1J5) 1.9 TDI 4motion 130 96 05.1999 - VW GOLF V (1K1) 1.9 TDI 90 66 10.2003 - VW GOLF V (1K1) 1.9 TDI 105 77 10.2003 - VW GOLF V (1K1) 1.9 TDI 4motion 105 77 10.2003 - VW GOLF V (1K1) 2.0 SDI 75 55 10.2003 - VW GOLF V PLUS (5M1) 1.9 TDI 90 66 01.2005 - VW GOLF V PLUS (5M1) 1.9 TDI 105 77 01.2005 - VW GOLF V Variant 1.9 TDI 105 77 06.2007 - VW JETTA III (1K2) 1.9 TDI 105 77 08.2005 - VW LUPO (6X1, 6E1) 1.2 TDI 3L 61 45 09.1998 - 07.2005 VW LUPO (6X1, 6E1) 1.4 TDI 75 55 09.1998 - 07.2005 VW NEW BEETLE (9C1, 1C1) 1.9 TDI 101 74 01.1998 - VW NEW BEETLE (9C1, 1C1) 1.9 TDI 105 77 01.1998 - VW NEW BEETLE (9C1, 1C1) 1.9 TDI 90 66 01.1998 - VW NEW BEETLE Cabriolet (1Y7) 1.9 TDI 100 74 01.2003 - VW NEW BEETLE Cabriolet (1Y7) 1.9 TDI 105 77 01.2003 - VW PASSAT (3B2) 1.9 TDI 101 74 08.1996 - 11.2000 VW PASSAT (3B2) 1.9 TDI 115 85 08.1996 - 11.2000 VW PASSAT (3B2) 1.9 TDI 4motion 115 85 08.1996 - 11.2000 VW PASSAT (3B3) 1.9 TDI 130 96 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT (3B3) 1.9 TDI 101 74 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT (3B3) 1.9 TDI 4motion 130 96 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT (3B3) 2.0 TDI 136 100 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT (3C2) 1.9 TDI 105 77 03.2005 - VW PASSAT Variant (3B5) 1.9 TDI 101 74 06.1997 - 11.2000 VW PASSAT Variant (3B5) 1.9 TDI 115 85 06.1997 - 11.2000 VW PASSAT Variant (3B5) 1.9 TDI 4motion 115 85 06.1997 - 11.2000 VW PASSAT Variant (3B6) 1.9 TDI 130 96 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT Variant (3B6) 1.9 TDI 101 74 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT Variant (3B6) 1.9 TDI 4motion 130 96 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT Variant (3B6) 2.0 TDI 136 100 11.2000 - 05.2005 VW PASSAT Variant (3C5) 1.9 TDI 105 77 08.2005 - VW POLO (6N2) 1.4 TDI 75 55 10.1999 - 09.2001 VW POLO (9N_) 1.4 TDI 70 51 10.2001 - VW POLO (9N_) 1.4 TDI 75 55 10.2001 - VW POLO (9N_) 1.4 TDI 80 59 10.2001 - VW POLO (9N_) 1.9 TDI 101 74 10.2001 - VW POLO (9N_) 1.9 TDI 130 96 10.2001 - VW POLO Stufenheck 1.4 TDI 75 55 07.2003 - VW SHARAN (7M8, 7M9, 7M6) 1.9 TDI 115 85 05.1995 - VW SHARAN (7M8, 7M9, 7M6) 1.9 TDI 130 96 05.1995 - VW SHARAN (7M8, 7M9, 7M6) 1.9 TDI 90 66 05.1995 - VW SHARAN (7M8, 7M9, 7M6) 1.9 TDI 150 110 05.1995 - VW SHARAN (7M8, 7M9, 7M6) 1.9 TDI 4motion 115 85 05.1995 - VW TOURAN 1.9 TDI 100 74 02.2003 - VW TOURAN 1.9 TDI 90 66 02.2003 - VW TOURAN 1.9 TDI 105 77 02.2003 - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 26, 2010 Skjønner, kansje like greit å bytte hele dritten da Fant denne etter et kjappt søk: https://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21894719 Tro om denne vil passe?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 26, 2010 Noen som har peiling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 26, 2010 Den infoen jeg finner tilsier at den skal passe ja. Fin pris også jeg hadde ihvertfall tatt den sjansen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 27, 2010 Da er den kjøpt, sjekket litt rundt akkurat dette delenr og den skal passe. får bare krysse fingrene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 7, 2010 Fikk bytta pumpa idag, bilen drar faktisk bedre nå men bremsene er på samme nivå, har pedal i ny og ned. ble riktig nok litt bedre vel å merke, men ikke av stor betydning. Skal prøve å lufte skikkelig på nytt i morgen... om ikke det fungerer så vet jeg ikke hvor i huet jeg skal klø meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 8, 2010 Hmm, store muligheter for vakuumlekkasje et sted i tillegg da. Har du sjekket at rørene til bremsekraftforsterkeren er hele? Prøv også å blende av den tynne slangen som gir vakuum til n75, egr og asv. Om det er lekkasje i den kretsen vil heller ikke bremsekraftforsterkeren få nok undertrykk. Du skal kunne måle 30hg/inch eller mer i skjøtene på hver side av røret i vannkassen. Vakuum måler fåes kjøpt for under hundrelappen på Biltema. Napp ut koblingen i bremsekraftforsterkeren og mål der, om det er mindre vakuum der enn direkte på pumpen har du en lekkasje. Er det det samme så er bremsekraftforsterkeren antagelig problemet. Det sitter og en enveisventil i koblingen mellom bremsekraftforsterkeren og røret i vannkassen. Sjekk og at den fungerer rett( skal stenge så ikke bremsekraftforsterkeren klarer suge tilbake luften som går ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 23, 2010 En liten update her: - Fikk en fyr til å gå grundig gjennom vacuum systemet idag ifb med bremsene. - Det som vi faktisk la merke til, var at når vi startet bilen så kunne vi se at en del av slangen som går ut pra pompa og opp til selve bremsekraft forsterkeren ble flat som lusa på veggen! AHA!! - Slangen som går ut fra pompa og til "rotorveggen" er hard og stiv, så er det en myk "mellomslange" på noen få cm som går gjennom selve veggen, og deretter er skjøtet på en hard slange igjen som da går videre opp til forsterkeren. - Dette er den eneste tingen som kan gjøre pedalen hard, så jeg skal få tak i en skikkelig slange + noen slangeklemmer å prøve å mekke til noe der som faktisk holder. Møller skulle ha 1345kr uten moms bare for denne lille "mellom" gummislangen, det holder jeg meg for god for. Satser på en slange som tåler litt undertrykk uten å bli sugd flat. Kommer tilbake med noen ord når jeg har fått bytta denne slangen. Btw Espen, det skal vel ikke forundre meg om denne gummislangen faktisk er en ventil inni som du snakket om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...